Toon posts:

WLAN vergroten: Buitenantenne of 2 extra APs?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tijdelijk woon ik op ca. 80 meter van m'n kantoor. Aldaar zorgt een Speedtouch 580i voor internet verbinding. Ter plekke is alles bedraad, maar het draadloze signaal kan ik nèt aan 80m verderop, thuis, gebruiken als ik m'n laptop op het aanrecht zet.

Nu wil ik zorgen dat ik het signaal van kantoor een stukje comfortabeler kan opvangen.
Plaatsing en dergelijke al geoptimaliseerd, en de ST heeft een vaste antenne, dus er moet iets meer gebeuren.

Het signaal gaat op dit moment door 70m aan gebouw heen. Als ik de antenne aan de gevel weet te hangen, zou ik een vrij zichtlijn hebben.

Na wat studie lijkt het me dat er een aantal opties zijn. Ik ben op zoek naar meningen over het gemak en succespercentage van deze ideeen, rekening houdend met de kosten er van.

1. Zet een router/ap (Linksys WRT54GL bijv, evt met Tomato of dd-wrt) op kantoor neer, naast de Speedtouch. Schroef de sterkte van het signaal op, en vervang eventueel de antenne(s) door sterkere.

1b. Zelfde plan, maar dan met een outdoor antenne, of zelfs een outdoor box waar het hele spul in zit.

-vraag hierbij: het signaal thuis kan nu wel goed zijn, maar is het zendertje van m'n laptop wifi wel toereikend?

2. Zo niet, is dat te ondervangen door *twee* WRT54GL (of iets dergelijks) apparaten neer te zetten, eentje op kantoor en eentje bij mij voor het keukenraam?
Dan zal -als ik het goed begrijp- de kantoor-WRT in Bridge moeten staan en wordt de thuis-WRT een AP...?

3. Zet op kantoor een Senao highpower AP of router/modem neer.
3b. Indien nodig, gebruik thuis een Senao highpower wifi usb adapter.

4. ?????

5. Profit! ;)

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:27
Verwijderd schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 19:14:
Dan zal -als ik het goed begrijp- de kantoor-WRT in Bridge moeten staan en wordt de thuis-WRT een AP...?
Je zult de optie (in beide WRTL's) Access Point + WDS moeten aanklikken (gewoon in het dropdownlistje in Tomato), en dan elkaars MAC adressen invoeren zodat ze met elkaar samenwerken.

[ Voor 5% gewijzigd door thaan op 12-06-2008 19:18 ]

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
offtopic:
Ik zou het liever gescheiden houden... Hoe verder jij broadcast met je netwerk hoe meer kans er op inbraak is ....Dus weet wat je doet vooral kwa beveiliging...

Verwijderd

Topicstarter
LuckyY schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 19:29:
offtopic:
Ik zou het liever gescheiden houden... Hoe verder jij broadcast met je netwerk hoe meer kans er op inbraak is ....Dus weet wat je doet vooral kwa beveiliging...
offtopic:
Is niet echt een punt. Ik gebruik natuurlijk WPA, maar aangezien dit voor mijn privé gebruik is, zal het draadloze deel van het netwerk alleen aanstaan als de kantoor-computers uit staan.

Dat met een groter bereik ook meer potentiele 'free-loaders' worden bereikt, ach.

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 19:39:
[...]

offtopic:
Is niet echt een punt. Ik gebruik natuurlijk WPA, maar aangezien dit voor mijn privé gebruik is, zal het draadloze deel van het netwerk alleen aanstaan als de kantoor-computers uit staan.

Dat met een groter bereik ook meer potentiele 'free-loaders' worden bereikt, ach.
offtopic:
Wpa is echt niet super veilig en gewoon te kraken... en het gaat niet om Freedloaders maar meer om de mensen die "Kwaadwillig"zijn.En wat met de kantoor servers?

Verwijderd

Topicstarter
LuckyY schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 19:44:
[...]
offtopic:
.En wat met de kantoor servers?
offtopic:
Het is een klein kantoortje, ik kan er makkelijk voor zorgen dat als ik weg ga, het wlan pas aan gaat, terwijl de rest allemaal uit wordt gezet. Er hoeft niks 24u aan te staan. Daarnaast staat alle belangrijke info op TrueCrypt volumes en heb ik off-site backups. Je bezorgdheid waardeer ik, maar is niet nodig, en inmiddels al behoorlijk lang ot :)
Pagina: 1