standaard adsl modem + veel gebruikers

Pagina: 1
Acties:

• tabakje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-10 23:03
Ik ga binnenkort een draadloos netwerk aanleggen met meerdere AP's, het is de bedoeling dat hier regelmatig 20+ mensen tegelijkertijd gebruik van maken.

vraag 1:
Volstaat voor dit aantal gebruikers het standaard ADSL modem wat je bijv. bij telfort of alice krijgt?

vraag 2:
ik wil hiervoor een aantal linksys wrt54gl's gaan gebruiken (dhcp uitgeschakeld)
zeg ik het goed dat je deze gewoon bekabeld aan elkaar kunt hangen? aangezien ze dan gewoon als een 4-poorts draadloze switch fungeren.

dus de situatie wordt alsvolgd:

ADSL router -> switch -> 8 stuks wrt54gl's (waarvan enkele aan elkaar zijn geknoopt)

ik denk dat alle AP's dan het beste dezelfde naam en kanaal kunnen hebben.

lijkt jullie dit ook een goede constructie? ( <- vraag 3 :) )

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08 19:21
Hoe wordt het internet dan voor gebruikt? Beetje af en toe op email checken of zware downloaders/online gamers?

[ Voor 5% gewijzigd door Frankie02 op 11-06-2008 23:53 ]

Verwijderd

Als er een paar heel veel/vaak gaan downloaden heeft derest een probleem.

Er moet dus een centraal device tussen (hardware of software) waarin wat regels opgesteld kunnen worden per IP / MAC adres.

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

Ga je dit in een professionele omgeving gebruiken, is er bijvoorbeeld continu verbinding nodig met bijvoorbeeld een terminal server oid, of wordt het gewoon adhoc mail checken enz?

Ga je nog iets doen met authenticatie wie er wel en niet op je wlan mag komen?

Hoe groot oppervlak moet je bedekken?

Overigens hebben bepaalde linksys AP's standaard functies wat betreft bridging van de signalen enz. Dat zal je wlan prestaties zeer ten goede komen.

Of een standaard ADSL verbinding voldoende is zal liggen aan je gebruikers, hebben ze veel data nodig van het lokale netwerk of willen ze juist veel internetten enz.

Waarom overigens alleen de WRT54g, als je ook WAP54g kunt gebruiken?
De WAP54g kun je namelijk instellen als 'wireless repeater' hiermee kun je communiceren met een WRT54g of een andere WAP54g en met wlan clients.
Persoonlijk zou ik voor alleen maar WAP54g's gaan met 1 of desnoods 2 centrale switches, maar dat ligt overigens ook verder aan het gebruik. Voor als het professioneler moet zijn er nog veel mooiere (overigens ook veel duurdere :P) oplossingen.

@Hieronder, helemaal waar maar zo heeft die alvast een begin waar mee die kan gaan vragen. :+

[ Voor 31% gewijzigd door Schapie op 12-06-2008 00:13 ]

No signature found

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@TS: Als je er zo weinig verstand van hebt, is het misschien beter om extern advies in te roepen en het niet zelf aan te leggen. Dat advies kan maar beter door een professional kunnen worden gegeven, die ook achteraf verantwoordelijk is voor het netwerk :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Misschien heeft de TS hier nog wat aan:

Wikipedia: Bandwidth management

• tabakje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-10 23:03
Frankie02 schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 23:53:
Hoe wordt het internet dan voor gebruikt? Beetje af en toe op email checken of zware downloaders/online gamers?
De bedoeling is voor surfen, mailen, enz., maar hier en daar een downloader kom je niet onderuit.
Schapie schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 00:00:
Ga je dit in een professionele omgeving gebruiken, is er bijvoorbeeld continu verbinding nodig met bijvoorbeeld een terminal server oid, of wordt het gewoon adhoc mail checken enz?

Ga je nog iets doen met authenticatie wie er wel en niet op je wlan mag komen?

Hoe groot oppervlak moet je bedekken?

Overigens hebben bepaalde linksys AP's standaard functies wat betreft bridging van de signalen enz. Dat zal je wlan prestaties zeer ten goede komen.

Of een standaard ADSL verbinding voldoende is zal liggen aan je gebruikers, hebben ze veel data nodig van het lokale netwerk of willen ze juist veel internetten enz.

Waarom overigens alleen de WRT54g, als je ook WAP54g kunt gebruiken?
De WAP54g kun je namelijk instellen als 'wireless repeater' hiermee kun je communiceren met een WRT54g of een andere WAP54g en met wlan clients.
Persoonlijk zou ik voor alleen maar WAP54g's gaan met 1 of desnoods 2 centrale switches, maar dat ligt overigens ook verder aan het gebruik. Voor als het professioneler moet zijn er nog veel mooiere (overigens ook veel duurdere :P) oplossingen.

@Hieronder, helemaal waar maar zo heeft die alvast een begin waar mee die kan gaan vragen. :+
Het is een gratis dienst voor de gasten die hier komen (in ons theater), en dus ook hun eigen verantwoording dat ze de boel gaan vertragen door te downloaden etc.

Ik kies voor WRT54GL omdat je deze (volgens mij op elkaar kunt doorlinken (bekabeld) omdat je er ingebouwde switch inzit, met een wap54g moet je voor iedere access-point een nieuwe kabel trekken. Draadloos met elkaar verbinden doormiddel van WDS of iets dergelijks zie ik meer als een noodoplossing.

Het wordt gewoon een open netwerk waar iedereen op mag.

Het is (voor een gedeelte) van een theater, dan heb je wel een idee van het oppervlak.

Er zijn inderdaad vele mooiere oplossingen, daar hebben we ook een offerte voor van onze vaste it-boer, maar deze is met 10.000 euro erg hoog voor een simpel surf/mail verbindinkje, aangezien de prijs zo laag mogelijk moet blijven.
gambieter schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 00:03:
@TS: Als je er zo weinig verstand van hebt, is het misschien beter om extern advies in te roepen en het niet zelf aan te leggen. Dat advies kan maar beter door een professional kunnen worden gegeven, die ook achteraf verantwoordelijk is voor het netwerk :)
Erg fijn om meteen zo laag ingeschat te worden, ik heb namelijk veel ervaring met het aanleggen van draadloze netwerken, maar alleen voor het huis tuin en keuken segment, vandaar dat ik voor een wat groter netwerk als deze om advies vraag.
Te weinig bandbreedte maak ik me geen zorgen over, ik vraag me alleen af dat die "goedkope" adsl-routers die je bij een telfort/alice krijgt niet beginnen te flippen bij 20+ gebruikers die alleen maar een beetje surfen en mailen.
Pagina: 1