Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Nu, ik heb hem altijd maar gebruikt met 3gb ram mits ik op windows xp werkte en een spel (armed assault) speelde dat ook enkel maar met 3gb overweg kon. Nu heb ik enkele maanden geleden een laptop aangeschaft en dus gebruikte ik de pc niet meer en wou deze dus verkopen. Allemaal goed en wel, maar ik wou dus zorgen dat de kopers hem in goed werkende staat konden zien alsook werkend op 4gb.

computer bevat oa volgende onderdelen:
msi p35 neo-f ( bios a7360ims v1.7 021908)
2X OCZ2g8002gk 2048kit (2x1024) 800mhz ddr2 gold
Intel e6750
Nvidia 8800gts 640MB
500 GB SATA seagate

Nu, heb ik 2 problemen. Ik formateer dus de HD en wil dus windows er terug op zetten voor een verse installatie. Hij zet de bestanden op de schijf en de installatie begint, maar op een gegeven moment krijg ik tijdens de installatie een BSOD betrekkende op ntfs.sys. Ik dacht dat het aan de windows schijf kon liggen maar bij eender welke cd's heeft hij he. Kan het zijn dat de HD dus stuk is, want met welke cd ook, windows wilt er niet meer op installeren en aansluiten op een andere pc daar werd de HD niet meer geregistreerd, wel in de bios maar niet in windows. Kan ik deze hd eventueel omruilen onder garantie/rma of niet?

Mijn 2de probleem is nu eigenlijk hetgeen dat me nog het meeste aan het storen is. Alles goed en wel, een andere harde schijf daar installeerd hij wel mee en dit op 2gb ram. Eenmaal windows erop staat zet ik hem af en steek een 3de latje geheugen in. Start op en zover geen probleem. Nu, zodra ik een 4de latje insteek blijft hij bij de power on self test hangen.

press del key to enter setup
f11 to enter boot menu
Memory freq for ddr2 800mhz
initializing usb controllers..

Zodra ik dus 4 latjes geheugen gebruik blijft hij hangen bij de geheugencheck, hij kan de snelheid en het volume niet lezen. Zodra ik 1 latje geheugen er uit haal uit eender welke geheugenslot, dan boot hij weer normaal, dus alle latjes werken en alle slots ook. Nu heb ik al eens alles afgekoppelt, hd en alles, met 3 latjes gaat alles goed tot aan hij zegt dat er geen boot device is, met 4 blijft hij weer steken op initializing usb controllers. Zowel op DEl als F11 drukken haalt ook niets uit, hij is precies bevroren. Dit kan dan weer wel als ik vanaf het opstarten op f11 of del blijf rammen, dan komt er te staan "entering setup" op de bovenste lijn, maar dan blijft hij nog altijd hangen met hetzelfde scherm (initializing...)

Het gekke is dat hij het over usb controllers heeft tijdens de memory check en het dus geen betrekking heeft op usb zelf, mits er niets is aangesloten en ik dit enkel krijg zodra er 4 latjes in zitten.

Een zoektocht op internet leverde mij ook niets op, bij verschillende mensen die het probleem ook hadden, daar had ieder een andere oplossing. De ene moest zijn dvd station af koppelen, de andere zijn muis, nog iemand anders moest voltage verhogen van het geheugen...

Hebben jullie zelf al eens dergelijk probleem tegen gekomen en hebben jullie een oplossing, of kan het zijn dat er iest in het moederbord stuk is waardoor hij niet kan werken met 4 geheugenmodules aangesloten en moet deze dus vervangen worden?

Verwijderd

Topicstarter
PS: mods: verandert titel even naar MSI P35 NEO F & 4GB geraakt niet door POST
thx

(i'm a nub)

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-05 21:13

Dani86

AeroGeek

De memory controller kan wellicht niet goed omgaan met 4 geheugen banken. Zijn het wel alle vier dezelfde?

Ik begrijp dat je alle bankjes en slots afzonderlijk getest hebt? Dat betekent dat er niks "kapot" is. Doe een bios update.

Je hardeschijf: je zou RMA kunnen proberen. Heb je hem via de windows setup geformatteerd? Maak anders een boot CD/diskette met FDISK en FORMAT erop, en probeer één logische partitie te maken en deze te formatteren. Dat lost je HDD probleem ws. op.

offtopic: met ARMA 1.14 zijn de virtual address space en memory issues gefixt :)

Groeten van een grote arma/ofp fan ;)

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-05 16:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Voor dat harde schijf issue, heb je hme middien in raid mode gedraaien en nu niet meer of vice versa? kijk in de bios in wat voor mode de SATA staat. Voor raid heb je F6 drivers nodig.

wellicht geheugen timings terugklokken. op de site:

http://www.msicomputer.co...odel=P35_Neo2-FR&class=mb
Due to the High Performance Memory design, motherboards or system configurations may or may not operate smoothly at the JEDEC (Joint Electron Device Engineering Council) standard settings (BIOS Default on the motherboard) such as DDR2 voltage, memory speeds and memory timing. Please confirm and adjust your memory setting in the BIOS accordingly for better system stability.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
n00bdani86 schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 14:10:
De memory controller kan wellicht niet goed omgaan met 4 geheugen banken. Zijn het wel alle vier dezelfde?

