RAID 0 schijven loskoppelen mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• private-karel
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-05-2025
Dag iedereen,

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, ik wil weten of het mogelijk is om mijn RAID 0 array (bestaande uit 2 WD Caviar schijven) los te koppelen van de RAID controller en deze na enkele dagen terug aan te koppelen zonder dat ik gegevens kwijtraak...

Hier de details van mijn probleem:

Ik heb twee weken terug m'n (allereerste) RAID0 array geïnstalleerd in mijn pc, en deze werkt nu optimaal (en dat wil ik zo houden :) ).

Nu wil het toeval dat ik voor m'n eindverdediging in mijn opleiding Hyper-V moet demonstreren en ik hiervoor een aparte schijf heb gekocht (waarop dus Windows Server 2008 komt te staan)...

Ik wil de RAID0 array (twee WD schijven) die momenteel op m'n moederbord (ICH9R southbridge) gekoppeld zit lostrekken (fysiek afkoppelen) en er de nieuwe schijf (voor Server 2008) instoppen om de demonstratie te kunnen geven.
Nadat ik met vlag en wimpel mijn diploma heb gehaald (fingers crossed) wil ik echter die nieuwe schijf er terug uithalen en de RAID 0 array terug aankoppelen (op dezelfde SATA-poorten en in dezelfde volgorde uiteraard).

Nu is mijn vraag: is dit mogelijk zonder dat de RAID array moet opnieuw gemaakt worden (en zonder dat ik dus moet opnieuw beginnen)?

Of kan ik gewoon in het RAID-BIOS de RAID 0 array "pauzeren" of is er nog een andere mogelijkheid?

Voor zover ik hier al eens heb rondgekeken heb ik nog niet echt een vergelijkbaar probleem gevonden, dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen...

Alvast bedankt voor alle suggesties en info!

Karel

Verwijderd

De 3e schijf aankoppelen en deze in je bios als boot disk aanmerken. Bereik je dan wat je wilt?

Verwijderd

Ik denk dat het belangrijk is om te weten welke controller die RAID0 aanstuurt, en of deze ook de RAID configs op de schijven opslaat.

EDIT: Bovenstaande oplossing zou ik eerst proberen. Nieuwe schijf erin, en ageven als eerste bootdisk.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2008 18:13 ]

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-02 10:28
Je kunt toch kiezen waar je van boot je RAID array of de hardeschijf? Waarom moet het raid array eraf volgens jou? Heb je maar 2 SATA aansluitingen? -> Losse SATA controller erbij

edit: spuit 11

[ Voor 8% gewijzigd door asfaloth_arwen op 11-06-2008 18:13 ]

Specs

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Met een beetje intelligente controller is dat zonder problemen mogelijk. De controller zou de array gewoon terug herkennen.

Maar waarom RAID0 als je je zo zorgen maakt om de data? :)

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:24
AFAIK kan de controller op een ICH9R gewoon een raid-0-array rebuilden, mits dezelfde HDD's in dezelfde volgorde aan dezelfde poorten hangen. Mijn eigen PC heeft een defecte CMOS-batterij en verliest dus de raid-config als de stroom eraf is geweest, maar zodra ik de raid-controller activeer vindt hij direct de array weer terug. Dat is overigens een compleet andere controller (nForce 4 :P) maar ik vermoed dat die ICH9R het ook wel kan.

• private-karel
Bedankt voor alle replies jongens!

Maar helaas, de schijf erbij stoppen en daarvan booten met de RAID array erin is geen mogelijkheid.

De RAID 0 schijven moeten eruit worden gehaald als de nieuwe schijf (voor Server 2008) erin zit...
Ik weet het, het is allemaal wat omslachtig, maar het kan niet anders...

Verder, het gebruikte moederbord is een GigaByte X38-DS5 (met Intel ICH9R) en ik gebruik de Intel RAID controller (niet deze van GigaByte zelf).

Dus als ik de reactie van BalusC lees dan moet het loskoppelen en daarna terug aankoppelen mogelijk zijn?
Maar waarom RAID0 als je je zo zorgen maakt om de data?
Deze RAID 0 array herbergt mijn volledige XP installatie (boot+system disks) van bij mij thuis.

De schijf waarop Server 2008 komt te staan vliegt er na de presentatie terug uit, en dan wil ik mijn RAID array terug aankoppelen, zodat ik weer met mijn XP kan werken.

• loser180
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-12-2025
private-karel schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 20:17:
Bedankt voor alle replies jongens!

Maar helaas, de schijf erbij stoppen en daarvan booten met de RAID array erin is geen mogelijkheid.

De RAID 0 schijven moeten eruit worden gehaald als de nieuwe schijf (voor Server 2008) erin zit...
Ik weet het, het is allemaal wat omslachtig, maar het kan niet anders...

Verder, het gebruikte moederbord is een GigaByte X38-DS5 (met Intel ICH9R) en ik gebruik de Intel RAID controller (niet deze van GigaByte zelf).

Dus als ik de reactie van BalusC lees dan moet het loskoppelen en daarna terug aankoppelen mogelijk zijn?

[...]

Deze RAID 0 array herbergt mijn volledige XP installatie (boot+system disks) van bij mij thuis.

De schijf waarop Server 2008 komt te staan vliegt er na de presentatie terug uit, en dan wil ik mijn RAID array terug aankoppelen, zodat ik weer met mijn XP kan werken.
Het Kan prima,

Schijven los, controller uitzetten in de bios(makkelijkst)
demo doen,

schijven weer terug controller weer aan en gaan met de banaan!

(heb het zelf ook al vaak gedaan)

Jouw naam in onder mijn Post

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Hierzo zelfs al vaak genoeg raid-0-array's tussen pc's gewisseld (ICH8R & ICH9R), zodra je 1 van de hdd's van een array plaatst, herkent de controller dat de schijf een deel van een raid-array is, en begint vervolgens te zeuren om de andere disk ;).

Je kunt gewoon deze disks loshalen, en (tijdelijk) vervangen door de nieuwe harde schijf :)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Kun je na dat project die schijf ook eens gebruiken om belangrijke data van je raid 0 volume op op te slaan/ te backuppen ;)

• private-karel
Inderdaad, hartelijk bedankt jongens!

Da's een hele opluchting, nu kan ik eindelijk met een gerust hart beginnen aan het voorbereiden van m'n presentatie...
Pagina: 1