Toon posts:

Wanneer verlost van dode pixel terreur?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Ik begin toch echt een allergie te ontwikkelen voor alles wat "plat beeldscherm" heet of betekend.
Ik heb laatst toch weer een poging gewaagd en een plasma tv aangeschaft.( ik dacht plasma heeft geen last van dode pixels en LCD wel, how naief can you be )
Nu ben ik alweer aan de derde plasma tv toe( jawel dode pixels) met omruilen en weer heb ik een exemplaar waarin dode pixels zitten.
Ik vermoed dat de winkel(redcoon) mij gewoon steeds exemplaren opstuurd die ook al door andere consumenten geweigerd zijn in de hoop dat er mensen zijn die het niet zien.

Dit dode pixel gedoe begint me toch aardig de keel uit te hangen. Ik vind het onderhand een terreur worden, je kan bijna geen scherm meer kopen waar je blindelings op kan vertrouwen dat het gewoon goed is.( en niet een pixel checker overheen hoeft laten te gaan )
Dit alles wordt in stand gehouden door jawel de consument die dit gewoon accepteert en massaal de schermpjes blijft kopen.

Waar lijd dit topic nu toe vraag jij je mischien af?
2 dingen:

1 Een vraag: Bestaat er een techniek waarmee Full HD te bereiken die echt GEEN last heeft van dit irritante fenomeen of komt die er in de toekomst? :/

2 Bewustwording en discussie(forum): Ik wil mensen oproepen om elke fabrikant die geen "Zero dead pixel policy" hanteert te boycotten.
:(

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:50

Onbekend

...

Ik heb geen exacte getallen. Maar het aantal LCD's wat foutloos uit de productie komt is een stuk kleiner. Hoe meer pixels een scherm telt, des te minder procent er defect mag zijn.

Stel dat 50% foutloos is en dat ze de andere 50% weg kunnen gooien. Dan zou jouw LCD-scherm 2x zoveel gaan kosten omdat ze ook de productiefouten moeten bekostigen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-02 23:11

Tjark

DON'T PANIC

omdat 99.99% vd mensen 't echt niet merken als 1 of 2 pixels van de 2 miljoen het niet doen?

*insert signature here

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 17:24
Misschien heb je wel gewoon pech? Heb in mijn directe omgeving bijna overal plasma of LCD staan en nergens zitten dode pixels tussen. En ja dat heb ik zelf gecontroleerd, ook mijn eigen scherm was direct goed. Misschien is het merk afhankelijk ofzo, gebruikt bijvoorbeeld panasonic beter panelen ofzo dan pioneer (noem maar wat hoor).

En het gevoel dat redcoon je al geopende dozen stuurt is wel wat vervelend, merk je dat aan nog meer dingen? Zijn de dozen wel netjes dichtgeplakt bijvoorbeeld?

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

punt 1>Koop een klasse I monitor (http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2539)
punt 2>Stel dat alle fabrikanten pixel-perfecte monitoren moeten gaan leveren, dan wordt de prijs van die dingen gelijk ook een stuk hoger. Al vind ik wel dat dat heus niet zo extreem veel hoger wordt als hierboven wordt genoemd of in het algemeen door mensen wordt gedacht.

De TS heeft wel een punt want ondanks dat fabrikanten er misschien veel aan proberen te doen om die dode pixels te voorkomen, heb ik het idee dat het enigszins accepteren van dode pixels niet echt stimuleert tot betere fabricage en daarnaast zijn dode pixels/mankementen gewoon simpelweg echt k*t als je net je geld heb uitgegeven aan iets moois/nieuw :)

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Verwijderd

Topicstarter
Misschien waar, maar toch iedereen die bekend is met het fenomeen ( dus bv elke tweaker ) doet bij aankoop altijd een pixel check en vind ze altijd.( of je moet blind zijn om ze niet te zien )

Op zich zou ik er best mee kunnen leven met 1 dood pixeltje( in een hoek of zo ), maar wat dan aan me gaat vreten altijd, (duiveltje) je had er ook een kunnen hebben die er geen heeft of ja maar de buurman heeft er een die perfect is.

Zelfde geld ook voor de zogenaamde extra garanties voor dead pixels, geldtrekkerij en hier heb je ook nog steeds dat er mensen zijn die het niet erbij kopen en een perfect scherm krijgen.

