Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb een erg raar probleem met Windows Vista, tenminste, ik denk dat Vista het probleem veroorzaakt.

Omschrijving
Het begon toen ik de kast van de pc van m’n vader even moest openmaken om te achterhalen welke harde schijf en type moederbord er precies in de computer zat. Er zit nu 1 harde schijf in en er moesten nieuwe hdd’s bij, dus leek het mij wel handig om te kijken hoeveel vrije SATA poorten er nog waren. Ik heb de harde schijf er niet uit- of losgehaald, en op het moederbord heb ik ook niks gewijzigd. Wel moest ik de powercable van de dvd-drive even loshalen, zodat ik alles wat beter kon zien. Benodigde info heb ik verzameld en de kast weer dicht gedaan.
PC aan en weer verder, zo dacht ik. Mooi niet dus, de pc bleef na het booten (bios) hangen op de volgende error:
"A disk read error occurred. Press alt+ctrl+del to reboot”
Powercable van de dvd-drive vergeten terug te zetten, dacht ik meteen. PC uit, kast open, kabel weer aangesloten, kast dicht en pc weer aan. Nog steeds dezelfde error.
Computer rebooten met alt+ctrl+del zorgde ervoor dat Windows Boot Manager de volgende error weergaf:
Bestand:\Windows\system32\winload.exe
Status: 0xc000000f
Informatie: Kan de geselecteerde vermelding niet laden omdat de toepassing ontbreekt of beschadigd is.
Je kan dan nog wel op enter drukken om door te gaan, maar dan herstart de pc weer en komt vervolgens weer in deze cyclus terecht.

Wat heb ik gedaan?
Ik heb me rot gezocht naar allerlei oplossingen en veel suggesties op TechNet uitgeprobeerd maar tot nu toe heeft dat allemaal weinig opgeleverd.

Wat ik al geprobeerd heb:
- Om te beginnen werd er geadviseerd om eerst de Vista Recovery Console te laten draaien vanaf de Vista dvd. Volgens de opstartherstel scan die er gedaan werd kon “de computer niet automatisch worden hersteld”. De log gaf echter wel aan dat alle tests voltooid waren maar dat de gevonden hoofdoorzaak “een niet nader bepaalde wijziging van de systeemconfiguratie hebben dit probleem veroorzaakt” is.
- Bios gecontroleerd.
- De memory scan van Vista kon niets vinden.
- Handmatig winload.exe gekopieerd uit \Windows\boot naar \Windows\system32
- In de commandprompt chkdsk /r uitgevoerd. Was wel een tijdje bezig, maar uiteindelijk was er niets aan de hand.
- Gelezen dat het probleem waarschijnlijk ligt aan het MBR. fixmbr en fixboot uigevoerd, hielp niks.
- BCD handmatig verwijderd en opnieuw opgebouwd.
- Bios defaults ingeladen.
- Sata poorten verwisseld.
- Harde schijf op fouten gecontroleerd.
- Alvorens de opstartherstelpoging van Vista Intel Sata drivers ingeladen.
- Alle USB componenten (poorten, kaartlezer) losgehaald.

Door deze handelingen ben ik wel een stukje verder gekomen, namelijk dat de winload.exe error niet meer wordt weergegeven, maar in plaats daarvan Windows Boot Manager met de vraag komt om Windows normaal te starten of in veilige modus. Wanneer ik voor normaal starten kies, krijg ik wel het Vista laadscherm te zien (met laadbalkje) maar even later start de pc zichzelf opnieuw op. Hij start niet volledig in Vista door.
Als ik voor veilige modus kies, zie ik dat Vista blijft hangen op het laden van \Windows\system32\drivers\crcdisk.sys (zou ook kunnen dat hij blijft hangen op het bestand wat daarna hoort te komen).

