Ik kom zelf af en toe op fansites van de 'oude' Fallout games en kan toch echt moelijk zeggen dat men zich zo goed voelt bij al het nieuws dat men hoort over FO3. Ik verwijs de redactie dan ook door naar de 'fansites' http://www.nma-fallout.com/ en http://www.duckandcover.cx/Fallout heeft een cultstatus, en de komst van het derde deel brengt bij veel spelers van deel 1 en 2 warme herinneringen naar boven. De oorspronkelijke ontwikkelstudio's, Interplay en Black Isle Studios, bestaan niet meer, en Bethesda kocht een paar jaar geleden de licentie op. Fans van het eerste uur waren niet direct enthousiast en vroegen zich af wat Bethesda zou gaan doen, met hun geliefde post-nucleaire rollenspel. Inmiddels kunnen die fans worden gerustgesteld, want het lijkt erop dat Fallout 3 de gedroomde combinatie tussen Fallout 1 en 2 enerzijds en The Elder Scrolls IV: Oblivion wordt.
Men is op die sites namelijk helemaal niet zo blij met de nieuwe FO, hoewel men in het begin (toen FO3 pas werd aangekondigt) nog wel met de perspectiefverandering (van isometric naar FP) kon leven zijn er gaandeweg toch steeds meer dingen gelekt in de previews die de fanbase niet zinnen. Zo is er in verschillende media (meestal Franse, Duitse of Poolse media) grote twijfel over waar die 'morele ambiguïteit' naartoe is?(keuzes lijken zwart-wit te zijn nu) (wat voor velen van de fans de kern was het spel), waar de droge humor naartoe is en er zijn ook "lore-veranderingen" gebeurt blijkbaar (mutants zijn slecht, de 'baddies' als het ware, in FO3, iets wat niet noodzakelijk het geval was in de vorige games in de serie, dit hangt samen met het argument dat plots alles zwart-wit is).
Ik vind ook ietwat vreemd dat die "gedroomde combinatie" tussen Fallout en Oblivion de fans zou moeten geruststellen, ik ken namelijk niemand (letterlijk te nemen) in de falloutfanbase die Oblivion goed vond.
Kort samengevat: ik zou die verwijzing naar de fanbase in het artikel over FO3 laten vallen, het mag dan misschien wel zo zijn dat de schrijver in kwestie FO3 er goed vind uitzien, maar daarom vindt de fanbase dat nog niet.