Kortom geestelijke terreur.
Ik snap het ook niet, je accepteert het toch ook niet als een auto al krasjes en deukjes heeft bij aankoop.(nieuw)

Verwijderd

Topicstarter
[quote]temp00 schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 15:02:
punt 1>Koop een klasse I monitor (http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2539)
punt 2>Stel dat alle fabrikanten pixel-perfecte monitoren moeten gaan leveren, dan wordt de prijs van die dingen gelijk ook een stuk hoger. Al vind ik wel dat dat heus niet zo extreem veel hoger wordt als hierboven wordt genoemd of in het algemeen door mensen wordt gedacht.

Punt is, alle grote merken Samsung, Pioneer en LG bieden geen plasma's aan in die catagorie.Ik heb Samsung bv hierover een keer gebeld, ze zeiden die koopt toch niemand, meeste mensen ruilen net zo lang totdat ze een goed scherm hebben en willen hiervoor niet extra betalen.

Anyway, of Redcoon constant geretourneerde artikelen als nieuw probeert te verkopen weet ik niet zeker, maar bv een mediamarkt doet dat wel.(grote kans op dead pixels)

Ik heb in ieder geval mijn plasma ook geretourneerd en mijn geld terug gekregen.Ik weiger een defect/beschadigd product te kopen.Ik wacht wel op een techniek die het slimmer aanpakt.(leve de CRT )

Verwijderd

Ik vraag me even af hoe de TS zijn tv test op dode pixels? Is dit direct waarneembaar of laat hij hier software op los om deze te onderscheiden? Ik heb namelijk helemaal niks gedaan om te controleren of ik dode pixels in mijn tv heb. Aangezien ik ze niet zie, ga ik er ook niet op testen.

• Onbekend

Onbekend

...

Verwijderd schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 15:02:
Zelfde geld ook voor de zogenaamde extra garanties voor dead pixels, geldtrekkerij en hier heb je ook nog steeds dat er mensen zijn die het niet erbij kopen en een perfect scherm krijgen.
Daar ben ik het helemaal met je eens. De extra garanties is gewoon om meer geld binnen te krijgen. Niet om de gebruiker er meer mee te helpen.
Je hebt weliswaar recht op een goed scherm, maar er staat tegenwoordig altijd vermeld hoeveel pixels er defect moeten zijn om voor garantie in aanmerking te komen.
Verwijderd schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 15:02:
Kortom geestelijke terreur.
Ik snap het ook niet, je accepteert het toch ook niet als een auto al krasjes en deukjes heeft bij aankoop.(nieuw)
Op een auto van vele tienduizenden euro's is een reparatie van € 500,-- niet zo veel.
Maar als je op een scherm van een paar honderd euro een pixelreparatie zou moeten doen zou dat minimaal € 200,-- gaan kosten. Het is dan gemakkelijker en meestal goedkoper (v.w. vervoer en overhead) om een nieuw scherm te leveren.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik controleer elk LCD product(van digitale camera tot PSP ) op dode pixels.Waarom?
Omdat je de eerste 7-8 dagen een product nog kan retourneren of kan ruilen.
Daarna is het verhaaltje: fabrieksgarantie.

En elke fabrikant vind het pas redelijk om bij 3 dead pixels pas eens na te gaan denken over vervanging.(komt zelden voor, meestal is het 1 irritante)

Zo ook mijn plasma, ik voor de zekerheid checken bij Samsung: pas vanaf 8 dead pixels op het PS96P50 model(50 inch)

Even voor het beeld: stel die pixels zitten bij elkaar is dit dus gewoon een zwart blok van een paar cm2.

En ja ik schijn pech te hebben: mijn PSP, Dell XPS laptop als mijn digitale camera heb ik alle drie minimaal 2 keer moeten ruilen voordat ik een goed exemplaar kreeg.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-02 09:21
Verwijderd schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 15:23:
En elke fabrikant vind het pas redelijk om bij 3 dead pixels pas eens na te gaan denken over vervanging.(komt zelden voor, meestal is het 1 irritante)
Als ik me niet heel sterk vergis vinden niet de fabrikanten dat, maar is dat gewoon een ISO-norm.

