Ik ben al een tijdje bezig met het uitzoeken hoe ik het beste een web/file/download server kan opzetten.
Nu zijn de meeste dingen niet zo moeilijk. Het OS weet ik al: Fedora 9. Waarom Fedora 9? Omdat ik onderhand een jaar of 5 ervaring met Fedora (Core) heb en er nog geen problemen mee heb gehad (* Ben.Hahlen klopt af). Verder ben ik slechts een gemiddelde (misschien zelfs sub-gemiddelde) Linux gebruiker, dus dingen als compilen e.d. is niet aan mij besteed...
Uiteraard komt er ook Apache+PHP+MySQL op, Samba voor het file-sharen en VMWare Server om WinXP in te draaien om te downloaden (tenzij ik goede alternatieven kan vinden voor ApexDC++ en uTorrent, tips zijn uiteraard welkom).
Afijn, om op de kern van het "probleem" te komen:
De basis van het systeem is (in principe) een MSI K7N2 Delta-ILSR met AMD2600+ en 1GB RAM.
Aangezien dit mobo maar 2 SATA poorten heeft, en het toch een meerdere TB server moet gaan worden, wilde ik hier de Promise FastTrak TX4310 met 4 Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB in RAID5 aan vastgeknoopt.
Na wat rondlezen op internet hoe het beste dit in te richten, blijkt de TX4310 in RAID5 niet goed (of helemaal niet) te werken met Fedora danwel Ubuntu (iig niet met oudere versies). Jullie snappen dat dit een "probleempje" veroorzaakt.
Natuurlijk is het ook zo dat de huidige moederborden ook "standaard" RAID5 ondersteunen, wat misschien voor een oplossing zorgt. Na wat rondspeuren dacht ik de volgende combinatie te kunnen aanschaffen:
Kort opsommend nog even wat er komt te draaien:
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Alvast hartelijk dank iig
Nu zijn de meeste dingen niet zo moeilijk. Het OS weet ik al: Fedora 9. Waarom Fedora 9? Omdat ik onderhand een jaar of 5 ervaring met Fedora (Core) heb en er nog geen problemen mee heb gehad (* Ben.Hahlen klopt af). Verder ben ik slechts een gemiddelde (misschien zelfs sub-gemiddelde) Linux gebruiker, dus dingen als compilen e.d. is niet aan mij besteed...
Uiteraard komt er ook Apache+PHP+MySQL op, Samba voor het file-sharen en VMWare Server om WinXP in te draaien om te downloaden (tenzij ik goede alternatieven kan vinden voor ApexDC++ en uTorrent, tips zijn uiteraard welkom).
Afijn, om op de kern van het "probleem" te komen:
De basis van het systeem is (in principe) een MSI K7N2 Delta-ILSR met AMD2600+ en 1GB RAM.
Aangezien dit mobo maar 2 SATA poorten heeft, en het toch een meerdere TB server moet gaan worden, wilde ik hier de Promise FastTrak TX4310 met 4 Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB in RAID5 aan vastgeknoopt.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Promise FastTrak TX4310 (4x SATA300 RAID, PCI32/66, NCQ, TCQ) | € 119,95 | € 119,95 |
| 3 | Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB | € 118,- | € 354,- |
| Importeren | Totaal | € 473,95 | |
Na wat rondlezen op internet hoe het beste dit in te richten, blijkt de TX4310 in RAID5 niet goed (of helemaal niet) te werken met Fedora danwel Ubuntu (iig niet met oudere versies). Jullie snappen dat dit een "probleempje" veroorzaakt.
Natuurlijk is het ook zo dat de huidige moederborden ook "standaard" RAID5 ondersteunen, wat misschien voor een oplossing zorgt. Na wat rondspeuren dacht ik de volgende combinatie te kunnen aanschaffen:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Athlon X2 4050e | € 51,- | € 51,- |
| 1 | Gigabyte GA-MA69VM-S2 | € 41,52 | € 41,52 |
| 2 | Kingston KVR800D2N5K2/1G | € 19,90 | € 39,80 |
| 3 | Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB | € 118,- | € 354,- |
| Importeren | Totaal | € 486,32 | |
Kort opsommend nog even wat er komt te draaien:
- Fedora 9 (of Ubuntu Server, dat maakt me niet zo heel veel uit), niet op de RAID Array
- Apache
- MySQL
- PHP
- TeamSpeak
- VMWare Server, met WinXP voor het downloaden, tenzij dit niet nodig is ivm goede alternatieven voor ApexDC++ en uTorrent
- Samba (om de RAID Array te delen)
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Alvast hartelijk dank iig
[ Voor 3% gewijzigd door Ben.Hahlen op 13-06-2008 10:39 . Reden: Hardware aanpassingen ]