Toon posts:

CCNA - Subnetten met 1 C-klasse subnet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, een paar vragen (eerste post, hopelijk niet te lang) aan de CCNA veteranen hier,

Binnekort moet ik een testnetwerk realliseren. Hierbij hoort het programmeren van Cisco Routers en Switches. Ik moet zo efficient mogelijk omgaan met het uitdelen van IP-Adressen, en er is gevraagd om 1 klasse C subnet te gebruiken verspreid over 1 netwerk adres.

Het netwerk ziet er als volgt uit:

Netwerkadres: 192.168.10.0 \26
Subnet: 255.255.255.192

VLANS
2, Studenten: 30 hosts
3, Medewerkers: 10 hosts
4, Servers: 3 hosts

De Router en Switch moeten uiteraard ook een Ip-Adres kijrgen en in totaal heb ik dan
45 adressen nodig. Naar boven afgerond kan ik dus \26 bitjes (64 hosts) gebruiken en dit afgetrokken van 256 krijg je een subnet adres van 255.255.255.192, zoals eerder boven benoemd.

Hiermee moet ik het dus mee kunnen doen, en dan nu eindelijk m'n vragen

Vraag 1:
Ik weet dat als ik de Ip adressen wil gaan uitdelen aan de hosts dat ik moet beginnen met tellen bij de afdeling met de meeste hosts, en dan naar beneden moet tellen naar de kleinste aantal hosts.
Bij het uitdelen moet ik rekening houden met het broadcast en subnet adress (-2) ,maar toch raak altijd in de war met dit process. Wie kan mij helder in mickeymouse taal uitleggen hoe ik dit het handigst kan doen?

Vraag 2:
In het netwerk is een DHCP server aanwezig. Hoe zien mijn scopes er dan uit?

(voorbeeld)
Scope VLAN Medewerkers: 192.168.10... t/m 192.168.10...
Scope VLAN Studenten: 192.168.10..etc

Vraag 3
Aangezien ik Gateways voor de verschillende VLANS moet aangeven in de Router hoe ziet dit er dan uit in me router config als ik gebruik maak van encapsulation dot1q en subinterfaces?

Ik wou dat ik het in een netwerk tekening kon laten zien maar ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd. Als ik meerdere netwerk adressen mag gebruiken hoef ik nooit veel na te denken maar om 1 geheel subnet te gebruiken vind ik nog steeds lastig.

Alvast bedankt.

Verwijderd

Topicstarter
De titel had beter "IP-adressering met 1 klasse C subnet" kunnen heten. Nu klopt het eigenlijk niet hehe.. |:(

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2008 16:40 ]

• Rockafello
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-12-2023
pff CCNA is wel een tijdje geleden dat ik daar mee bezig ben geweest, maar heb ff het boek van de plank gepakt en gezocht. Over de config van router kan ik je nu ff niet mee helpen

In mijn CCNA boek van Cybex Todd Lammle staat het volgende:

192.168.10.0 = netwerkadres
255.255.255.192 = subnet-masker

aantal subnetten? 192 betekent twee bits aan (11000000), het antwoord zou dus zijn 22-2=2. De min 2 staat voor alle subnet-bits aan en alle subnet-bits uit; deze waarden zijn per definitie ongeldig).

aantal hosts per subnet? er staan 6 host-bits uit (11000000), dus de vergelijking is 26-2= 62 hosts.

wat zijn de geldige subnetten? 256-192=64, het eerste subnet en het basisgetal (of variabele). Tel steeds de variabele bij zichzelf op totdat u het subnet-masker bereikt. 64+64=128. 128+64=192, dit is ongeldig omdat dit het subnetmasker is(alle subnet-bits zijn aan). de geldige twee subnetten zijn dus 64 en 128.

Wat is het broadcast-adres voor elke subnet? het nummer vlak voordat het volgende subnet begint bestaat uit alle host-bits ingeschakeld en is dus het broadcast-adres.

wat zijn de geldige hosts? dit zijn de nummers tussen de subnetten. De gemakkelijkste manier om de hosts te vinden is het subnet-adres en het broadcast-adres uit te schrijven. De geldige hosts zijn dan duidelijk.

eerste subnet:
64 = de subnetten
127 = het broadcast-adres
126 = de laatste host
65 = eerste host

Tweede subnet:
128 = de subnetten
191 = het broadcast-adres
190 = de laatste host
129 = eerste host

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ten eerste, klassen bestaan al heel lang niet meer. Ten tweede, wat vroeger een klasse C was zou overeen komen met een /24.

