Toon posts:

Vraagje i.v.m. LCD, DVD, stereo receiver & HDMI

Pagina: 1
Acties:
  • 610 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraagje voor jullie. Ik heb deze vraag al eens gesteld in het topic "Plaats hier je home cinema", maar daar heb ik slechts van 1 persoon een kort antwoord gehad.

Ik ben van plan binnenkort alleen te gaan wonen. Ik zal dan een nieuwe TV moeten aankopen, wat meteen een Full HD LCD zal zijn met HDMI-ingang (mijn laptop heeft namelijk al een HDMI-uitgang).

Nu wou ik (wegens plaatsgebrek) terug overschakelen op stereo. Ik vraag mij af of de volgende combinatie mogelijk is:
* LCD TV met HDMI-ingang
* dvd speler met HDMI-uitgang; beeld via HDMI naar LCD, geluid analoog naar stereo receiver
* stereo receiver zonder HDMI

Lukt dit of gaat dit problemen geven?
Gaat het geluid op deze manier gelijklopen? Want als ik het goed voorheb, stuurt HDMI zowel beeld als geluid door, wat samen met het analoge geluid voor 2 geluiden zorgt.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2008 20:39 ]

Verwijderd

Je kan dan toch je televisie muten zodra je een dvd afspeelt? Volgens mij wil je in ieder geval niet twee goede stereo speakers en een paar televisieboxjes tegelijk horen, want de televisieboxen zouden afbraak doen aan de kwaliteit van je stereo.

Zomaar even een ander vraagje? Ondersteund jouw stereo-reciever geen digitaal geluid (middels een optische ingang of een coaxiale ingang)? Als dat zo is, dan zou ik de dvd speler met zo'n kabel aansluiten. Ik heb vanmiddag ook zo'n kabel gekocht (Oehlbach) en je hoort het verschil...

Maar ik ga nog niet zo lang mee op dit forum, dus er zijn wellicht mensen die betere ideeen en of tips voor je hebben.

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Dat weet alleen de handleiding van de (nog aan te schaffen?) DVD speler. Zoek deze eens op op de site van de fabrikant of vraag het aan de verkoper.

This can no longer be ignored.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-02 21:40

Nik

Ik zou je geluid toch optisch (Toslink) of coaxiaal aansluiten. Dan weet je zeker dat je goed zit. Sowieso is het makkelijk als je ooit nog eens een surround versterker zou kopen. Gewoon overpluggen en klaar. Daarnaast hoeft die kabel echt niet van Oehlbach te zijn. Een goedkoop huismerk kabel voldoet prima. Zo'n kabel mag hooguit 20 euro kosten.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 20:44:
Je kan dan toch je televisie muten zodra je een dvd afspeelt? Volgens mij wil je in ieder geval niet twee goede stereo speakers en een paar televisieboxjes tegelijk horen, want de televisieboxen zouden afbraak doen aan de kwaliteit van je stereo.

Zomaar even een ander vraagje? Ondersteund jouw stereo-reciever geen digitaal geluid (middels een optische ingang of een coaxiale ingang)? Als dat zo is, dan zou ik de dvd speler met zo'n kabel aansluiten. Ik heb vanmiddag ook zo'n kabel gekocht (Oehlbach) en je hoort het verschil...

Maar ik ga nog niet zo lang mee op dit forum, dus er zijn wellicht mensen die betere ideeen en of tips voor je hebben.
De TV muten kan inderdaad, daar had ik ook al aan gedacht. Maar ik vraag me vooral af of het geluid via de receiver wel gelijk zal lopen met het beeld op de TV?

Wat jouw vraag betreft: ik heb nog geen stereo receiver. Momenteel heb ik een 5.1 receiver die wel een digitale ingang heeft, maar ik ben dus van plan om terug over te schakelen op stereo. En ik weet niet of er stereo receivers zijn met een digitale ingang?

Verwijderd

Topicstarter
Erik Jan schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 20:47:
Dat weet alleen de handleiding van de (nog aan te schaffen?) DVD speler.
Wat bedoel je hier juist mee?
De dvd-speler is inderdaad nog aan te schaffen.