Ik begrijp dat je alle bankjes en slots afzonderlijk getest hebt? Dat betekent dat er niks "kapot" is. Doe een bios update.
offtopic: met ARMA 1.14 zijn de virtual address space en memory issues gefixt :)

Groeten van een grote arma/ofp fan ;)
De 4 gebeugen banken zijn uitvoerig getest, zo'n dikke 24 verschillende keren. elk latje werkt, elke bank werkt..alles blijft werken met 3 latjes.. 4de latje gaat het dus fout. De geheugenlatjes zijn van 't zelfde type en zelfde batch.

Bios is de meest recente.

en de RMA wordt aangevraagd voor de HDD.
leuk_he schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 14:18:
Voor dat harde schijf issue, heb je hme middien in raid mode gedraaien en nu niet meer of vice versa? kijk in de bios in wat voor mode de SATA staat. Voor raid heb je F6 drivers nodig.

wellicht geheugen timings terugklokken. op de site:

http://www.msicomputer.co...odel=P35_Neo2-FR&class=mb

[...]
Timings zijn ook al aangepast aan die van de vendor (OCZ) maar helaas pindakaas.

'k ga eens de winkel contacteren, zien of zij er ook een rma voor aanvragen.

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
OCZ geheugen werken standaard op een hogere voltage dan de bios standaard voltage. De voltage van het geheugen moet ongeveer 2 volt zijn, ipv de 1.8 bios standaard. Staat het geheugen op 2 volt?

ID7T GTX. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mijn vader heeft ook dat Gold geheugen en dat wil zelfs met SPD timings op geen manier op 1,8V booten. Minstens 1,9V is nodig om het geheugen te laten booten. Misschien dus even je geheugenvoltage op 1,9V of 2,0V zetten?

Verder kan dit moederbord zeker wel overweg met 4 dimms. Ik heb zelf dit moederbord met 2 x 512MB en 2 x 1024MB OCZ Platinum Rev2 maar dat is natuurlijk wel maar 3GB in totaal.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 11:13:
[...]

De 4 gebeugen banken zijn uitvoerig getest, zo'n dikke 24 verschillende keren. elk latje werkt, elke bank werkt..alles blijft werken met 3 latjes.. 4de latje gaat het dus fout. De geheugenlatjes zijn van 't zelfde type en zelfde batch.

Bios is de meest recente.

en de RMA wordt aangevraagd voor de HDD.
Je vraagt RMA aan zonder te weten of er iets kapot is?
Test de HD eerst maar eens met een tooltje van de fabrikant, wordt de HD wel gezien in je bios trouwens?

Timings zijn ook al aangepast aan die van de vendor (OCZ) maar helaas pindakaas.
'k ga eens de winkel contacteren, zien of zij er ook een rma voor aanvragen.
Je moet voltages aanpassen zoals hieronder wordt gezegd, daarnaast is er niks mis met je geheugen je hebt het immers al getest. Het moederbord kan alleen niet zo goed omgaan met zoveel geheugen. Soms wil het wel eens helpen om het NB voltage te verhogen. :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 11:59:
[...]
Je vraagt RMA aan zonder te weten of er iets kapot is?
Test de HD eerst maar eens met een tooltje van de fabrikant, wordt de HD wel gezien in je bios trouwens?
RMA is al goedgekeurd, werd niet gevonden in bios.
Verwijderd schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 11:59:
[...]
Je moet voltages aanpassen zoals hieronder wordt gezegd, daarnaast is er niks mis met je geheugen je hebt het immers al getest. Het moederbord kan alleen niet zo goed omgaan met zoveel geheugen. Soms wil het wel eens helpen om het NB voltage te verhogen. :)
Voltages stapsgewijs tot 2.1V verhoogd.. maar helaas pindakaas..

En die NB voltage verhogen.. Hoe bedoel je precies? wil'k nog wel es proberen.

Verwijderd

En die NB voltage verhogen.. Hoe bedoel je precies? wil'k nog wel es proberen.
Zo als ik het zeg. ;)
Soms vindt het moederbord 4 x 1GB geheugen niet zo leuk en wil het wel eens helpen om het voltage van de Northbridge (NB) te verhogen. :)
Pagina: 1