Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[VISTA.64] DNS probleem ieder uur o.i.d.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Hierbij een probleem waar zo te vinden op google en dus diverse sites over gesproken wordt, maar helaas heb ik nog steeds geen oplossing die werkt.

Situatie:

Nieuwe PC: Asus P5KC, Intel 6850-duocore-3ghz, 2gig Ram (ga ik 4 van maken). Zie ook pc profiel
Internet: Alice abonnement (BBNED) met een Allied Data Copperjet 1616-2P

Na ongeveer een uur de PC aan laten staan om wat te downloaden (e-mule/azureus) raakt hij de DNS-sen kwijt.
Gevolg: timeouts op e-mule en azureus waardoor downloaden uiteindelijk stopt. En lastiger natuurlijk dat er helemaal niet meer gesurft kan worden (zowel Firefox als IE niet).

Ik heb het idee dat ik echt alles al geprobeerd heb, maar wellicht zie ik iets over het hoofd, waar jullie me mee kunnen helpen.....

Dit heb ik tot nu toe ondernomen:

Uiteraard na installatie van Vista64 eerst alle MS-updates gedaan, incl. SP1 etc.
Nieuwste Bios voor de Asus P5KC stond er al op (1105)
Nieuwste driver voor de onboard LAN geinstalleerd (Atheros L1 Gigabit Ethernet 10/100/1000Base-T Controller, driver versie 2.4.7.11)

Energiebeheer:
- Energiebeheer in Vista aangepast naar max. prestaties
- Netwerkkaart energiebeheer dat de pc hem uit mag schakelen uitgezet
- ACPI helemaal uitzetten in de BIOS geprobeerd, maar dan doet Vista het niet meer, dus maar weer aan gezet

Instellingen:
- TCP/IP op netwerkkaart met vast IP ingesteld ipv aut. ip / aut. dns
De DNS-sen die ik nu er vast in heb zitten zijn die Alice opgeeft / gebruikt.
Voorheen gebruikte ik alleen het gatewayadres (172.19.3.1) als DNS.

Mijn ipconfig /all ziet er momenteel als volgt uit:

Windows IP-configuratie

Hostnaam . . . . . . . . . . . . : XiphiaX
Primair DNS-achtervoegsel . . . . :
Knooppunttype . . . . . . . . . . : hybride
IP-routering ingeschakeld . . . . : nee
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving. . . . . . . . . . . : Atheros L1 Gigabit Ethernet 10/100/1000Base-T Controller
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-1E-8C-CE-E0-A4
DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : nee
Autom. configuratie ingeschakeld : ja
IPv4-adres. . . . . . . . . . . . : 172.19.3.2(voorkeur)
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 172.19.3.1
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 62.177.144.11
82.204.127.40
NetBIOS via TCPIP . . . . . . . . : ingeschakeld

- BROADCAST van Vista uitgezet, volgens Windows Vista cannot obtain an IP address from certain routers or from certain non-Microsoft DHCP servers
- IPv6 volledig uitgezet, volgens http://www.microsoft.com/technet/network/ipv6/ipv6faq.mspx
- Ook de DNS-cache maar aangepast (ttl positief op 1 dag en negatief op 0) volgens: DNS-caching op de client uitschakelen in Windows XP en Windows Server 2003

Overigens wat ik vreemd vindt is dat ipconfig /release niet werkt. Hij geeft dan deze fout:
"Er heeft zich een fout voorgedaan bij het vrijgeven van deze interface: Loopback
Pseudo-Interface 1 (Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden.)
De bewerking is mislukt aangezien er geen enkele adapter is die zich een staat
bevindt die voor deze bewerking is toegestaan."
Uiteraard werkt ipconfig /renew dan ook niet (geeft dezelfde fout).

Tijdens het gamen (AoC) blijft de verbinding wel in stand (dan zijn e-mule en azureus afgesloten), dus het lijkt erop dat het alleen optreedt als de PC op het bureaublad staat (met in mijn geval e-mule en azureus die aan het downloaden/uploaden zijn).

WORKAROUND:

Nadat de DNS-sen verdwenen zijn kan ik alles in Vista proberen om hem weer aan de slag te krijgen, Netwerkdiagnose en herstel, netwerkkaard uit/aan zetten, rebooten, maakt allemaal niets uit.
Diagnose vindt uiteindelijk een aantal keer dat er iets met de DNS aan de hand moet zijn omdat hij www.microsoft.com niet kan vinden. Overigens geeft het netwerkcentrum steeds aan dat internet wel aanwezig is.

Dan reboot ik mijn Copperjet en tada ... het is weer in orde en ik kan weer een uurtje...
Wordt alleen ziek van steeds die router moeten resetten :)
ps. Op oude PC met XPsp2 totaal geen problemen... Mijn vermoeden ligt dus eigenlijk bij e-mule/azureus, maar wie weet zie ik iets over het hoofd...

Iemand nog tips?

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ik heb het probleem niet, maar die AtherOS L1 ethernet controller geeft meer problemen, heb ik zo hier en daar al gehoord...

Kan je eens testen met een oudere 10/100Mbit PCI netwerkkaart ofzo ?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Verwijderd

Topicstarter
Trust 10MB PCI Ethernet Combi uit de oude doos gehaald, maar die verdient echt de titel "legacy"... gaat niet werken zonder drivers in Vista ... haha...

Andere netwerkkaart (10/100) toevallig in PC van kennis gestopt.. moek maar weer eens terug claimen...

