Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Het valt me nu opeens op dat ik donkere pixels krijg bij het maken van foto's.
Toevallig moest ik vandaag een opdracht "kleur op kleur "maken, en nu zag ik op een witte achtergrodn donkere pixels komen.
Dit is echter ALLEEN vanaf diafragma 6.
Op diafragma 4 heb ik er geen last van. Hoe lager ik in diafragma ga ( 6 tot 22) hoe meer doffe donkere pixels er op de foto te zien zijn.
Wat kan dit zijn, en waarom is het pas vanaf diafragma 6?
Zit dit dan in de lens of in de camera?

• madmaus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-01 22:01
Stof op je sensor misschien?
Laat eens een voorbeeld foto zien.

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:26

weebl

YARR!

Waarschijnlijk is het stof op de sensor.

Edit: te laat :)

[ Voor 32% gewijzigd door weebl op 12-06-2008 12:52 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

zou eerder denken aan stof/kras op de lens, die pas vanaf een bepaalde diaframa scherp genoeg is om te zien in het resulttaat.op de senso zou je het juist altijd zien toch?

[ Voor 15% gewijzigd door leuk_he op 12-06-2008 12:56 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-01 19:06
Nee, op de sensor zie je het alleen bij de kleinere diafragma's... Op de lens zie je het pas bij heeeele kleine diafragma's, als je het al ziet...

Verwijderd

inderdaad, duidelijk stof op je sensor.
even uitkuisen is de boodschap (met een blaasbalgje ofzo ;))

succes !

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt ! Ik ga vanmiddag eens voor een blaasbalgje kijken. Hoop dat het daarmee gaat lukken.
Op de 350d kan je de spiegel niet openklappen om te reinigen. Moet ik dan gewoon even een foto maken van sluitertijd 30 seconden en dan zonder lens ;) met het blaasbalgje erin blazen?
Iemand trouwens een idee wat dat ongeveer kost?

Ik zal zometeen eerst even verschillende foto's posten van diafragma 4,5 , 5 , 6 8, en 11.

Edit: Het is pas vanaf diafragma 11 te zien, sorry. Ik zei net 6.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:36

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

blaasbalgje: 9 euro.
Idd foto op 30secs maken (in stand M bijvoorbeeld). Camera op de kop houden met mount naar beneden, even flink blazen en je bent 98% kwijt :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Triplefox
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-06-2025
Verwijderd schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 13:42:
Op de 350d kan je de spiegel niet openklappen om te reinigen
KLIK scroll even naar het 2e menu en zie daar... SENSOR CLEANING, de 350D kan de spiegel dus prima opklappen om de sensor te reinigen, een stuk veiliger dan op M te gaan klooien en de boel om zeep te helpen omdat er iets fout gaat ;)

Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:49

4POX

Everybody is wired

Doe het wel regelmatig. Ik heb zelf de nare ervaring dat stof begint vast te plakken.

Niet op de M stand de sensor schoonmaken. Het gerucht is dat de sensor als die in gebruik is licht statisch is en dan juist stof blijft vastplakken.

Ik twijfel nog of ik een schoonmaak setje voor mijn sensor ga kopen of dat ik het door een winkel mijn sensor laat schoonmaken. Ik heb ook op F8 al last van vlekjes.

AKA Rinkel weblog

Pagina: 1