[WORD97] Tekst naar volgende regel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 219161

Topicstarter
Ik zit hier met een lastig geval in word 97. Ik bewerk een grote lap continue tekst met hier en daar spaties. Het is belangrijk dat iedere regel exact 72 tekens bevat. Dus wat heb ik gedaan, een tabel gemaakt en met courier new de grens op 72 tekens gezet door de kolom een bepaalde breedte te geven.

Allemaal leuk en aardig, werkt prima, totdat ik tegen een stuk tekst aan loop waar een aantal spaties aan vooraf gaan en vervolgens komt er tekst. Dat herkent word fijn als een geheel en kapt zo de boel af na de volgende regel. Hoe kom ik van die intelligentie af dat word gewoon domweg doorgaat met typen op de volgende regel zonder zich druk te maken om tekst als geheel te zien??

Hopelijk is het zo duidelijk.. anders zie hieronder

code:
1
2
  'G1351OORSPRONKE51200506070002445588000055489320050606200000718830000I<enter>
NCASSO WEL              0                              232345456767

Achter de 'I' op de eerste regel (aan het einde) staat een enter. Die enter verwijder ik. Vervolgens staat op regel 1
code:
1
  '
en alles na de quote gaat naar regel twee. Dus vanwege de fijne intelligentie van word:
code:
1
2
3
  '
G1351OORSPRONKE51200506070002445588000055489320050606200000718830000INC
ASSO WEL              0                              232345456767

Die enter wil ik gewoon kunnen verwijderen zodat het resultaat zo blijft als het in eerste instantie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Word 97 is te oud om nog in m'n geheugen te hebben (of: ik ben te oud om nog een geheugen te hebben :+ ), kan je automatisch afbreken niet helemaal uitzetten?

OTOH: dit ziet er uit als iets waar je Word helemaal niet bij wilt gebruiken. Dit vanwege ondermeer:
exact 72
Per regel, of per paragraaf? Oftewel: verwacht je van Word dat er automatisch een Eoln wordt gezet of dat het alleen voor het oog een nieuwe regel begint? Ik gok dat eerste, gezien de verplichting van 72chars. En daar is Word niet goed in :+

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat wil ik dus niet horen :p Het gaat om een mainframe bestand. Daarin moet ik tekst toevoegen en alles moet dan netjes opschuiven. Maar... op het mainframe schuift dus niks door en moet het allemaal handmatig.

Met word kom ik nu zo ver.. en ik heb weinig opties naast word (97). Of je moet iets weten dat van een usb stickie draait en een vaste regellengte ondersteund.

[edit]

Wat ik eigenlijk dus zoek is een digitale typmachine waar ik het aantal tekens per regel op 72 kan zetten.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 219161 op 12-06-2008 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henridv
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Lukt dit niet beter met een of andere notepad vervanger?

Of zoek eens in de instelling naar "lijn afbreken",oid? Ik heb geen Word 97 hier staan maar ik dacht dat er zo'n optie bestond..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Kijk inderdaad naar alternatieven voor notepad. Notepad2, Notepad+/++, etc. Noem me ouderwetsch maar ik zou weleens PFE (macro's of de wrap-functie) gebruikt kunnen hebben als ik dit zou moeten doen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:20

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Notepad++ heeft daar wel een functie voor (TextFX Edit -> ReWrap text...), maar ook die laat hele 'woorden' intact zo lang ze op 1 regel passen en schuift ze dus door naar een nieuwe regel als op de regel ervoor niet genoeg plek meer was. Of zoiets makkelijk met een macro te doen is vraag ik me af, eigenlijk?

Zijn er misschien tekens die gegarandeerd niet in de tekst voorkomen? Dan zou je alle spaties kunnen vervangen door dat teken, vervolgens enters er uit slopen (met een macro, of met de hand, afhankelijk van hoe groot de file is), dan rewrap en dan weer terug spaties er in.

[ Voor 35% gewijzigd door Orion84 op 12-06-2008 19:01 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Als je een editor hebt die kan zoeken en vervangen met regular expressions:

Zoek:
code:
1
(.{72})

Vervang voor gebruik in Unix door:
code:
1
\1\r

of voor Windows door:
code:
1
\1\r\n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb hier wel notepad++. Ik wist niet van die wrap functie. Dat ga ik eens proberen. (lijkt erop dat t bestand te groot is want hij crasht t programma, maar kan wel proberen een en ander te splitsen oid, ga er iig even mee bezig).

Thanks voor jullie reacties, ik ga eens kijken of ik er zo uit kom. Ik laat nog wel even weten of en hoe het dan gelukt is.
Pagina: 1