Toon posts:

[XP] bootsector kwijt na formatteren Linux partitie*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik heb zojuist de partitie waar ik ubuntu op had staan geformatteerd.
Maar als ik nu de laptop opnieuw opstart zie ik dat GRUB dat multiboot programmatje laad, en daarna geeftie error 20, en kan ik niet meer doorgaan.
Ik heb nu dus maar de hele schijf geformatteerd,(moest toch nog eens opgeschoond worden) maar zelfs nu ik de HD geformatteerd heb, geen partities meer heb, gewoon een schone schijf, gaat bij het aanzetten van de laptop GRUB laden.

Wie weet hoe ik dit kan stoppen?

Als ik via de windows CD boot om xp pro erop te installeren dan kan ik dat ook niet doen omdat de setup aangeeft dat hij geen harde schijven kan vinden

Help?!?

Verwijderd

(het verbaast me dat mensen met linux gaan prutsen, maar het concept van een master boot record niet kennen).

Grub zit dus in de bootsector van je harde schijf, deze wordt inderdaad niet overschreven door je schijf te formatteren. Grub heeft echter wel configuratiegegevens nodig die hij gaat zoeken op een specifieke locatie die jij geformatteerd hebt, wat dus de error 20 geeft :p.
Je bootsector moet dus overschreven worden met een andere bootloader (of je moet de grub bootloader opnieuw editten dmv een linux liveCD, dat had je een herinstallatie van windows bespaard). Windows XP doet dit normaal automatisch bij een nieuwe installatie.
De reden dat XP bij jou geen schijven vindt ligt 99% kans aan het feit dat je drivers nodig hebt voor je SATA controller, die je hopelijk ergens op diskette bijgekregen hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2008 19:41 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

En een gratis titelfix want hier zijn geen levens in het spel.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
partition magic herkend de schijf wel.. en win 98 setup ook :-S

• Bad_Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-02 13:55
Opstarten met je windows xp cd en dan kiezen voor de recovery console. In het scherm wat je dan krijg het commando:
- fixmbr
De master boot record (nu bij jou GRUB) overschreven met die van windows/ Als het goed is kan je je windows dan weer benaderen en/of opnieuw installeren. Maar waarom heb je met een format Ubuntu verwijdert als je een dualboot had met XP? Je kan Ubuntu tegenwoordig als "software" vanuit windows installeren en deinstalleren alles wordt dan voor je geregeld?

PSN-id: karlbani / Steam-id: karlbani

Verwijderd

Topicstarter
Dat had ik ook gehoord maar schijnbaar had ik een oudere cversie want hij stond niet in de lijst :$
Bad_Boy schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 20:15:
Opstarten met je windows xp cd en dan kiezen voor de recovery console. In het scherm wat je dan krijg het commando:
- fixmbr
De master boot record (nu bij jou GRUB) overschreven met die van windows/ Als het goed is kan je je windows dan weer benaderen en/of opnieuw installeren. Maar waarom heb je met een format Ubuntu verwijdert als je een dualboot had met XP? Je kan Ubuntu tegenwoordig als "software" vanuit windows installeren en deinstalleren alles wordt dan voor je geregeld?
ohja als ik kies voor de recovery console vind hij de HD niet, echter Partition magic vind de HD wel...

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Verwijderd schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 21:00:
ohja als ik kies voor de recovery console vind hij de HD niet, echter Partition magic vind de HD wel...
Wat wil je recoveren dan? Je hebt de HD toch geformatteerd?? XP zal je opnieuw moeten installeren.
Oftewel xp cd erin steken, indien nodig (als windows setup je HD niet vind) de ide/sata drivers laden via een diskette en installeren maar.

Verwijderd

Topicstarter
is er geen bootable programma wat je master boot leegmaakt?
Ik bedoel op een nieuwe HD van de winkel staat er ook geen..

Verwijderd

Topicstarter
laptop-->gteen diskette, en weet niet waar ik de goede sata drivers kan vinde..

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Verwijderd schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 21:05:
Genoeg te vinden via google.
Ook zijn er veel hd fabrikanten die tools aanleveren om een HD volledig te wissen.
Verwijderd schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 21:06:
laptop-->gteen diskette, en weet niet waar ik de goede sata drivers kan vinde..
Diskette station via usb lenen. SATA/IDE drivers vind je op de site van de fabrikant.
Maar waarom steek je de herstelcd van de fabrikant niet in je pc?
half uurtje wachten en je laptop werkt weer zoals je hem uit de winkel kreeg.

[ Voor 5% gewijzigd door job op 11-06-2008 21:09 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Verwijderd schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 21:05:
Jahoor, ook daar staat er eentje op, tenminste als er een partitie op staat.
Alleen doet-ie normaal wat jij verwacht, namelijk niet zo veel :)

Verwijderd

Topicstarter
àha, en hoe kan ik nu een normale met windows compatible boot dinges aanmaken zodat ik xp kan ionstalleren?

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Als je Windows denkt dat-ie geen harde schijven kan vinden is er vast meer aan de hand...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ja, zoals ontbrekende drivers voor je SATA controller.
Verwijderd schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 19:16:
Als ik via de windows CD boot om xp pro erop te installeren dan kan ik dat ook niet doen omdat de setup aangeeft dat hij geen harde schijven kan vinden

[ Voor 40% gewijzigd door alt-92 op 11-06-2008 23:02 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 16:20
  • Maak je niet meer druk om je Master Boot Record, die wordt vanzelf overschreven na installatie van WinXP.
  • Zoek de juiste SATA drivers voor je harddisk, informatie over merk/type HDD vindt je in de BIOS.
  • Zet de drivers op flop en laad ze door op F6 te drukken als je Windows XP CD daarom vraagt tijdens het booten.
  • Het kan kloppen dat een Windows 98 CD wel de schijf ziet. Dat is een feature die MS om onbekende redenen niet heeft ingebouwd in XP.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
lammert schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 23:35:
  • Het kan kloppen dat een Windows 98 CD wel de schijf ziet. Dat is een feature die MS om onbekende redenen niet heeft ingebouwd in XP.
Echt ? En over welke feature gaat dit dan ?

Je kan trouwens ook eens in je BIOS kijken of je de HDD niet op AHCI kan zetten.
Dan zou de XP cd je HDD normaal wel moeten vinden.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Pagina: 1