Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] System process constant op 50%

Pagina: 1
Acties:

• job_h
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-11 20:32
Hej,

ik merkte vandaag dat het spelen van een spel een stuk trager verliep dan eerst. Nadat ik ging kijken waar 't aan lag, bleek dat System constant een hele core van m'n processor in beslag nam. Ik heb nu een hele tijd gezocht naar een oplossing en bij veel gevallen van dit probleem blijkt dit in drivers te liggen.
Na wat verder zoeken heb ik deze screenshot gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://img140.imageshack.us/img140/7219/systemaz8.th.png
http://img140.imageshack.us/img140/7219/systemaz8.png

Ik denk dus dat het iets met m'n USB te maken heeft, kan iemand dit bevestigen of heeft iemand een oplossing?

M.Vr.Gr.
Job

P.S. ben de [XP] vergeten in m'n topic titel, kan een mod dit toevoegen? Bvd.

[ Voor 5% gewijzigd door job_h op 20-04-2017 13:04 ]

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

probeer tijdens het spelen eens te alt tabben naar je bureaublad, open vervolgens het taakbeheer (Ctrl+Alt+Del) en kijk in processen wat 50% van je cpu in beslag neemt

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• job_h
Hej Wiethoofd,
bedankt voor je reactie, maar heb je mijn screenshot wel bekeken? Dan zie je dat het System process de 50% inneemt.

EDIT
O, en voor de duidelijkheid: er wordt constant 50% van m'n CPU gebruikt, niet alleen tijdens het spelen van een spel.

[ Voor 32% gewijzigd door job_h op 11-06-2008 19:30 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

ja, screenshot bekeken, maar als je in taakbeheer precies kan zien welk proces 50% gebruikt valt dat ook via taakbeheer af te sluiten.

Start het meteen erna weer op, dan kan het zijn dat je een virus hebt.

• job_h
Process Explorer (waarvan de screenshot is) is een soort uitgebreidere versie van Taakbeheer, dus hier krijg je meer informatie dan in taakbeheer, maar als jij het graag wilt bij deze een screenshot van taakbeheer.

Afbeeldingslocatie: http://img294.imageshack.us/img294/7041/taakbeheerdw9.th.png
http://img294.imageshack.us/img294/7041/taakbeheerdw9.png

Ook hier kan je zien dat System 50% van m'n CPU gebruikt.

EDIT
Daar komt bij dat System niet afgesloten kan worden, het is een van de kritieke processen in windows.

[ Voor 11% gewijzigd door job_h op 11-06-2008 19:36 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

volgens mij heb je last van een virus of spyware, start eens op in veilige modus en test nog eens.
Verder scannen op virussen etc. is ook aan te raden.

• job_h
Ik heb geen last van spyware of een virus, grondig gescand door kaspersky, spybot S&D, zo'n programma van windows en adaware.

Er zijn meer mensen geweest met dit probleem, maar daar worden geen antwoorden bij gegeven. In veilige modus schijnt hij het wel normaal te doen, maar dan heeft hij ook geen USB functionaliteit dacht ik.

EDIT
Heb veilige modus gedaan, system gebruikt daar ook 50%

[ Voor 8% gewijzigd door job_h op 11-06-2008 19:57 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

job_h schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 19:39:
Ik heb geen last van spyware of een virus, grondig gescand door kaspersky, spybot S&D, zo'n programma van windows en adaware.

Er zijn meer mensen geweest met dit probleem, maar daar worden geen antwoorden bij gegeven. In veilige modus schijnt hij het wel normaal te doen, maar dan heeft hij ook geen USB functionaliteit dacht ik.
als je denkt dat het aan je USB ligt,trek dan eens alle usb devices uit je computer (sluit dus dan een PS/2 toetsenbord en muis aan) en test nog eens.

• job_h
Dat werkt denk ik niet, het gaat om de USB functionaliteit in windows. Niet de apparaten opzich. Heb eenzelfde screenshot uit veilige modus gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://img81.imageshack.us/img81/8057/veiligemodusfe9.th.png
http://img81.imageshack.us/img81/8057/veiligemodusfe9.png

Hierin blijkt dus dat het met "USBPORT.SYS" te maken heeft, iemand enig idee of ik dit bestand kan vervangen ofzo?