Verwijderd

De vraag blijft nog steeds overeind waarom je de moeite doet om iets te ruilen wat je toch niet ziet. Testen =/= zien. Je voorbeeld waarbij pixels een blokje vormen geeft aan dat je het ziet. Ik ben ook de eerste die dan zegt dat je het moet omruilen, maar om het product nu te ruilen als je de dode pixels niet ziet vind ik niet logisch.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Moet je veel bloeddrukverlagende middelen slikken? NOFI, Vroeger was ik ook echt een perfectionist maar nu bekijk ik alles in verhouding. Dat scheelt veel :)

Dat je op dode pixels test is goed. Maar je moet je de vraag stellen of het nut heeft? Misschien heb je wel 1 dode pixel en zit die in het midden. Maar als je van een afstand van 3m kijkt zie je dan nog wel dat die kapot is? Bij een PSP zit je met je neus op het scherm en kan ik het begrijpen (net zoals bij een laptop maar daar al iets minder) maar bij een TV waarbij er enkele dode pixels zijn maar niet zichtbaar zijn binnen 0.5m dan zou ik er niet moeilijk over doen.

Het is natuurlijk een compleet ander verhaal als er een gebied van 5mm x 5mm kapot is. Maar dan is het ook gewoon een garantie geval. Aangezien veel mensen geen klachten hebben over een dode pixel (of 3) zul je toch alleen blijven staan. En zul je verdere acties moeten ondernemen om een perfect exemplaar te bemachtigen. Het is maar net hoe je tegenover zoiets kijkt.
Je bent een roepende in de woestijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Chevy454 op 12-06-2008 15:41 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad een ISO-norm.
Wat ik dus niet snap is dat elke fabrikant standaard uitgaat van ISO norm-1, terwijl de beste ISO norm gewoon ISO-0 is.( zero dead pixels)

Kijk dat ze dat nog 10 jaar terug deden( start LCD tijdperk ongeveer) toen de techniek in zijn kinderschoenen stond alla, maar tegenwoordig is het nog onzin omdat ze best in staat zijn deze norm( de 0 norm) zonder belachelijke kosten te halen.
Ze houden het omdat de consumenten minimaal protesteren en hun winstmarges hoger liggen als ze schermen met defecten verkopen.
Daarom: boycot die handel.

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-08-2025
Ik heb op m'n 20.1", 1680x1050 scherm ook enkele dode pixels (een groepje van 3 en ook nog 4 op een rij). Dit valt dus eigenlijk onder garantie en heb dat 2 jaar geleden ook overwogen om te doen. Door de grote resolutie op het "kleine" scherm zie je er echter niets van, tenzij je op een wit blad bezig bent. Ik heb er echter maar heel af en toe eens last van dus heb ik ook niet de moeite gedaan om het scherm in garantie om te wisselen.

Als je er echter wel last van hebt en je eraan stoort dan kun je het natuurlijk best inruilen. Maar als je het amper ziet zou ik me er niet druk over maken.

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Verwijderd

Topicstarter
Chevy454 schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 15:37:
Moet je veel bloeddrukverlagende middelen slikken? NOFI, Vroeger was ik ook echt een perfectionist maar nu bekijk ik alles in verhouding. Dat scheelt veel :)

Bij een PSP zit je met je neus op het scherm en kan ik het begrijpen (net zoals bij een laptop maar daar al iets minder) maar bij een TV waarbij er enkele dode pixels zijn maar niet zichtbaar zijn binnen 2m dan zou ik er niet moeilijk over doen.
Nee slik deze niet, ik ben zeker niet de enige die zich hieraan stoort.
Wat me ook stoort dat iedereen beweert, och eentje zou ik niet moeilijk over doen.
UHUH , daarom worden ze ook allemaal geretourneerd door iedereen.( en heb ik er al drie voorbij zien komen )

Ik denk dat iedereen die eenmaal bewust of onbewust een dead pixel vind hier zich mateloos aan gaat ergeren, dus mij maak je niet wijs dat jij dit wel zou accepteren.( 3000 euro en dan geen perfect scherm )

Verwijderd

Een scherm met dode pixels wordt bij mij linea recta teruggestuurd (koop tot 99% van de producten online). Ik vind het gewoon niet acceptabel. Het irriteert me vanaf het eerste moment. Ik koop ook nooit pixelgarantie overigens. Als het goed is, dan is het goed. Als het niet goed is, dan gaat het gewoon terug.