Ik denk niet dat het een hardwarematige fout van het moederbord of harde schijf zelf is. De verschillende tests gaven niks vreemds aan en ik kan bijvoorbeeld met een Ubuntu Live cd gewoon de pc opstarten en de inhoud van de harde schijf lezen en bewerken.
Tevens is het systeem nooit gebruikt voor multiboot. Er heeft 2x Vista op gestaan, elke keer op 1 partitie, bij de 2e keer is een volledige format uitgevoerd.

Specs:
Vista Home Premium (32bit)
Intel E2140 Dual Core
2x 1GB DDR2 667mhz
HDD: Samsung SpinPoint HD321KJ (320GB SATA)
Moederbord: Foxconn G33M
DVD: PBDS DH-16W1S (Philips BenQ Digital Storage) (SATA)

Kortom: hoe kan het dat Vista over de zeik gaat wanneer de pc opgestart wordt zonder aangesloten dvd-drive?
Wie heeft er nog suggesties die ik kan proberen of weet een oplossing voor dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 20:56:

Kortom: hoe kan het dat Vista over de zeik gaat wanneer de pc opgestart wordt zonder aangesloten dvd-drive?
Misschien toch een kabeltje net niet goed aangesloten geweest > datacorruptie?
Wie heeft er nog suggesties die ik kan proberen of weet een oplossing voor dit probleem?
Je kan ook nog bootlogging gebruiken (f8, 4e optie ) zodat je een logbestand krijgt waar je wellicht wat aan kan achterhalen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je reactie. Waar zou je denken dat er datacorruptie plaats heeft kunnen vinden? Bedoel je dan iets met de dvd-drive, met de harde schijf, of misschien het moederbord? Ik heb eigenlijk geen signalen kunnen ontdekken wat zou kunnen suggereren dat er daadwerkelijk iets echt mis is met deze dingen.

Ik heb je suggestie mbt bootlogging geprobeerd, maar wanneer ik daarvoor kies krijg ik het Vista laadbalkje te zien waarna de pc opnieuw herstart, zo ook met de foutopsporingsmodus... Een logbestand wil hij dus niet maken...

Heb/Heeft je/iemand misschien nog ideeën? Anders vrees ik dat het een herinstallatie wordt...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2008 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Verwijderd schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 20:56:
- Memory Scan van Vista uitgevoerd
- Gelezen dat het probleem waarschijnlijk ligt aan het MBR. fixmbr en fixboot uigevoerd, hielp niks.
Vista maakt gebruik van memtest86+, om je geheugen te testen.
Dit programma heeft wel een hele nacht nodig om een goede test te doen.

FixMBR en FixBoot wel op de correcte manier uitgevoerd ?
Want je moet in Vista wel een ander commando gebruiken dan in XP:

bootrec.exe /FixMBR
bootrec.exe /FixBoot
Verwijderd schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 17:11:
Dank voor je reactie. Waar zou je denken dat er datacorruptie plaats heeft kunnen vinden? Bedoel je dan iets met de dvd-drive, met de harde schijf, of misschien het moederbord? Ik heb eigenlijk geen signalen kunnen ontdekken wat zou kunnen suggereren dat er daadwerkelijk iets echt mis is met deze dingen.

Ik heb je suggestie mbt bootlogging geprobeerd, maar wanneer ik daarvoor kies krijg ik het Vista laadbalkje te zien waarna de pc opnieuw herstart, zo ook met de foutopsporingsmodus... Een logbestand wil hij dus niet maken...

Heb/Heeft je/iemand misschien nog ideeën? Anders vrees ik dat het een herinstallatie wordt...
Kan die reboot niet komen door een BSOD, die je niet kan zien, omdat de PC te snel reboot ?

Verder is een format wel handig, PC gaat meestal weer iets sneller, en je kan toch aan de gegevens met een Live CD...

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
fixmbr en fixboot heb ik inderdaad zo uitgevoerd, hij zegt dan wel dat de opdracht of bewerking voltooid is, maar het hielp naar mijn idee niets.

Heb ook nooit op betreffende machine een blue screen gezien... Dat ie te snel voorbij gaat? Zou kunnen, ik heb er in ieder geval niks van gemerkt als dat het geval zou zijn.

