Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 22:14
Ik wil een interval timer maken voor een DSLR, hier voor heb ik de volgende schakeling gemaakt mbv een 555:

Afbeeldingslocatie: http://xs4all.nl/~dkruyt/schema.gif

Ik heb de schakeling al op een bread? bordje gemaakt en deze werkt. Alleen werkt het nu goed tussen 1sec ~ 1min? maar ik wil eigenlijk tot 20 min gaan. Alleen zodra ik de pot meter wat hoger zet, laad de condensator van 100uF niet meer voldoende op. Of zijn zulke lange tijden niet mogenlijk met een 555?

Later wil ik de pot meter door een meerstanden schakelaar met vaste weerstanden vervangen.

Tevens wil ik de schakeling met een opto coupler laten werken. Werkt een optocoupler goed met een schakel circuit van een camera?
Een Ralais zou ook kunnen, maar deze vreet te veel stroom van de schakeling, dus daarom wou ik voor een opto couler gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door eth0 op 11-06-2008 20:18 ]

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Volgens de datasheet kan je met een 555 ook timers met wachttijden van enkele uren maken, dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Let er op dat die tijd bepaald wordt door R*C he, dus ipv R te vergroten kan je ook een grotere condensator nemen. Of je dan ook nog een schakeltijd van 1 s kan realiseren weet ik niet, zo niet dan zou je bijv. met een schakelaar moeten kunnen kiezen tussen 2 condensators - 1 voor snelle en 1 voor langzame schakeltijden.

Over die optocoupler kan ik weinig zeggen... het is wel de beste manier natuurlijk. Ook redelijk snel qua schakelen (een stuk sneller dan een relais).

[ Voor 14% gewijzigd door JER00N op 11-06-2008 20:42 ]

• eth0
De schakeltijd van de 2de condendensator (groene led) is nu ongeveer een kleine 1 sec, deze is prima. uit gaat dus nu over C1 me de rode led.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

eth0 schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 20:16:

Tevens wil ik de schakeling met een opto coupler laten werken. Werkt een optocoupler goed met een schakel circuit van een camera?
Een Ralais zou ook kunnen, maar deze vreet te veel stroom van de schakeling, dus daarom wou ik voor een opto couler gaan.
Verdiep je eens in een CD4066 , dit zijn een soort low power schakelaars ideaal voor jouw functie.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• eth0
Ik kan weinig over de CD4066 vinden, maar zelf dacht ik eventueel nog aan de 4060B
Maar het liefst doe ik het met de 555, want hier van heb ik alle componenten thuis.

• memphis
  • Nu online

memphis

eth0 schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 17:59:
Ik kan weinig over de CD4066 vinden, maar zelf dacht ik eventueel nog aan de 4060B
Maar het liefst doe ik het met de 555, want hier van heb ik alle componenten thuis.
de 4066 is geen timer maar bevat een soort van electronisch relais:
http://www.fairchildsemi.com/ds/CD%2FCD4066BC.pdf

• eth0
Ok, ga ik eens verder naar kijken.

In mijn electronica voorraad nog een TC4066BP gevonden :)

Je bedoelt deze als vervanging voor de opto coupler? Ik heb toch mijn voorkeur voor de opto coupler. Want dan is het electronisch gescheiden...

• memphis
  • Nu online

memphis

Waar, maar ik moet zeggen dat een 4066 het prima doet, met een opto coupler moet je alsnog uitzoeken hoe de transistor gekoppeld moet worden, een 4066 gedraagd zich echt als een schakelaar.

Pagina: 1