Verwijderd

Heb 2 weken terug mijn eerste TFT gekocht, meteen een dode pixel of een stofje of iets dergelijks. Heb hem teruggestuurd en verwacht deze week een nieuwe. Had gelukkig 100% garantie. Ik ga niet 5 jaar tegen een dode pixel aankijken als ik € 540 heb betaald.

Verwijderd

Het grappige is dat iedereen die hier aangeeft een scherm terug terug te sturen ivm dode pixels de vraag uit de weg gaat of dit zichtbaar is bij normaal gebruik. Heb je er eenmaal op getest en heb je de pixel eenmaal gezien, dan geloof ik best in het psychologische aspect dat je hem altijd blijft zien.

Edit: over de ISO norm; ik weet zeker dat de kosten van de schermen aanzienlijk zullen stijgen als ieder scherm aan een ISO-0 norm moet voldoen. Dat electronica bedrijven enorme winsten maken, daarvan wil ik je even uit de droom helpen.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2008 16:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 16:11:
Het grappige is dat iedereen die hier aangeeft een scherm terug terug te sturen ivm dode pixels de vraag uit de weg gaat of dit zichtbaar is bij normaal gebruik. Heb je er eenmaal op getest en heb je de pixel eenmaal gezien, dan geloof ik best in het psychologische aspect dat je hem altijd blijft zien.
Ik ben van mening dat je dom bent als je niet test wat je gekocht hebt.Jou tactiek is meer je kop in het zand steken.Zo van zolang ik het niet zie is het er niet.

En ja het psychologische aspect is idd heel sterk.Als je weet dat de pixel bv bij een rood scherm te zien is ga je elke keer als het scherm rood kleurt meteen kijken of dat pixeltje er nog zit.

Maar er is ook een ander aspect waarom ik het verafschuw, de resell waarde van je scherm is ook 0 als je dit accepteert.Weet zeker als ik het scherm aan een van jullie probeer door te verkopen dat het eerste wat jullie doen, pixels checken.
Een dode pixel betekend al snel een verlies van 300 euro in waarde van het scherm.En omgekeerd een scherm wat 0 dode pixels heeft is voor mij een super goed argument om het meteen te kopen.
( scherm gaat in waarde omhoog )

Al met al ben ik gewoon groot voorstander van dat ze op de fabriek al een schifting doen van goede schermen en schermen met dode pixels erin.De schermen met dode pixels erin tegen een reductieprijs verkopen.( winst-winst, mensen die er geen willen kunnen er gewoon een krijgen en mensen die het niet boeit krijgen een leuke korting )

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-02 18:33

Twazerty

AVCHDCoder developer

vorige week mn lcd monitor ontvangen van 22 inch. Helaas 2 stuck pixels. De eerst die ik vond was een groene die het wel gewoon doet op witte/lichtgrijze vlakken. De tweede had ik pas in de gaten na 3 dagen. Een donkerrode. Beide zitten gelukkig niet in het midden. 1 helemaal rechts onder en 1 die 8 cm van het midden zit. Tijdens het gamen heb ik er geen last van. Tijdens internetten vallen ze niet eens op. Tijdens programmeren vallen ze ook niet op. Alleen ja bij zwarte vlakken. Maar ik kijk toch geen films op mn scherm. Ik had geen zin om em terug te sturen aangezien ik het niet echt een probleem vind. Hopelijk gaat de monitor echt goed kapot binnen de garantie dan krijg ik hopelijk een gloednieuwe. Of er moeten nog meer pixels kapot gaan dan heb ik ook geluk tenzij het nieuwe scherm ook pixeldefecten heeft. Maar ik zit ook circa 90cm van mijn monitor dan valt het zowieso al minder op. Op een tv lijken me pixeldefecten echt megairritant omdat je daar op gaat zitten kijken. Op je monitor zit je meestal toch maar op 1 specifiek gedeelte te staren waardoor een defect niet eens merkbaar is.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, het betreft hier ook een tv.Ik heb nu een 50 inch en daar zijn echt de pixels 4 bij 4 mm of zoiets.( grote pixels dus)
Ik snap niet dat er bij zo'n grote pixels ook nog pixelfouten kunnen ontstaan, een laptop scherm waar de pixels veel fijner zijn is dat veel logischer.