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

hoelang heb je het al, misschien dat een system restore helpt

• job_h
Heb al een system restore gedaan naar een week geleden, toen had ik het nog niet, heeft niet geholpen.

Heb dit net geprobeerd:
usbport.sys van C:\Windows\$NtServicePackUninstall$ naar C:\Windows\system32\drivers gekopieerd, computer herstart, maar dit had geen effect.

Dus iemand enig idee? :?

EDIT
Hij pakt blijkbaar ook m'n Sony Ericsson W910i niet meer, hij beweert dat hij niet aangesloten is, terwijl de telefoon aangeeft dat hij klaar is voor overdracht... Ik ga nu kijken of hij wel een normale USB stick pakt.

EDIT2
Hij pakt ook m'n USB sticks niet meer... maar m'n USBmuis (zit met verloopstekkertje in ps/2) doet het nog wel, m'n usb webcam ook en m'n printer ook. Ik snap er geen drol meer van. Iemand?

[ Voor 42% gewijzigd door job_h op 11-06-2008 21:13 ]

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:26
Ik kwam pas ergens anders iets tegen over allocatie problemen, die kreeg echter echt een melding over not enough bandwith avaiable maar daar was een oplossing om gewoon even alle usb dingen te disconnecten en dan 1 voor 1 weer aan te sluiten maar wel op andere poorten dan waar ze eerst zaten. Misschien heb je er wat aan.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• aCiDcHaOZ
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-11 19:16

aCiDcHaOZ

The past is gone

Wat je zou kunnen proberen is nieuwe USB drivers installeren, deze zijn te vinden op de website van de fabrikant van je moederbord. idd zegt proces explorer dat het om die USB-meuk gaat maar al wil je zeker zijn zou ik je USB uitschakelen in de BIOS en dan nog een keer kijken naar je CPU Load.

Whoever controls the spice controls the universe.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11 20:50
Zet je USB eens uit in de BIOS als dat kan. Als het dat "oplost" weten we zeker dat het geen beest is.

• job_h
Hij doet weer normaal...
Nu snap ik er helemaal niks meer van, ik heb de computer uit laten staan, opgestart en hij deed het weer normaal. System gebruikte weer z'n normale 00% van m'n CPU en hij pakte weer USB-sticks en ook mijn telefoon doet het weer normaal.
Very vreemd...

Toch iedereen bedankt voor jullie hulp! Wou bijna gaan formateren...

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Toevallig dat ik dit topic aanklik, want ik heb namelijk echt precies hetzelfde probleem. Ik word helemaal gek, want het is niet fijn... alles loopt retetraag, en als je (flash) filmpjes/divx wil afspelen, dan vervormt en vertraagt het geluid helemaal.

Ik dacht dat het probleem kwam nadat ik de nieuwste flash update had geinstalleerd, maar dat bleek er dus niets mee te maken te hebben. Later nieuwe firefox beta geprobeerd, geen geluk, alle updates geinstalleerd (sp3), toen leek het alsof AVG het zou kunnen zijn. Eraf gegooid, weer niets.

Thuis eerst maar eens in dat USB verhaal verdiepen, want ik had een paar keer dat mn systeem begon te zeuren dat USB apparaten niet goed waren aangesloten (terwijl er uberhaupt niets was aangesloten via USB :? 8)7 ).

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• job_h
'tis zeker irritant, vooral als je een zwaar spel wilt draaien... Ik heb al redelijk wat pagina's afgespeurt op het internet.... In veel gevallen werd het probleem opgelost door het moederbord te vervangen, maar dat vond ik zelf niet zo'n goed idee...
En bij mij ging het opeens over, zonder dat ik wat gedaan had... Geluk gehad blijkbaar...

