[HD] Trage schijf kan dit komen door defragmentatie

Pagina: 1
Acties:

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:13
Ik merkte vandaan dat mijn schijf ontzettend traag was. Ik heb afgelopen week tijdens het opstarten 1x een blauw scherm gehad. Dat was ik een Session 4 init error (iets in die richting)

Toen dacht ik misschien ligt het aan fragmentatie, de schijf is inderdaad voor 30% gefragmenteerd, maar waar normaal het analyseren van de schijf nog geen 20sec duurt, duurde het nu bijna 2minuten.

Daarom toch eventjes HDtune gedraaid en daar krijg ik echt dramatische waarden...
Het gaat overigens om een Raptor 74ADFD

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/stefanpittie/AA/aa/hdtune.JPG

Echter misschien een hele domme vraag, is het mogelijk dat deze dramitische waarden door fragmentatie komen?

• prozak
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-02 10:59
Heb je de SMART status van de schijf al uitgelezen? SMART is niet zaligmakend maar als het daar al niet goed is dan is de schijf misschien gewoon op weg naar het hiernamaals.

Verder komt PIO mode in gedachte, alleen is je processorbelasting wel weer aan de lage kant daarvoor. Hangt er wel vanaf wat voor proc je hebt natuurlijk. Kijk even in je device manager of de schijf ipv op Ultra DMA mode in PIO modus draait.

Overigens denk ik niet dat de lage prestaties aan de mate van fragmentatie ligt.

[ Voor 9% gewijzigd door prozak op 11-06-2008 21:03 ]

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Ik denk idd ook dat hij op PIO mode staat en niet op Udma...

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

In combinatie met welk mobo en chipset is dit ? Heb zoiets wel eens gehad met een SiS 74x chipset; waarbij de SATA driver soms "spontaan" in PIO modus sprong, met als gevolg i.p.v. ~75MB/s slechts ~5MB/s.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Pittie
Ik weet bijna zeker dat de schijf niet op PIO mode staat.
Want een tweede test, paar minuutjes geleden geeft het volgende beeld. Bijna goed, echter die laatste twee hik-ups horen niet.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/stefanpittie/AA/aa/hdtune2.JPG

Dat zou dus inmiddels de 4de schijf zijn die dood gaat. De 3de in dit systeem (eerder een IDE 200GB versie en een WD 80GB SATA versie...) en een SCSI schijf in mijn server.

De Smart status geeft echter nog steeds preformance oke.

Specs
DFI Expert Nforce 4 bordje met een opteron 165. Ik gebruik de Nforce 4 controller en niet de sil die op die moederbord zit.

[ Voor 12% gewijzigd door Pittie op 11-06-2008 21:12 ]

• prozak
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-02 10:59
Pittie schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 21:11:
Ik weet bijna zeker dat de schijf niet op PIO mode staat.
Want een tweede test, paar minuutjes geleden geeft het volgende beeld. Bijna goed, echter die laatste twee hik-ups horen niet.
Over die 2 dipjes moet je je niet druk maken. Dat lijkt gewoon op schijfactiviteit die de test onderbrak.

• Pittie
De WD test geeft bij zowel de quick test als de full test aan dat de schijf in orde is. Ik heb wel de windows versie laten lopen. Echter tijdens de quick-test klonk de schijf heel erg laag in toeren, een hele lage bromtoon..

Tevens geeft een surface test in HDtune geen errors, echter in de derde test met HDTune kwam er weer zown vreemde hik-up, echter van 30 tot 60-70 procent. Daarin zag je dezelfde taferelen als in screenshot 1. Na een keer reboten lijkt het echter wel weer goed te gaan.. Nu twee keer wel een goede grafiek als ik test.

Overigens doen de andere schijven op de zelfde controller het wel gewoon normaal.

Na de reboot lijkt het allemaal weer fatsoenlijk te werken...
Des te beter, daar niet van, maar wel vreemd

[ Voor 8% gewijzigd door Pittie op 11-06-2008 22:39 ]

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:17

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Als je die hik-ups wil voorkomen moet je gewoon zoveel mogelijk achtergrondprocessen uitschakelen (virusscanners!), maar zolang het niet meer voorstelt dan wat zichtbaar is in de tweede grafiek heeft het geen significante invloed op het eindresultaat. Je draait tenslotte geen benchmarks beldoeld voor algemene publicatie.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Pagina: 1