AM2(+) Mobo met 4 ATA apparaten nog mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• sakerfalcon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-06-2008
Hi all,

Ben nu al tijdje op de forums en door pricewatch aan het surfen, maar kom nog niets tegen. Ik zat te denken (na het overlijden van me videokaart) om over te stappen naar PCI-e videokaart, wat dus inhoud dat ik nieuwe mobo en cpu zal moeten aanschaffen (WIL aanschaffen).

Nu loop ik alleen tegen het feit aan dat ik nog 4 ATA apparaten heb (DVD-speler, DVD-burner en 2x IDE HDD). Is er nog een mobo van degelijke kwaliteit waarop de AMD Athlon 64 X2 6000+ gezet kan worden en ik ook 2 IDE/(P)ATA controllers heb voor mijn overige onderdelen?

Zo veel moederborden hebben maar 1 IDE controller en voor de rest SATA controllers, maar ik zit krap bij cash dus wil niet nieuwe HDDs aanschaffen (me huidige zijn ook nog niet zo oud).

Elke suggestie is welkom. Alvast bedankt!

Ps: IDE controller kaarten begin ik liever niet aan.

• Janssen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
sakerfalcon schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 13:07:

Ps: IDE controller kaarten begin ik liever niet aan.
Omdat?

PS: ik zou gewoon lekker voor SATA gaan, je opticals hebben waarschijnlijk ook niet het eeuwige leven, en die IDE schijven van je zijn waarschijnlijk ook tragere modellen dan de huidige SATA schijven (Samsung F1 anyone?). Als je nu bij IDE blijft heb je dadelijk een mooi systeem dat afgeremd wordt door oude IDE schijven.

[ Voor 47% gewijzigd door Janssen op 12-06-2008 13:17 ]

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:41

Wildfire

Joy to the world!

Misschien dat er wel IDE naar SATA convertors zijn ofzo, maar dat is allemaal weer extra geld en een native SATA oplossing is gewoonweg beter.

Koop anders een SATA DVD-ROM en SATA DVD+RW, dat hoeft echt niet zo duur te zijn. Kun je je twee HD's netjes aan IDE hangen en je opticals op SATA.

(@ Janssen: Samsung Spinpoint F1, lekker ding ja, ik heb de 1 terabyte versie aan m'n systeem hangen :))

[ Voor 15% gewijzigd door Wildfire op 12-06-2008 13:19 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
MSI K9VGM-V bijvoorbeeld, hoewel je dan wel met een VIA chipset zit. Ik heb zelf een tijdje een Asus M2NPV-MX (nforce 430) gehad met 2x Pata, dus dat is ook een optie. Voor de rest hoef je mobo's met AMD chipsets niet te proberen, want die hebben voor zover ik weet maar 1 Pata aansluiting, net als de nieuwe AM2+ mobo's.
Als ik jou was zou ik echter gewoon een mooi AM2+ bordje halen en een of twee nieuwe sata dvdbranders, want die dingen kosten tegenwoordig twee tientjes per stuk oid :9

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 11:54

VisionMaster

Security!

Misschien dat een PCI insteekkaartje met 4x P-ATA iets voor je is?

I've visited the Mothership @ Cupertino

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Alle AM2(+) nVidia chipsets hebben, geloof ik, maar de ondersteuning voor 2 apparaten via P-ATA. Maar VIA-chipsets kunnen nog wel een mogelijkheid zijn: ASUS M2V-TVM of Asus M2V. Op beide zitten helaas ook maar iets van 2 SATA-poorten, dus dat is ook niet geweldig.
De beste oplossing is de optische stations met S-ATA aansluiting kopen. Dan heb je meer keus in moederborden.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-03 10:38

Big Womly

Live forever, or die trying

Andere alternatieven zijn HDD cases of racks voor IDE schijven en USB/FireWire/e-sata/NAS aansluiting. Of je kan een IDE -> SATA bridge kopen.
PiweD schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 13:20:
Als ik jou was zou ik echter gewoon een mooi AM2+ bordje halen en een of twee nieuwe sata dvdbranders, want die dingen kosten tegenwoordig twee tientjes per stuk oid :9
En als je echt geld wil besparen kun je je beperken tot 1 DVD-brander..

[ Voor 55% gewijzigd door Big Womly op 12-06-2008 13:30 ]

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• sakerfalcon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-06-2008
Dat is inderdaad ook een mogelijkheid een nieuwe DVD-brander kopen in SATA versie en is het daarmee ook afgedaan... Thanks! :)

IDE Controller kaart geeft weer extra overstap en lijkt mij dan ook weer vertragend werken enz. Maar oplossing van 1 DVD brander kan goede goedkope oplossing zijn.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:04

KneoK

Not in a million lightyears

Zo heb ik dat "probleem" ook opgelost. Voor 18 Euro een mooie S-ATA brander aangeschaft, geen moment spijt van gehad en het beperkt je keuze wat mobo betreft niet meer.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
sakerfalcon schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 13:49:
Dat is inderdaad ook een mogelijkheid een nieuwe DVD-brander kopen in SATA versie en is het daarmee ook afgedaan... Thanks! :)
Die dingen kosten echt geen fluit meer inderdaad. Ik heb er pas ook maar eentje besteld toen ik toch al een bestelling plaatste voor iets 8)7
IDE Controller kaart geeft weer extra overstap en lijkt mij dan ook weer vertragend werken enz.
Valt wel mee hoor, je gaat echt geen 'lag' oid krijgen. Sterker nog, in veel gevallen is een controllerkaart (een goede dan) stukken sneller dan een chipset-controller als het om meerdere apparaten gaat. Bij twee DVD-branders zul je het niet snel merken, maar een stel harde schijven in RAID oid zijn vaak echt niet trager op losse kaarten.
Pagina: 1