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

mja bij mij is mn laptop de pineut, word je sowieso niet blij van het vervangen van een moederbord... maar goed, vanavond thuis maar kijken dan.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Perkouw

Moderator General Chat
Beetje een oud topic maar denk dat ik hier het beste verder in kan gaan.
En je raad het al ik heb het ook maar het gekke is zelfs na een frisse install :|
Heb een atom setupje van een mede-tweakers overgenomen braaf alles ingestalleerd drivers etc. niks geeft problemen maar ineens staat me cpu load de ganse dag op 50% en tja zoals je het al raad firefox werkt traag/films kijken e.d echt zwaar irritand en ik kan het met geen mogelijkheid herleiden wat nu het probleem is.

als iemand me hierbij wilt helpen dan graag>> kan uiteraard screenshot maken mocht dat wenselijk zijn.

P.s ik heb dan ook maar 46 processen lopen...ding gisteren opnieuw geinstalleerd en geen foutmeldingen niks.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Perkouw schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 16:39:
P.s ik heb dan ook maar 46 processen lopen...ding gisteren opnieuw geinstalleerd en geen foutmeldingen niks.
Ik heb 6 programma's open en in m'n taakbalk de wereld aan handige progs staan en maar 43 processen lopen. Heb je hetzelfde probleem in de veilige modus? heb je alle drivers al geïnstalleerd en doet het probleem zich ook voor in een linux ubunut distro (zit firefox standaard in)

• Perkouw
  • Nu online

Perkouw

Moderator General Chat
Wiethoofd schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 16:45:
[...]

Ik heb 6 programma's open en in m'n taakbalk de wereld aan handige progs staan en maar 43 processen lopen. Heb je hetzelfde probleem in de veilige modus? heb je alle drivers al geïnstalleerd en doet het probleem zich ook voor in een linux ubunut distro (zit firefox standaard in)
alle drivers geinstalleerd...er wel een nieuwe realtek driver uit maar weet niet of ik deze nou kan/mag/moet installen >> heb gewoon alles van de cd geinstalleerd
intel bordje is de : D945GCLF en weet dus niet zeker of die nieuwe realtek driver hier nu ook voor geschikt is ?

veilige modus nog niet geprobeerd, zal ik vanavond even doen als ik weer thuis ben.

linux heb ik totaal geen ervaring mee, en het is toch merkwaardig dat dit gebeurd terwijl het geheel pas is geinstalleerd ?
Heb gelijk toch maar even een screenshot toegevoegd wie weet helpt het toch enigsinds

Afbeeldingslocatie: http://img366.imageshack.us/img366/8003/screenshot002ps5.th.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Perkouw op 21-08-2008 17:19 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

heb je SP3 al geïnstalleerd?

• Perkouw
  • Nu online

Perkouw

Moderator General Chat
Ja dit heb ik gedaan :) en alle updates die gevonden werden ook gelijk geinstalleerd!
ik ga nu even veilige modus uit testen!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Stomme vraag, maar [google=usbport.sys takes 50% CPU] levert wel wat tips op :)

Heb(ben) jij / jullie dat al geprobeerd?

[ Voor 21% gewijzigd door BtM909 op 22-08-2008 00:28 ]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Wiethoofd schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 16:45:
[...]

43 processen? Ik ook, precies 43 :)

Zelf heb ik het probleem ook gehad en kwaadaardige code is echt 100% uitgesloten. Hier ook een laptop.

Het heeft te maken met USB, dat weet ik vrijwel zeker.
Zodra ik beide USB sticks (die niet verwijderbaar waren in Windows Vista) er uitgetrokken had dook hij gelijk terug naar 0%.
De muis aan de USB poort is geen probleem, nimmer geweest.

'T is een hint
@BtM909: Mijn hint na het gelezen te hebben is gewoon niet meer USB devices te gebruiken dan je echt nodig hebt en readyboost maar even vergeten en disablen in services.msc.

