Hallo allemaal,
Hierbij een probleem waar zo te vinden op google en dus diverse sites over gesproken wordt, maar helaas heb ik nog steeds geen oplossing die werkt.
Situatie:
Nieuwe PC: Asus P5KC, Intel 6850-duocore-3ghz, 2gig Ram (ga ik 4 van maken). Zie ook pc profiel
Internet: Alice abonnement (BBNED) met een Allied Data Copperjet 1616-2P
Na ongeveer een uur de PC aan laten staan om wat te downloaden (e-mule/azureus) raakt hij de DNS-sen kwijt.
Gevolg: timeouts op e-mule en azureus waardoor downloaden uiteindelijk stopt. En lastiger natuurlijk dat er helemaal niet meer gesurft kan worden (zowel Firefox als IE niet).
Ik heb het idee dat ik echt alles al geprobeerd heb, maar wellicht zie ik iets over het hoofd, waar jullie me mee kunnen helpen.....
Dit heb ik tot nu toe ondernomen:
Uiteraard na installatie van Vista64 eerst alle MS-updates gedaan, incl. SP1 etc.
Nieuwste Bios voor de Asus P5KC stond er al op (1105)
Nieuwste driver voor de onboard LAN geinstalleerd (Atheros L1 Gigabit Ethernet 10/100/1000Base-T Controller, driver versie 2.4.7.11)
Energiebeheer:
- Energiebeheer in Vista aangepast naar max. prestaties
- Netwerkkaart energiebeheer dat de pc hem uit mag schakelen uitgezet
- ACPI helemaal uitzetten in de BIOS geprobeerd, maar dan doet Vista het niet meer, dus maar weer aan gezet
Instellingen:
- TCP/IP op netwerkkaart met vast IP ingesteld ipv aut. ip / aut. dns
De DNS-sen die ik nu er vast in heb zitten zijn die Alice opgeeft / gebruikt.
Voorheen gebruikte ik alleen het gatewayadres (172.19.3.1) als DNS.
Mijn ipconfig /all ziet er momenteel als volgt uit:
Windows IP-configuratie
Hostnaam . . . . . . . . . . . . : XiphiaX
Primair DNS-achtervoegsel . . . . :
Knooppunttype . . . . . . . . . . : hybride
IP-routering ingeschakeld . . . . : nee
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee
Ethernet-adapter LAN-verbinding:
Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving. . . . . . . . . . . : Atheros L1 Gigabit Ethernet 10/100/1000Base-T Controller
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-1E-8C-CE-E0-A4
DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : nee
Autom. configuratie ingeschakeld : ja
IPv4-adres. . . . . . . . . . . . : 172.19.3.2(voorkeur)
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 172.19.3.1
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 62.177.144.11
82.204.127.40
NetBIOS via TCPIP . . . . . . . . : ingeschakeld
- BROADCAST van Vista uitgezet, volgens Windows Vista cannot obtain an IP address from certain routers or from certain non-Microsoft DHCP servers
- IPv6 volledig uitgezet, volgens http://www.microsoft.com/technet/network/ipv6/ipv6faq.mspx
- Ook de DNS-cache maar aangepast (ttl positief op 1 dag en negatief op 0) volgens: DNS-caching op de client uitschakelen in Windows XP en Windows Server 2003
Overigens wat ik vreemd vindt is dat ipconfig /release niet werkt. Hij geeft dan deze fout:
"Er heeft zich een fout voorgedaan bij het vrijgeven van deze interface: Loopback
Pseudo-Interface 1 (Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden.)
De bewerking is mislukt aangezien er geen enkele adapter is die zich een staat
bevindt die voor deze bewerking is toegestaan."
Uiteraard werkt ipconfig /renew dan ook niet (geeft dezelfde fout).
Tijdens het gamen (AoC) blijft de verbinding wel in stand (dan zijn e-mule en azureus afgesloten), dus het lijkt erop dat het alleen optreedt als de PC op het bureaublad staat (met in mijn geval e-mule en azureus die aan het downloaden/uploaden zijn).
WORKAROUND:
Nadat de DNS-sen verdwenen zijn kan ik alles in Vista proberen om hem weer aan de slag te krijgen, Netwerkdiagnose en herstel, netwerkkaard uit/aan zetten, rebooten, maakt allemaal niets uit.
Diagnose vindt uiteindelijk een aantal keer dat er iets met de DNS aan de hand moet zijn omdat hij www.microsoft.com niet kan vinden. Overigens geeft het netwerkcentrum steeds aan dat internet wel aanwezig is.
Dan reboot ik mijn Copperjet en tada ... het is weer in orde en ik kan weer een uurtje...
Wordt alleen ziek van steeds die router moeten resetten
ps. Op oude PC met XPsp2 totaal geen problemen... Mijn vermoeden ligt dus eigenlijk bij e-mule/azureus, maar wie weet zie ik iets over het hoofd...