Dat kun je onderverdelen in vier /26's, elk 64 adressen. Daarvan kun je er dan weer eentje onderverdelen in twee /27's waarvan er eentje gesubnet kan worden tot twee /27's.

Denk er even aan dat je mischien ook wilt kunnen uitbreiden. Als zo'n subnet toch te klein blijkt, dat je er nog een bitje van af haalt en dan het volgende blok adressen er ook bij pakt. Dan moet je dus wat 'gaten' creëren in je addressering.

Je mag dus meerdere subnets gebruiken. Ze zijn alleen kleiner dan een /24.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Rockafello schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 16:40:
aantal subnetten? 192 betekent twee bits aan (11000000), het antwoord zou dus zijn 22-2=2. De min 2 staat voor alle subnet-bits aan en alle subnet-bits uit; deze waarden zijn per definitie ongeldig).
In hardware van 30 jaar oud, ja. Tegenwoordig mag je die gewoon gebruiken hoor.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Rockafello schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 16:40:
Geldt dat ook bij de subnetten? Ik dacht alleen bij het host-gedeelte voor je netwerk/broadcast-adres.

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 16:45:
Ten eerste, klassen bestaan al heel lang niet meer. Ten tweede, wat vroeger een klasse C was zou overeen komen met een /24.

Dat kun je onderverdelen in vier /26's, elk 64 adressen. Daarvan kun je er dan weer eentje onderverdelen in twee /27's waarvan er eentje gesubnet kan worden tot twee /27's.

Denk er even aan dat je mischien ook wilt kunnen uitbreiden. Als zo'n subnet toch te klein blijkt, dat je er nog een bitje van af haalt en dan het volgende blok adressen er ook bij pakt. Dan moet je dus wat 'gaten' creëren in je addressering.

Je mag dus meerdere subnets gebruiken. Ze zijn alleen kleiner dan een /24.
1. \24 is in dit geval een default C mask (255.255.255.0)

2. Klopt, ik moet het splitsen in blokken, maar elk blok mag maar 1 keer gebruikt worden sinds gegeven is dat ik het met 1 netwerk adres moet doen, en \27 b.v. kan in dit geval dus niet dubbel voorkomen.

3. Daar gaat dus me hele vraag over. Hoe ziet m'n adressering er dan uit per VLAN in een schema als ik de blokken verdeel over alle afdelingen?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 17:06:
[...]

1. \24 is in dit geval een default C mask (255.255.255.0)
/24. Andere streep.
2. Klopt, ik moet het splitsen in blokken, maar elk blok mag maar 1 keer gebruikt worden sinds gegeven is dat ik het met 1 netwerk adres moet doen, en \27 b.v. kan in dit geval dus niet dubbel voorkomen.
Huh? Je mag maar een keer een /27 gebruiken? Je weet dat een /24 opsplitst in 8 /27's?
3. Daar gaat dus me hele vraag over. Hoe ziet m'n adressering er dan uit per VLAN in een schema als ik de blokken verdeel over alle afdelingen?
Een /26, een /27 en een /28 voor VLANs 2 respectievelijk 3 en 4.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

vlan 2 (studenten)
192.168.10.0/26
vlan 3 (medewerkers)
192.168.10.64.0/28
vlan 4 (servers)
192.168.10.80/29
vlan 1 (switch management)
192.168.10.88/30
Zo alles keurig binnen een enkele /27 gepropt. Nou is het vlan 1 segment wel errrrruggg krap bemeten maar het kan wel :p

Verwijderd

Topicstarter
Aan: TrailBlazer

Ja de management vlan1 kan nog net inderdaad maar het past, en ik hoef geen rekening te houden met groei. Zover was ik nog wel ik had alleen meer moeite met de DHCP scope. Klopt dit dan?:

VLAN studenten (30 hosts) /27 = 32 (-2)
Start: 192.168.10.1
Eind: 192.168.10.63

VLAN medewerkers (10 hosts) /28 = 16 (-2)
Start: 192.168.10.65
Eind: 192.168.10.79

VLAN Servers (3 hosts) /29 = 8 (-2)
Start: 192.168.10.81 (static)
Eind: 192.168.10.87 (static)

VLAN Default (2 hosts) /30 = 4 (-2)
Router: 192.168.10.88 (static)
Switch: 192.168.10.89 (static)

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Huiswerktopic :P

Vicariously I live while the whole world dies

Verwijderd

Topicstarter
ja eingelijk wel, wist niet eens dat die bestond

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Je moet in elke scope een ip adres reserveren voor je router he.

Verwijderd

Topicstarter
Jammer dat er nog niemand is geweest die me kan helpen. Ik weet nu nog steeds niet hoe mijn scopes er volledig uitgewerkt uitzien, en de router gateway configuratie voor elke VLAN.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben trouwens een ICT student dus vandaar dat ik om een beetje lange antwoorden vraag.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Verwijderd schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 14:39:
Jammer dat er nog niemand is geweest die me kan helpen. Ik weet nu nog steeds niet hoe mijn scopes er volledig uitgewerkt uitzien, en de router gateway configuratie voor elke VLAN.
Mischien omdat op GoT (en op school) verwacht wordt dat je dit soort dingen zelf uitzoekt. We hebben je al een heel eind op weg geholpen en nu mag je het zelf oplossen. Ook moet je gewoon de edit knop gebruiken ipv meteen een 2e bericht plaatsen.

Verwijderd

Topicstarter
TrailBlazer schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 14:50:
[...]

Mischien omdat op GoT (en op school) verwacht wordt dat je dit soort dingen zelf uitzoekt. We hebben je al een heel eind op weg geholpen en nu mag je het zelf oplossen. Ook moet je gewoon de edit knop gebruiken ipv meteen een 2e bericht plaatsen.
Dat er een edit knopje was, daar was ik me van me bewust. Dat hier mensen zijn met kennis ook, maar helaas ben ik de leerling en jullie de doorgewinterde "nerds" waar ik me antwoorden zoek. Ik zeg niet dat niemand me hier geholpen heeft, ik voel me juist zekerder nu. Op school wordt het op 3 manieren uitgelegdt wat verwarrend is en ik krijg snel een black-out als ik te veel aan nummers denk. Ik heb ondertussen me Ip-Plan naar me klasgenoot gestuurd want die is al wat verder. Ik heb al 3 blaadjes verkracht maar ik geef het niet op. Vergeef me als ik te veel eisend of ontevreden klink, maar ik weet nooit wat ik hier kan verwachten. Kwestie van wennen denk ik.

Bedankt in ieder geval voor de reacties.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2008 15:50 ]

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Vroeger voor er internet was leverde ik gewoon dingen in waar fouten in zaten. Dat kost je echt je kop niet hoor. Je bent best lekker op weg zeker als je mijn post nog even meeneemt dan ben je er al. Alleen dat zie je zelf niet eens omdat je alleen maar op de kennis van anderen meelift en het dus zelf niet begrijpt wat je aan het doen bent.

Verwijderd

Topicstarter
TrailBlazer schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 16:08:
Vroeger voor er internet was leverde ik gewoon dingen in waar fouten in zaten. Dat kost je echt je kop niet hoor. Je bent best lekker op weg zeker als je mijn post nog even meeneemt dan ben je er al. Alleen dat zie je zelf niet eens omdat je alleen maar op de kennis van anderen meelift en het dus zelf niet begrijpt wat je aan het doen bent.
Dat is eerder wel het geval geweest, dat een leraar het weer uitlegde en ik een "ohja ik snap ik weer" moment had. Maar nu snap ik zelfs me eigen aantekening niet meer |:( . Als ik naar je eerder post kijk weet ik dat het in ieder geval op de goeie weg ben. Het komt wel weer terug, er mist alleen nog een schakelingetje 8)7 .

Van mij part mag deze topic in de prullenbak, me hele verhaal klopt al niet meer.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2008 16:21 ]

Pagina: 1