Nadeel van die grote pixels is daarom ook dat als er een het niet doet geen zwart stipje is, maar meteen een zwarte vlek.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:06

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 16:34:
Inderdaad, het betreft hier ook een tv.Ik heb nu een 50 inch en daar zijn echt de pixels 4 bij 4 mm of zoiets.( grote pixels dus)
4 bij 4 mm? Laten we even uitgaan van een 1280x720 scherm (lage resolutie), dan is jouw scherm dus 5,1 meter breed 2,8m hoog! :P Lekker scherm!

Ik denk eerder dat het 0,5x0,5mm is :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Rudey
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-01 12:27
Ik heb een dooie pixel op mijn notebook scherm, als je er echt op gaat letten, dan zie je het. De pixel is altijd wit. Geen last van dus.

Daarnaast had ik een dooie pixel op mijn PSP. Die heb ik wel omgeruild, omdat die wel erg opviel.

Dus als de dooie pixel opvalt bij normaal kijken, dan ruil ik het product om.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 16:22:

Ik ben van mening dat je dom bent als je niet test wat je gekocht hebt.Jou tactiek is meer je kop in het zand steken.Zo van zolang ik het niet zie is het er niet.
Zolang ik het niet zie heb ik er geen last van. Het gaat er namelijk om wat ik zie. Ik kijk namelijk iedere dag naar die tv. Als je dus je scherm aan een wetenschappelijk test gaat onderwerpen dan zie je daarna wel direct alle oneffenheden, puur omdat je erop gaat letten. Dit terwijl het bij normaal gebruik helemaal niet te zien is. Kortom, je bent met een mindfuck bezig.

Het verhaal van resell waarde is natuurlijk van lucht. Ik heb nu een 37" plasma en kijk hier nog tenminste 3 jaar naar. Mijn verwachting is dat de komende 3 jaar de prijzen dermate zullen dalen, dat de tv nieuw voor maximaal de helft van het oorspronkelijke bedrag verkrijgbaar is (de 3e opvolger van mijn tv dus). Waarschijnlijk zijn er over 3 jaar zelfs helemaal geen HD-ready schermen meer. De waarde van een 2e hands scherm zal dan helemaal dramatisch zijn. Ik denk dat er niet eens 300 euro speling zal zijn om boven de 0-lijn te blijven.

Verwijderd

Jij hebt wel erg veel pech gehad met al die dode pixels. Zelf hebben we hier vier Samsung schermen staan, waarvan eentje (die van m'n broer) een dode pixel heeft die bij zwart rood wordt. Verder zijn ze allemaal perfect (ook een FullHD scherm). Mijn broer irriteert zich er blijkbaar niet aan en houdt het scherm gewoon. Persoonlijk zou ik als het duidelijk zichtbaar was het scherm wel omruilen, maar ik zou het niet gaan testen op dode pixels als je ze met het blote oog niet kan zien. Onwetend zijn is in dit geval gewoon beter; als je het niet kan zien (en een scherm doet niks anders dan jou iets laten zien), wat is er dan erg aan?

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Als ik een nieuw scherm krijg kijk ik altijd even globaal naar het normale beeld. Als mij daar geen belangrijke zaken opvallen die me storen accepteer ik het scherm en let in het vervolg ook niet meer op defecte pixels of zo. Scheelt een boel stress en irritaties denk ik zo. Ook hoef ik de monitor dan niet terug te sturen, hetgeen me weer verzendkosten en wachttijd scheelt.

In de loop der tijd ontstaan er toch stofjes of het scherm of is er wel een vlieg die een bruine afdruk achterlaat. Hier schiet ik toch ook niet echt van in de stress moet ik zeggen.

Verwijderd

Een dode pixel op een LCD-monitor is al snel opvallend. De meeste websites zijn licht van kleur, en als je dan een punt op je scherm hebt zie je die vrijwel continu, tenzij hij wit is. En als ie wit is kun je weer geen film kijken zonder afgeleid te worden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 17:50:
Een dode pixel op een LCD-monitor is al snel opvallend. De meeste websites zijn licht van kleur, en als je dan een punt op je scherm hebt zie je die vrijwel continu, tenzij hij wit is. En als ie wit is kun je weer geen film kijken zonder afgeleid te worden.
Als je een witte hot pixel hebt, zijn er in feite 3 pixels stuk/stuck: een rode, groene en blauwe.
Wanneer er maar 1 pixel op die plek stuck is (dus blijft branden/backlight blijft doorlaten) is blauw het minst storend, en vreemd genoeg daarna groen en dan rood (terwijl het oog het meest gevoelig is voor groen). Maar een rode hot pixel is alleen echt storend tegen een donkere achtergrond, tegen een lichte achtergrond moet je echt zwaar gaan zoeken waar 'ie zit, maar als ik bv. een cmd.exe of bash console open zie ik 'm meteen (m'n 17" TFT heeft 1 rode hot pixel).