Iemand nog tips?
Hierbij een probleem waar zo te vinden op google en dus diverse sites over gesproken wordt, maar helaas heb ik nog steeds geen oplossing die werkt.
Situatie:
Nieuwe PC: Asus P5KC, Intel 6850-duocore-3ghz, 2gig Ram (ga ik 4 van maken). Zie ook pc profiel
Internet: Alice abonnement (BBNED) met een Allied Data Copperjet 1616-2P
Na ongeveer een uur de PC aan laten staan om wat te downloaden (e-mule/azureus) raakt hij de DNS-sen kwijt.
Gevolg: timeouts op e-mule en azureus waardoor downloaden uiteindelijk stopt. En lastiger natuurlijk dat er helemaal niet meer gesurft kan worden (zowel Firefox als IE niet).
Ik heb het idee dat ik echt alles al geprobeerd heb, maar wellicht zie ik iets over het hoofd, waar jullie me mee kunnen helpen.....
Dit heb ik tot nu toe ondernomen:
Uiteraard na installatie van Vista64 eerst alle MS-updates gedaan, incl. SP1 etc.
Nieuwste Bios voor de Asus P5KC stond er al op (1105)
Nieuwste driver voor de onboard LAN geinstalleerd (Atheros L1 Gigabit Ethernet 10/100/1000Base-T Controller, driver versie 2.4.7.11)
Energiebeheer:
- Energiebeheer in Vista aangepast naar max. prestaties
- Netwerkkaart energiebeheer dat de pc hem uit mag schakelen uitgezet
- ACPI helemaal uitzetten in de BIOS geprobeerd, maar dan doet Vista het niet meer, dus maar weer aan gezet
Instellingen:
- TCP/IP op netwerkkaart met vast IP ingesteld ipv aut. ip / aut. dns
De DNS-sen die ik nu er vast in heb zitten zijn die Alice opgeeft / gebruikt.
Voorheen gebruikte ik alleen het gatewayadres (172.19.3.1) als DNS.
Mijn ipconfig /all ziet er momenteel als volgt uit:
Windows IP-configuratie
Hostnaam . . . . . . . . . . . . : XiphiaX
Primair DNS-achtervoegsel . . . . :
Knooppunttype . . . . . . . . . . : hybride
IP-routering ingeschakeld . . . . : nee
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee
Ethernet-adapter LAN-verbinding:
Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving. . . . . . . . . . . : Atheros L1 Gigabit Ethernet 10/100/1000Base-T Controller
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-1E-8C-CE-E0-A4
DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : nee
Autom. configuratie ingeschakeld : ja
IPv4-adres. . . . . . . . . . . . : 172.19.3.2(voorkeur)
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 172.19.3.1
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 62.177.144.11
82.204.127.40
NetBIOS via TCPIP . . . . . . . . : ingeschakeld
- BROADCAST van Vista uitgezet, volgens Windows Vista cannot obtain an IP address from certain routers or from certain non-Microsoft DHCP servers
- IPv6 volledig uitgezet, volgens http://www.microsoft.com/technet/network/ipv6/ipv6faq.mspx
- Ook de DNS-cache maar aangepast (ttl positief op 1 dag en negatief op 0) volgens: DNS-caching op de client uitschakelen in Windows XP en Windows Server 2003
Overigens wat ik vreemd vindt is dat ipconfig /release niet werkt. Hij geeft dan deze fout:
"Er heeft zich een fout voorgedaan bij het vrijgeven van deze interface: Loopback
Pseudo-Interface 1 (Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden.)
De bewerking is mislukt aangezien er geen enkele adapter is die zich een staat
bevindt die voor deze bewerking is toegestaan."
Uiteraard werkt ipconfig /renew dan ook niet (geeft dezelfde fout).
Tijdens het gamen (AoC) blijft de verbinding wel in stand (dan zijn e-mule en azureus afgesloten), dus het lijkt erop dat het alleen optreedt als de PC op het bureaublad staat (met in mijn geval e-mule en azureus die aan het downloaden/uploaden zijn).
WORKAROUND:
Nadat de DNS-sen verdwenen zijn kan ik alles in Vista proberen om hem weer aan de slag te krijgen, Netwerkdiagnose en herstel, netwerkkaard uit/aan zetten, rebooten, maakt allemaal niets uit.
Diagnose vindt uiteindelijk een aantal keer dat er iets met de DNS aan de hand moet zijn omdat hij www.microsoft.com niet kan vinden. Overigens geeft het netwerkcentrum steeds aan dat internet wel aanwezig is.
Dan reboot ik mijn Copperjet en tada ... het is weer in orde en ik kan weer een uurtje...
Wordt alleen ziek van steeds die router moeten resetten
ps. Op oude PC met XPsp2 totaal geen problemen... Mijn vermoeden ligt dus eigenlijk bij e-mule/azureus, maar wie weet zie ik iets over het hoofd...
Iemand nog tips?