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 20:53:
[...]

De TV muten kan inderdaad, daar had ik ook al aan gedacht. Maar ik vraag me vooral af of het geluid via de receiver wel gelijk zal lopen met het beeld op de TV?

Wat jouw vraag betreft: ik heb nog geen stereo receiver. Momenteel heb ik een 5.1 receiver die wel een digitale ingang heeft, maar ik ben dus van plan om terug over te schakelen op stereo. En ik weet niet of er stereo receivers zijn met een digitale ingang?
Stereo versterkers met een digitale ingang zijn er wel, maar ze zijn (helaas) zeer dun gezaaid. Met goede analoge kabels gaat het echter ook prima hoor :)

Verwijderd

Nik schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 20:50:
Ik zou je geluid toch optisch (Toslink) of coaxiaal aansluiten. Dan weet je zeker dat je goed zit. Sowieso is het makkelijk als je ooit nog eens een surround versterker zou kopen. Gewoon overpluggen en klaar. Daarnaast hoeft die kabel echt niet van Oehlbach te zijn. Een goedkoop huismerk kabel voldoet prima. Zo'n kabel mag hooguit 20 euro kosten.
Dat is jouw insteek, maar ik ben toch echt van mening dat het beter is een paar extra eurootjes neer te tellen voor een fatsoenlijke, dikkere kabel die nu en op langere termijn geen kwaliteitsverlies heeft.. het zal ook mede aan je budget en eisen liggen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 20:53:
Ik heb geen idee wat je budget is, dus ik weet ook niet of er in jouw prijsklasse stereo recievers zijn met digitale input. Hiernaar zou je zelf even onderzoek kunnen doen.

En het lijkt me toch wel dat dat geluid gelijk loopt... Er zijn zoveel mensen (en ik binnenkort ook) die het geluid van hun televisie via een surroundset of stereoset laten lopen. Ik denk niet dat je daarmee storende vertragingen krijgt in je geluid, maar ik kan het niet garanderen off course.

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Maar je zegt dat je al een 5.1 receiver hebt die wel over digitale ingangen beschikt........dan ga/blijf je die toch gebruiken?!

Zo'n versterker is ook prima te gebruiken als 2.0 stereo versterker hoor (althans als je een beetje normale hebt.....)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad een 5.1 receiver met optische ingang die ik momenteel gebruik als 2.1. Maar ik was van plan om terug op een stereo receiver over te schakelen omdat dat volgens mij toch beter klinkt. Of denken jullie dat ik dan beter mijn luidsprekers vervang?

• kaajee
Verwijderd schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 13:21:
Ik heb inderdaad een 5.1 receiver met optische ingang die ik momenteel gebruik als 2.1. Maar ik was van plan om terug op een stereo receiver over te schakelen omdat dat volgens mij toch beter klinkt. Of denken jullie dat ik dan beter mijn luidsprekers vervang?
Jep! Daar zou ik in ieder geval mee beginnen. Ik weet niet welke 5.1 receiver je nu hebt........maar (andere/betere) speakers zal sowieso helpen......

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 10:04:
[...]

Dat is jouw insteek, maar ik ben toch echt van mening dat het beter is een paar extra eurootjes neer te tellen voor een fatsoenlijke, dikkere kabel die nu en op langere termijn geen kwaliteitsverlies heeft.. het zal ook mede aan je budget en eisen liggen.
Een digitaal signaal heeft geen kwaliteitsverlies door een 'minder dure kabel'. 1==1 en 0==0.
Alleen opletten dat je een fysiek stevige kabel hebt (connector die goed vast zit).

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel heb ik speakers van Philips (FWB-R7) die bij mijn vroegere stereoset zaten.
http://www.ciao.co.uk/Philips_FW_R7__5597608

Hoewel ik weet dat dit niet de meest kwalitatieve speakers zijn, had ik de indruk dat ze op de Philips set veel beter klonken. Daarom dacht ik dat terug overschakelen op stereo de oplossing zou zijn.