Niet dat ik me eraan stoor overigens. Ik weet dat die hot pixel er zit, dat ik 'm bij m'n normale gebruik niet of nauwelijks zie, en Dell hanteerde toendertijd (was nog in de guldenstijd) een regel dat alles onder de 5 dead pixels geen reden was voor vervanging.

Verwijderd

Heb net mijn omruilmonitor ontvangen. Gelukkig tot nu toe geen dode pixels kunnen vinden.

• Baatje
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-02-2024
Vandaag mijn 2e Panasonic plasma TH-42PZ82E geleverd gehad. De 1e is retour gegaan omdat er 1 blijvend rode pixel aanwezig was. Panasonic garandeerd pixel free dus heeft BCC hem omgeruild.

Tot mijn grootste schrik en ontzetting heeft de nieuwe plasma 2 rode flikkerende pixels, een blijvend blauwe en een blijvend groene pixel. :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

Volgende week komt de 3e tv........Ik lig er nu al wakker van........ 8)7 8)7 8)7 8)7

Lig het nu aan mij of hoe zit het nou?

Marco

Fear leads to anger, anger leeds to hate, hate leeds to suffering....

Verwijderd

Eigenlijk zijn de benamingen: stuck pixel, dead pixel, hot pixel etc pixel in de meeste gevallen fout.
In de meeste gevallen is het namelijk de bedrading waar de fout zit. Elke pixel heeft zijn eigen stroomdraden waarmee ze aangestuurd worden. Deze bedrading is uiterst fijn, ze lopen immers voor alle pixels naar de randen van het scherm om daar naar de pcb met aansturing te gaan. Aan de randen van de tv wordt de bedrading dan ook meestal omgezet naar flatkabels, daar moet men dus zeer nauwkeurig de kabels aan elkaar solderen. Dit is het meest moeilijke deel. Dit is ook meteen de reden dat het kloppen op het scherm en het "masseren" van de pixel die niet goed werkt zelden tot nooit resultaat oplevert en eerder naar het land der fabelen kan verhuizen.

Vroeger, een paar jaar terug, was het door de gebruikte techniek zo goed als onmogelijk om deze fout te herstellen. Na veel inspanning van oa Philips zijn hier toen nieuwe technieken voor gekomen om het direct nauwkeuriger te doen, maar ook het losmaken en opnieuw "solderen" werd mogelijk tegen relatief lage kosten.

Zelf heb ik 2 tot 3 maanden een Philips Aurea (42") gehad, deze had 1 "defecte hoofdpixel" en 1 "defecte sub pixel".
De continu witte pixel viel dag 1 al op (wil niet direct zeggen maar toch) zonder er naar te zoeken. De defect sub pixel (weet niet meer welke kleur het was) viel ook zonder zoeken op dag 2 op. Kijk afstand was ongeveer 2,5m. Toen nummer 2 gevonden was, en ik nog een andere klacht had en Philips toch langs moest komen, ben ik de tv gaan testen met referantie afbeeldingen (rood / blauw / groen / wit en zwarte afbeeldingen). Het bleek zich tot deze "4 sub pixels" te beperken. De tv is oa om deze reden uit eindelijk toch retour winkel en geld retour mijn bank rekening gegaan.

• Baatje
Als ik het dus goed begrijp gebeurt het dus toch nog zeer regelmatig. Het is alleen een kwestie of mensen er naar kijken en weten dan het kan gebeuren?

Jammer jammer dat er in de winkel wordt gezegd dat het nooit voorkomt.

Marco

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nou aangezien het niet storm loopt met klachten en je er eigenlijk bijna niemand over hoort (behalve hier en daar eens een zeer ongelukkig verhaal), zou ik zeggen dat het bijna nooit meer gebeurt...

Maar dat ben ik hoor!

• Onbekend

Onbekend

...