Ga vanavond ook eens proberen de PC aan te laten zonder Azureus/e-mule. Als het dan blijft werken dan moet het iets met die software te maken hebben.
In logs zag ik ook al een fout over max. aantal TCP/IP verbindingen bereikt... maar weet niet of dat dit probleem kan veroorzaken... klinkt eigenlijk wel aardig in de richting toch?
DNS kwijtraken bij overspoeling van aantal TCP/IP connecties???

Verwijderd

Dikke kans dat die trust een standaard realtek-chipset heeft dus dat gaat ws nog wel werken.

• Petervanakelyen
Verwijderd schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 18:45:
Trust 10MB PCI Ethernet Combi uit de oude doos gehaald, maar die verdient echt de titel "legacy"... gaat niet werken zonder drivers in Vista ... haha...

Andere netwerkkaart (10/100) toevallig in PC van kennis gestopt.. moek maar weer eens terug claimen...

Ga vanavond ook eens proberen de PC aan te laten zonder Azureus/e-mule. Als het dan blijft werken dan moet het iets met die software te maken hebben.
In logs zag ik ook al een fout over max. aantal TCP/IP verbindingen bereikt... maar weet niet of dat dit probleem kan veroorzaken... klinkt eigenlijk wel aardig in de richting toch?
DNS kwijtraken bij overspoeling van aantal TCP/IP connecties???
Nee, aan je TCP/IP ligt het niet, het is een signaal dat de maximum toegestane verbindingen met andere IP adressen is bereikt, en hoeveel verbindingen dat juist zijn, hangt af je van Vista versie.
Kijk voor meer info op de wikipedia pagina ;)

Daaraan ligt het dus niet...

Probeer eens een andere netwerkkaart, die oude Trust kaart kan je altijd proberen, als het niet werkt, dan werkt het niet hé :)

Verwijderd

Topicstarter
Trust kaartje geprobeerd en idd die werkt niet...
Die PC schrok waarschijnlijk van die BNC plug die er ook op zit :)

Anyway, ben nu eens aan het kijken of: http://www.softpedia.com/...-IP-Limit-AutoPatch.shtml een oplossing gaat zijn...
Heb namelijk deze avond zitten gamen, zitten internetten zonder Azureus / e-mule en geen enkel probleem...

Nog wat meer testen en tweaken dus, morgen weet ik meer...

ps. Ik heb Vista 64

Verwijderd

Topicstarter
goh hoefde niet tot morgen te wachten.
Ik start Azureus op... krijg na 5 minuten al timeouts op de trackers.
Probeer te surfen en forget it.
Diagnose+herstel zegt probleem: Kan www.microsoft.com niet bereiken (ping lukt niet).
Repareren... zegt gereed aan eind, maar nog steeds niet surfen.
Reboot router en voila ik kan weer surfen.

MOET dus echt iets met Azereus zijn denk ik dan maar...
Nu checken of e-mule ook fout gaat... zoniet dan Azureus eraf en dan maar Bittorrent ofzo...

Verwijderd

Topicstarter
ok, Bittorent in gebruik. Geen enkel probleem meer.

Azureus Vuse was het probleem dus.

Al die moeite...

Maarja, ik ben weer blij.
Bedankt voor het lezen en meedenken Peter!

• Petervanakelyen
Verwijderd schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 14:48:
ok, Bittorent in gebruik. Geen enkel probleem meer.

Azureus Vuse was het probleem dus.

Al die moeite...

Maarja, ik ben weer blij.
Bedankt voor het lezen en meedenken Peter!
Je kan ook altijd uTorrent proberen, klein, lightweight, bittorrent programma.

Maar goed dat het terug werkt !

Verwijderd

Topicstarter
Ehm.. Peter...

Ik was te vroeg blij blijkbaar :(

Probleem is er weer, duurt nu echter langer voordat het optreedt. Ipv een uur is het nu een paar uur.

Wellicht dus toch iets met de Max. TCP settings?

The story continues... ga nieuw netwerkkaartje regelen om dat ook maar te testen, maar mijn gevoel zegt dat het iets softwarematigs moet zijn...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 16:08:
Wellicht dus toch iets met de Max. TCP settings?
Jup.
Torrentclients zijn wat dat betreft nogal ranzig.
The story continues... ga nieuw netwerkkaartje regelen om dat ook maar te testen, maar mijn gevoel zegt dat het iets softwarematigs moet zijn...
Als je je torrent client nou zodanig instelt dat ie niet binnen één seconde probeert 500 sessies op te starten zal de tcp/ip anti-wormgedrag throttling ook niet zo fors ingrijpen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
e-mule geeft uiteindelijk ook zelfde issues...
ok, max sessies nu op 200 gezet in e-mule...

kijken hoe het nu gaat...

Verwijderd

Topicstarter
nog steeds hommeles.
Max bronnen per bestand nu op 200 gezet ipv 400
Max verbindingen op 100 ipv 200 die ik al verlaagd had vanaf 500

weer testen maar....

Verwijderd

Topicstarter
Tsja nog steeds problemen.

Inmiddel uTorrent geïnstalleerd, gaat ook niet goed (instellingen allemaal laag en nog lager, etc.)

Nu zojuist de volgende twee geprobeerd:
http://www.nivmedia.com/2...-slow-utorrent-and-vista/
http://thesystemadministr...lve_Slow_Network_(Vista)/

eens kijken hoe het nu gaat...

Verwijderd

Topicstarter
Yes!

Probleem is nu wel opgelost!

Verwijderd

Sorry voor de kick, maar ik heb hetzelfde probleem.

Wat was nu de definitieve oplossing?
Het uitschakelen van de TCP Auto-tuning?
Pagina: 1