[CakePHP 1.1]Update table via ORM ipv SQL

Pagina: 1
Acties:

• van.der.schulting
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Ik wil in CakePHP 1.1 een table updaten op de object-georienteerde manier (ORM). CakePHP 1.2 biedt daar keurig een methode voor in z'n Model, namelijk de methode 'updateAll'. In cakePHP 1.1 kan ik echter geen methode vinden die dit kan.

Nu kan ik wel SQL gaan zitten tikken, zoiets als: "UPDATE TABLE WHERE BLABLA" maar daar ben ik geen voorstander van; Object-georienteerd een DB aanspreken (dus ORM) vind ik veel netter.

Overgaan van CakePHP 1.1 naar 1.2 is geen optie -> 1.2 is nog in testfase

Wie weet hoe ik in CakePHP 1.1 via ORM een table kan updaten?

edit:
PROBLEEM OPGELOST

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-11 23:50
Wat heb je geprobeerd? Waar is het mis gegaan?

Je hebt het misschien wel vaker voorbij zien komen.... Het heet de quickstart...

Ik denk dat dit trouwens eerder in Software Engineering en Architecture hoort.

[ Voor 34% gewijzigd door pkuppens op 11-06-2008 23:48 ]

• van.der.schulting
pkuppens schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 23:38:
Wat heb je geprobeerd? Waar is het mis gegaan?
Even goed de openingspost lezen -> Er is geen methode beschikbaar in CakePHP 1.1 coor het uitvoeren van van een UPDATE QUERY althans ik heb hem niet kunnen vinden
Je hebt het misschien wel vaker voorbij zien komen.... Het heet de quickstart...
Is dit de nieuwe trendy opmerking voor RTFM??
Ik denk dat dit trouwens eerder in Software Engineering en Architecture hoort.
Geinteresdseerd in een baan als moderator op GoT?

Desalniettemin bedankt voor je hulp!

• Wiebbe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-11 22:07

Wiebbe

<none />

Leuke reactie, maar hij heeft wel gelijk.

Even over je probleem, kan je niet gewoon save gebruiken? Ik kan me voorstellen dat save gewoon een INSERT of een UPDATE doet aan de hand van of er wel of geen id mee gegeven word?

Oh noes.. No more TreinTijden :(

Verwijderd

Even een kleine algemene opmerking: ORM heeft niets te maken met het wel of niet gebruiken van SQL. ORM gaat over de vertaalslag van een relationeel model naar een object model en niet over het abstraheren van toegang tot databronnen.

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02 23:12

SchizoDuckie

Kwaak

Misschien een geniaal plan, misschien een loze opmerking, maar wat houdt je tegen om te upgraden naar cakephp 1.2 :?

(of je eigen ORM erin te hangen natuurlijk :P )

Stop uploading passwords to Github!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 08:25

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Waarom zou 'save' niet werken?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-10 23:58
Ook al is het technisch gezien correct dat 1.2 nog niet de stable stempel heeft gekregen, het is wel stable te noemen. De stable komt uit zodra alle bugs uit de tracker opgelost zijn, dus als daar niets bij zit (en dat zijn er niet veel meer) waar jij problemen mee kunt krijgen, dan kun je net zo goed upgraden naar 1.2. Gewoon de SVN binnen halen en niet de beta.

Alle mensen in het Cake channel bevelen hetzelfde aan, en zelf heb ik ook al zat applicaties opgeleverd met de 1.2 versie, zelfs met de beta en nooit problemen mee gehad. We praten hier dan over redelijke applicaties met 500 tot 1500 gebruikers per stuk.

• van.der.schulting
Wiebbe schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 06:38:
Leuke reactie, maar hij heeft wel gelijk.

Even over je probleem, kan je niet gewoon save gebruiken? Ik kan me voorstellen dat save gewoon een INSERT of een UPDATE doet aan de hand van of er wel of geen id mee gegeven word?
Klopt, maar save doet een UPDATE query obv een primary key, dus UPDATE TABLE WHERE ID=....
En ik wil juist meerdere records tegelijk updaten NIET obv de primary key, maar obv een bepaalde conditie.
Pagina: 1