Radeon HD3870 X2 GPU's verschillende temperatuur

Pagina: 1
Acties:

• r_vandenbroek
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-04 12:44
Goedenavond,

Heb sinds gister een nieuwe pc met o.a. de HIS HD3870x2 geinstalleerd. Wat mij opvalt is dat de temperatuur van beide GPU's uiteen loopt. Bij Idle : 51 vs 44 gr, en tijdens een potje Crysis loopt dit verschil verder op, heb al 80 vs 60 gezien. Is dit normaal gedrag, zo niet, hoe kan dat dan komen? Gebruikt de pc beide GPU's wel evenveel? Kan ik nog iets instellen om dit te verbeteren, en heb ik nu een verslechtering van prestaties?

De specs:

Antec P190 (650+550W)
Gigabyte EX38-DS4
Intel Core 2 Duo E8400 @ 3.0GHz
2x2 gb PC6400
HD3870 X2
Creative XFI ExtremeMusic
Spinpoint F1 1TB

Nieuwste BIOS, Chipset instructies, Ati Catalyst 8.5 en DX10 op Vista 32 Bits.

Bedankt!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:23

Thandor

SilverStreak

De eerste GPU zit 'vooraan' en de tweede 'achteraan'. De fan zit op de derde plek. Gevolg: de warmte van de 2e GPU gaat ook door het heatsink van de eerste GPU. Om die reden heeft eerste GPU ook een heatsink met koper (wat betere koelprestaties oplevert) en de tweede 'slechts' aluminium. Zie deze foto van de koeling (bron).

Verder is de verdeling van de work-load niet helemaal gelijk. Het kan best zijn dat de eerste GPU meer werk verricht dan de tweede. Dat zorgt ook voor verschillen in temperatuur :).

[ Voor 15% gewijzigd door Thandor op 11-06-2008 23:40 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Met Thandor. :)

Is toch ook logisch als de lucht er maar op 1 manier ingaat, vervolgens de warme lucht van de eerste core meeneemt naar de 2de en daarmee automatisch een beetje opwarmt? :)

Niet om je zorgen over te maken. Die chips hebben over het algemeen een hogere T-Max per chip en kunnen daarom vaak ook makkelijk op 90graden lopen. Alleen is 90graden niet bevordelijk voor de componenten op de kaart of de onderdelen in je kast.

Met rivatuner kan je de fan forceren op een hogere waarde.

• r_vandenbroek
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-04 12:44
Klinkt logisch zo, bedankt voor de insight!
Zal kijken of die Auto fan speed control een beetje mooi werkt.

Thanks