[DRINGEND] Indesign > pdf > photoshop > tif > kwaliteit OK?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.258 views

• Genius2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-12-2025
Ik heb een fotoalbum in indesign ontworpen met 300 dpi jpg's. Maar om kwaliteitsredenen heb ik nu beslist om mijn fotoalbum ergens anders te laten afdrukken.

Ik zou deze avond snel mijn nieuw album in elkaar moeten steken. Ik dacht om de PDF te importeren in photoshop als 8 bit bestand en elk pagina afzondelijk te bewaren als TIFF (LZW compressie, pixel order: per channel, discard layers).

Ga ik hier veel kwaliteit verliezen of zal de afdruk nog zeer goed zijn?

Bedankt
Genius

Verwijderd

mss is proberen en zien naar het kwaliteitsverschil ? :+

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-01 18:26
Indesign -> File -> Export?
Daar kan je ze gewoon als JPG bewaren. Is dat niet veel gemakkelijker? (Ik zeg met opzet JPG, omdat je het verschil met TIFF echt niet gaat zien op 300 dpi in een fotoboek)

[ Voor 41% gewijzigd door _Teq_ op 11-06-2008 20:52 ]

• Genius2000
Op het scherm ziet de kwaliteit er goed uit maar ik weet niet of bovenstaande werkwijze impact heeft op de printkwaliteit.

- Bij het importeren "rasterized" photoshop de pagina. Dus ik weet niet of hier kwaliteitsverlies optreed.
- En bij saven als tiff 'LZW' compressie weet ik evenmin of er kwaliteitsverlies optreed.

Vandaar dit berichtje.

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-01 18:26
Nou, die plaatjes in Indesign zijn 300 dpi. Die worden dus ook op 300 dpi in een PDF gepropt. Als jij dit vervolgens weer met 300 dpi rasterized in Photoshop, ben je heeeeel veel werk en tijd verder, maar theoretisch geen kwaliteit kwijt. De kwaliteit zal pas echt gaan verschillen bij het type bestand dat je gaat opslaan. Bij JPG, op 300 dpi, hou je een aardig afdruk over.

Misschien handig om even te vertellen om wat voor album het gaat, formaat, enzo...

• Genius2000
Het is een 30x30cm album als portfolio voor een cursus fotografie. De meeste foto's zijn tussen 16x24 en 18x27 (geconverteerd van raw naar jpg via lightroom).

Ik wist niet dat je vanuit indesign kon exporteren naar jpg, maar ik heb alvast twee zaken opgemerkt:
1. Mijn pdf document, geëxporteerd vanuit indesign was 500MB groot. Nu heb ik nog maar 250MB over aan jpg's, na de export vanuit indesign naar jpg (max kwaliteit). Als ik de aparte bestanden vergelijk qua groote met de oorspronkelijke jpg's dan zijn de gexeporteerde jpg bestanden kleiner.

2. Verder heb ik de indruk dat de tekst in het jpg document er anders uitziet dan indien je het pdf document zou bekijken. Tekst is minder bold.

• Genius2000
Effectief. Ik heb een vergelijking gemaakt tussen een jpg export vanuit indesign en een jpg export vanuit photoshop (na import pdf) en vreemd genoeg is er een groot verschil.

Zoals eerder gezegd, de tekst is minder bold en de dropshadow die ik had toegevoegd aan mijn kaders in minder uitgesproken (kleiner) dan bij de jpg export vanuit photoshop.

Iemand een verklaring hiervoor?

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Slagschaduw in indesign wordt aangegeven in millimeters, in photoshop in pixels. Deze vertaling is niet 1:1 te maken, dus kleine verschillen zul je altijd zien.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01 13:58
Genius2000 schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 20:52:
Op het scherm ziet de kwaliteit er goed uit maar ik weet niet of bovenstaande werkwijze impact heeft op de printkwaliteit.

- Bij het importeren "rasterized" photoshop de pagina. Dus ik weet niet of hier kwaliteitsverlies optreed.
- En bij saven als tiff 'LZW' compressie weet ik evenmin of er kwaliteitsverlies optreed.

Vandaar dit berichtje.
LZW is lossless compressie.

Ik zou gewoon een PDF maken en die vanuit Acrobat opslaan als TIFF of JPEG. Zorg dat je geen rich blacks in InDesign gebruikt, anders krijg je op printers gelaser.

• Genius2000
PageFault schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 22:00:
[...]

LZW is lossless compressie.

Ik zou gewoon een PDF maken en die vanuit Acrobat opslaan als TIFF of JPEG. Zorg dat je geen rich blacks in InDesign gebruikt, anders krijg je op printers gelaser.
De reden waarom ik van labo verander is dat de testvoorbeelden horizontale strepen vertoonden op een licht grijze achtergrond. Vreemd genoeg hadden foto's met grote zwarte oppervlakten daar helemaal geen last van.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Hoi GeniUS2000: je hebt ruim een maand geleden een mail gehad van een van mijn collega's dion_b over dit topic: Upgraden van Q6600 naar Q9450 de moeite of niet?

Dat mailtje is ook hierop van toepassing: neem die alsjeblieft nog even door èn ter harte. Dit topic is niet de bedoeling hier in FGA: ik mis een stuk eigen inzet om je eigen vraag beantwoord te krijgen :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.