Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204607

Topicstarter
Ik heb deze flitser gevonden op zolder mooi opgeborgen tussen spullen van mijn vader. Ik vroeg me af of het wijs is om deze te testen of te gebruiken op mijn Canon 400D. Ik heb al eens gehoord dat je niet zomaar flitsers op je camera mag zetten door soms incompatibele voltages waardoor je camera kapot kan gaan.

Ik heb mijn 400D nog tot volgende week niet bij me, en mijn vader is op reis dus die kan ik ook niet bereiken om te vragen op welk cameramerk deze pastte. Ik denk niet dat het Canon was, en mijn vader weet al helemaal niets van fotografie af dus zal het hoogstwaarschijnlijk zelf ook niet meer weten.

Heeft iemand van jullie ervaring met deze flitser en weten jullie of het veilig en nuttig is om deze op een 400D te zetten? Is het trouwens een goede flitser? Als iemand specificaties zou hebben zou dat ook zeer nuttig zijn. Via Google vind ik vrijwel niets. Als het niet op een 400D past zou ik hem misschien gebruiken als losse flash met een wireless receiver van Cactus (de V2s). Zou dat veilig/nuttig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215247

direct op je 400D zou ik niet doen. ik vind de 30B3i niet direct terug, maar de 30B3 wel.
Deze heeft 170V ontsteekspanning wat NIET veilig is voor EOS systemen !

bron: Flitsspanningen

Mss even meten met een voltmetertje wat de spanning bij jou is ? mss is de 'i' versie een speciale low-voltage uitvoering.. :+

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 215247 op 12-06-2008 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204607

Topicstarter
Bedankt voor die link!

Ik heb gisteravond rond middernacht nog een mailtje gestuurd naar Metz met dezelfde vraag, en heb volgend heel net berichtje teruggekregen vanmorgen om 8u30:
Dear Mr. Verhasselt,
many thanks for your e-mail inquire and your interest in our products. Don't be afraid, Flash units of type mecablitz 30 M-3i are already equipped with a low voltage trigger providimg to the camera a sync voltage below 24V. Therefore a 30 B-3i can be used safely with any analogue and digital camera, preferably in auto flash mode with manual settings. For that purpose, the camera must be set in manual mode on the same F-stop and ISO as used on flash unit (set on A mode). Unfortunately, any programmes and Tv set on camera are not possible.
Met daarna nog een lijstje van flitsers die volledig automatisch kunnen werken met een DSLR (ik vermoed dat ze het hier hadden over TTL). Mooie service!

Op de link die je gegeven hebt zeggen ze dat de Canon sync voltage 6V is, dan zou deze alsnog slecht kunnen zijn voor een EOS 400D?

Hoewel ik het ook gevraagd heb heb ik geen specificaties teruggekregen (zoals guide number), dus als iemand deze alsnog weten zou ik zeer dankbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-06 11:46
ik ben bijzonder huiverig voor oude flitsers op moderne camera's. daarbij denk ik seriues dat al het handmatige instellen je toch gaat vervelen, en uiteindelijk toch voor een mooie Canon flits gaat. ;)

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-