Denken jullie dat nieuwe speakers effectief een groter verschil zal uitmaken dan het overschakelen op een stereo receiver? Aan welke speakers denken jullie dan binnen een redelijk budget (max. 400 euro)?

• kaajee
Verwijderd schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 14:28:
Momenteel heb ik speakers van Philips (FWB-R7) die bij mijn vroegere stereoset zaten.
http://www.ciao.co.uk/Philips_FW_R7__5597608

Hoewel ik weet dat dit niet de meest kwalitatieve speakers zijn, had ik de indruk dat ze op de Philips set veel beter klonken. Daarom dacht ik dat terug overschakelen op stereo de oplossing zou zijn.

Denken jullie dat nieuwe speakers effectief een groter verschil zal uitmaken dan het overschakelen op een stereo receiver? Aan welke speakers denken jullie dan binnen een redelijk budget (max. 400 euro)?
Ga anders eens met je receiver naar een (betere) audiozaak en vertel dat je nwe boxen bij je receiver wilt hebben en dat je ze dus via je eigen receiver wilt luisteren. Dan kun je het zelf beoordelen, da's altijd het beste............

Welke receiver heb je dan?

(edit: en die Philips boxen van je zijn echt pulp! Dan zal alles beter klinken, neem dat maar aan)

[ Voor 9% gewijzigd door kaajee op 12-06-2008 14:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
kaajee schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 14:54:
[...]Welke receiver heb je dan?

(edit: en die Philips boxen van je zijn echt pulp! Dan zal alles beter klinken, neem dat maar aan)
Yamaha RX-V457

• kaajee
Da's een prima receiver!! Ik zou helemaal niet op zoek gaan naar een stereo/2.0 versterker maar gewoon de RX-V457 blijven gebruiken en daar een paar mooie boxen bij zoeken.......

Om dat ding in 'stereo-only' te gebruiken moet je eens naar de settings: Direct Stereo, 2ch Stereo & STRAIGHT mode kijken volgens mij

Verwijderd

Topicstarter
Ok, investeren in een dvd-speler met HDMI en andere speakers dus (in plaats van een nieuwe stereo receiver).

Welke speakers raden jullie me aan in combinatie met mijn Yamaha receiver met een max. budget van 400 euro (per paar)? Ik zal er nog even bij vermelden dat ik wel hou van een relatief warm geluid met een strakke bass drum en duidelijke hoge tonen (zonder dat t pijn begint te doen aan de oren).

• kaajee
En daar is tweakers nou net niet voor.....bovendien.......dat is zo persoonlijk.........
ik snap dat je nog een poging doet :P , maar zoals reeds gezegd..........

Verwijderd

Topicstarter
kaajee schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 16:45:
En daar is tweakers nou net niet voor.....bovendien.......dat is zo persoonlijk.........
ik snap dat je nog een poging doet :P , maar zoals reeds gezegd..........
Ik weet dat dat heel persoonlijk is. Ik zal mijn vraag dan anders formuleren: Welke goede speakers met een strakke bass zijn er beschikbaar binnen mijn budget (max. 400 euro per paar)?

• kaajee
Verwijderd schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 17:01:
[...]

Ik weet dat dat heel persoonlijk is. Ik zal mijn vraag dan anders formuleren: Welke goede speakers met een strakke bass zijn er beschikbaar binnen mijn budget (max. 400 euro per paar)?
Nou vooruit dan maar.......... :P

Verwijderd

Topicstarter
Die site kende ik al, maar toch bedankt. Zijn de vermelde prijzen per stuk of per paar?

Wat vinden jullie van de merken Infinity, Jamo, Canton en JBL?

• kaajee
(sorry, nou stop ik ermee)

Verwijderd

Topicstarter
Nog iemand met goede raad?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:10

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

jep..

zelf luisteren... meer valt er niet te zeggen.

En aangezien dit een "wat moet ik kopen" topic is geworden gaat ie dicht.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.