Ook het terugschakelen van USB2.0 HiSpeed naar FullSpeed heeft effect.
Zoals de poster zei; kwestie van goedkope hardware, geen defect

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2008 00:37 ]

• Perkouw
  • Nu online

Perkouw

Moderator General Chat
Update:
*ik heb veilige modus geprobeerd >> had ik er geen last van
*ik start weer normaal op >> blijft svchost.exe ineens een paar min op 50% staan met ruim 45mb geheugen gebruik
*ik typ nu dit bericht en nu is alles 0%

Update 2:
*ik dacht laat ik even rebooten kijken wat er dan weer gebeurd >> weer trekt svchost.exe 60 % cpu en meer weg en dan weer constant 40 á 50% en ineens na een paar minuten is het over.

nu snap ik het echt niet meer... heb niks geinstalleerd/verwijderd en heb ook geen usb spullen losgekoppeld o.d 8)7
we zullen is zien wat hij morgen aangeeft (draait 24/7)

[ Voor 19% gewijzigd door Perkouw op 22-08-2008 11:00 ]

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-11 19:01
Perkouw schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 00:51:
Update:
*ik heb veilige modus geprobeerd >> had ik er geen last van
*ik start weer normaal op >> blijft svhost.exe ineens een paar min op 50% staan met ruim 45mb geheugen gebruik
*ik typ nu dit bericht en nu is alles 0%

Update 2:
*ik dacht laat ik even rebooten kijken wat er dan weer gebeurd >> weer trekt svhost.exe 60 % cpu en meer weg en dan weer constant 40 á 50% en ineens na een paar minuten is het over.

nu snap ik het echt niet meer... heb niks geinstalleerd/verwijderd en heb ook geen usb spullen losgekoppeld o.d 8)7
we zullen is zien wat hij morgen aangeeft (draait 24/7)
Maak je een typefout en bedoel je svchost of is het echt svhost.exe zonder de letter c?

Systeem Specs

• Perkouw
  • Nu online

Perkouw

Moderator General Chat
Occy74 schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 01:38:
[...]
Maak je een typefout en bedoel je svchost of is het echt svhost.exe zonder de letter c?
Excuus >> svchost.exe idd

Update systeem draait nu weer exact 10uur 54 minuten en 3 seconden.
Guess what >> system 50% alweer :-(

ik heb echt totaal geen idee waar het nu aan kan liggen 8)7

Verwijderd

Ten eerste rustig blijven.

Ik heb het eenmalig gehad en hier ligt het aan het feit dat ik niet mijn beide USB sticks tegelijk kan gebruiken, wel apart dus.

Probeer eens wat die gast aanhaalde in de hyperlink:
Schakel een voor een je USB poorten uit en houd er 2 over voor de noodzaak. Is het probleem er dan nog dan is het een defect.

En dan nog een 'overbodige' vraag: Bedoel je 50% op energysavings of 50% op High performance??

Selectieve USB onderbreking al uitgeprobeerd?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2008 23:34 ]

• Perkouw
  • Nu online

Perkouw

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 23:34:
Ten eerste rustig blijven.

Ik heb het eenmalig gehad en hier ligt het aan het feit dat ik niet mijn beide USB sticks tegelijk kan gebruiken, wel apart dus.

Probeer eens wat die gast aanhaalde in de hyperlink:
Schakel een voor een je USB poorten uit en houd er 2 over voor de noodzaak. Is het probleem er dan nog dan is het een defect.

En dan nog een 'overbodige' vraag: Bedoel je 50% op energysavings of 50% op High performance??

Selectieve USB onderbreking al uitgeprobeerd?
thnx voor je reply >> rustig blijven uiteraard :)
Zal het even proberen en dan ga ik het eens proberen hoewel het me stug lijkt dat het een defect is (bordje is nog geen weekje oud)

Ik heb ook geen idee hoe ik moet zien of het bijv. aan usbport.sys ligt die veel cpu weg trekt... en het lijkt me ook erg onwaarschijnlijk dat het hier aanligt maar uiteraard proberen we gewoon alles! :)

Antwoord op ''overbodige vraag''>> het is geen flaptop >> win xp prof. sp3 (mini itx atom bordje dus geen atom in laptop :) )

edit: werkt niet bepaald usb porten uitzetten sterker nog dan tript windows hem behoorlijk.. in de zin van vastlopen.

[ Voor 18% gewijzigd door Perkouw op 25-08-2008 10:36 ]

Pagina: 1