Verwijderd schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 00:27:
Eigenlijk zijn de benamingen: stuck pixel, dead pixel, hot pixel etc pixel in de meeste gevallen fout.
In de meeste gevallen is het namelijk de bedrading waar de fout zit. Elke pixel heeft zijn eigen stroomdraden waarmee ze aangestuurd worden. Deze bedrading is uiterst fijn, ze lopen immers voor alle pixels naar de randen van het scherm om daar naar de pcb met aansturing te gaan.
Even een correctie:
Elke pixel heeft een unieke combinatie van 2 stroombanen. Als die banen niet goed zijn, zie je een horizontale of verticale streep. Bij defecte pixels maakt het raster waarop de pixel zitten geen goed contact met de laag daaronder waar de stroombanen op liggen. Soms zie je bij flatscreens vlekken waar de pixels niet correct werken. Daar laat de pixelfolie een beetje los.

• Baatje
Hoe kan het dan zijn dat ik sinds eind augustus met BCC bezig ben om een goede tv te krijgen?

Ik heb 2 Panasonic LCD gehad met dfecte pixels en nu alweer 2 Panasonic plasma gehad met defecte pixels. Vrijdag komt er weer een nieuwe.

Ligt het aan mij of is het echt gewoon pech en moet ik er niet bovenop gaan zitten om er naar te "zoeken"?

Marco

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Of je moet zoeken moet je zelf weten. Als je het met een verglootglas wel en in het echt niet ziet, ben je wmb bezig jezelf te frustreren. Maar ik denk ook dat je flinke pech hebt.

Hoe dat kan weet ik niet, maar dat heeft weinig te maken met dat bijna alle tvs dode pixels hebben (of zie jij bij iedereen thuis dode pixels? Ik heb er nog nooit een bij iemand gezien).

• Baatje
Het begint inderdaad een obsessie te worden. Maar ja als ik € 1.369,-- betaal voor een tv wil ik gewoon dat hij goed is.

Maar ben ik de enige die zoekt naar defecte pixels?

Marco

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-02 21:45

r0b

Baatje schreef op maandag 29 september 2008 @ 08:19:
Hoe kan het dan zijn dat ik sinds eind augustus met BCC bezig ben om een goede tv te krijgen?

Ik heb 2 Panasonic LCD gehad met dfecte pixels en nu alweer 2 Panasonic plasma gehad met defecte pixels. Vrijdag komt er weer een nieuwe.

Ligt het aan mij of is het echt gewoon pech en moet ik er niet bovenop gaan zitten om er naar te "zoeken"?

Marco
Erg vreemd inderdaad. Aan de andere kant; hier op het werk rollen we momenteel 24" Samsung SyncMaster 245T en 245B+'s uit; van de 40 vorige week heeft er geen één een dode hot/sub/stuck-pixel.
Baatje schreef op maandag 29 september 2008 @ 08:32:
Het begint inderdaad een obsessie te worden. Maar ja als ik € 1.369,-- betaal voor een tv wil ik gewoon dat hij goed is.

Maar ben ik de enige die zoekt naar defecte pixels?

Marco
Nouja, laat ik het zo stellen: het is hetzelfde als bij aankoop van een nieuwe jas, alle stiknaden na te lopen. In principe is het je recht, en het kán je inderdaad later gaan irriteren, maar het gaat wel een beetje ver .. :)

[ Voor 28% gewijzigd door r0b op 29-09-2008 08:47 ]

• Baatje
Maar kan het zijn dat er op een of andere manier wat kortsluiting ofzo is bij mij thuis dat die pixels kapot gaan?

Klinkt heel erg dom, zowel BCC als Panasonic zeggen van niet maar ik snap er gewoon niets van waarom dat steeds gebeurt.

Marco

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:02
Mijn vrouw heeft eigenlijk altijd de pech dat ze dode pixels op haar schermen vind. En dit bij alle apparaten die ze koopt (met LCD's duh).
Voorbeelden:
Nintendo DS, PSP 18 Japanse getest en allemaal dode pixels. Later geruild voor een Europese, Samsung D900i een hele zooi, HTC Touch Dual ook een stuk of 4, PDA.

De apparaten die ik aanschaf hebben eigenlijk nooit dode pixels. Dus vaak koop ik de spullen zoals TV's e.d. :P

• Baatje
Maar is er een mogelijkheid dat het ontstaat doordat er bij mij thuis iets niet goed is?

Marco

Pagina: 1