Ik ga het zooitje dan maar opnieuw installeren. Toch vervelend dat het vaak hierop moet uitlopen, vooral aangezien dat ik het niet zo lang geleden nog gedaan had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaViDoViTsCh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-04 20:11

DaViDoViTsCh

Frans-Nederlandse Duitser

Een kick voor een relatief oud topic, maar kon niets anders vinden wat meer leek op mijn probleem.

Het zit zo: Sims 3 stond aan op pauze. Misschien een half uurtje. PC start opnieuw op en ik krijg zo'n zelfde melding:
Bestand:\Windows\system32\config\system
Status: 0xc000000f
Informatie: Kan windows niet laden omdat het systeemregisterbestand ontbreekt of beschadigd is.
Vista DVD erin, gecontroleerd op fouten en laten herstellen (wat best lang duurde) De PC gaf aan klaar te zijn, maar het heeft niets geholpen.
Bovenstaande dingen heb ik ook geprobeerd, maar vergeefs. Ook wat meer hiervan geprobeerd...

Een nieuwe installatie zit er niet in, want dan moet ik de Sims 2 met álle uitbredingen, de Sims 3 en nog een tiental spellen installeren, dus dat hou ik open als laatste optie, alleen als het écht niet anders is...
Ik ben nu ondertussen steeds dingen aan het proberen, dus als iemand nieuwe ideeën heeft, hoor ik het graag...

Zomaar vanuit het niets niet meer booten, die melding en niks meer aan te doen! :(
Wel merkte ik dat de CPU goed warm werd bij het gamen (75 maximaal) Of dat er iets mee te maken heeft, I don't know... Het gaat om PC2 trouwens, in mijn signature...
P5K, Q6600, 4GB, 1xSata HDD, 1xIDE HDD, 1xSata brander, wat USB TB & muis, etc...

[ Voor 8% gewijzigd door DaViDoViTsCh op 08-06-2009 02:31 ]

Ici kann uw Werbung staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaViDoViTsCh

DaViDoViTsCh

Verder dan dit kom ik helaas niet:
Afbeeldingslocatie: http://davidpasquer.eu/online/boot.jpg
Hij ziet gewoon de hele installatie niet eens! :'(

Windows kom ik gewoonweg niet meer in.
Als ik die HDD in een andere Vista PC erbij hang, kan ik ook niets veranderen op de c-schijf althans, niet in windows/system32/boot/. De map 'config' zit er niet eens in zoals zou moeten? Ook kan ik deze er niet bijzetten omdat ik daar geen machtigingen heb, via notabene een hele andere PC :S

Is er niet een programma waarmee ik die bootsector kan herstellen op C:/ en eventueel ook X:/ vanuit windows op een andere PC met die schijf erin geplugd? Ik las dat je met NeoSmart EasyBCD wel iets kon uitrichten, maar ik kan nergens vinden of ik daarmee een losse HDD kan repareren van hetzelfde probleem.
Ik meen dat je dit alleen in Vista kan doen als je de huidige bootsetup wil 'aanpassen'...

Of anders een bootable cd/dvd met daarop zo'n zelfde reparatie tool?

[ Voor 94% gewijzigd door DaViDoViTsCh op 08-06-2009 02:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als je disk door ongeacht welk OS (desnoods een ubuntu LiveCD) wel wordt herkend met de juiste indeling heeft je probleem niks met een missende MBR te maken.

Je SYSTEM registry hive is corrupt geraakt.

Uiteraard heb je wel gecontroleerd van tevoren of de Recovery Environment (die draait vanaf de DVD drive als X:) de HDD wel kan zien?
drivers opgeven met drvload bijvoorbeeld...

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaViDoViTsCh

DaViDoViTsCh

Heb nu toch maar Windows er nieuw op gezet...
Ik kwam er niet meer uit, uiteindelijk minder moeite geweest om vanaf scrap te beginnen...
Thnx anyway!

Pagina: 1