Eizo s2231 vs s2431

Pagina: 1
Acties:

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:38
Beste Tweakers,

Ik heb nagedacht over de aanschaf van een nieuwe monitor en me enigszins verdiept in panelen e.d. Uiteindelijk heb ik besloten om toch voor een Eizo te gaan en wel voor de s2231 of de s2431. Ik heb hier echter een vraag over, ik weet niet echt goed welke van de twee nou beter is (ongeacht het grootte verschil). Ik heb op het internet en hier op tweakers gezocht naar een antwoord, maar kan het niet vinden. Overigens bedoel ik dit topic niet als een "welke van de 2 moet ik kopen topic".. ik kon weinig vinden over het deze 2 modellen en het verschil en iemand moet toch de eerste zijn die het vraagt :)

Ik ben een multimedia student en ik ga de monitor voornamelijk gebruiken voor zaken als webdesign, dtp, programmeren, animeren, 3d modelling en video editing. Ik zal er ook veel films op gaan kijken, maar ik zal de monitor absoluut niet voor gamen gebruiken, aangezien ik vrijwel nooit spelletjes speel.

Kan iemand me helpen? Ik vind het grootte verschil alleen geen doorslaggevend aspect. Ik kijk meer naar de beeldkwaliteit, kleurechtheid, bleeding etc..

Iemand misschien ervaringen met deze twee modellen?

Bij voorbaat dank,

M.v.g,
Aeonis

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:38
Ik zal eerst zelf even reageren :) Er zijn toch een paar duidelijke verschillen tussen deze 2 monitoren.. Dit is wat ik tot nu toe gevonden heb:

De 22'' heeft een contrast ratio van 1500:1, terwijl de 24'' een contrast ratio van 1000:1 heeft.
De 22'' heeft een helderheid van 250 cd/m2, terwijl de 24'' een helderheid van 450 cd/m2 heeft.
De 22'' heeft een responstijd (gtg) van 8 ms, terwijl de 24'' een responstijd (gtg) van 6 ms heeft.

Ik heb ook gelezen dat de 22'' inch een wcg (wide color gamut) scherm is en de 24'' niet. Klopt het dat het alleen al vanwege dit laatste (voor de mensen die voornamelijk geïnteresseerd zijn in webdesign) veel beter is om voor de 24'' te gaan?

Ik heb gelezen dat wide gamut een ander bereik heeft en dat de stappen tussen de kleuren hierbij veel groter zijn.. Hierdoor is het erg verraderlijk om op een wide gamut scherm iets te ontwerpen voor het web, aangezien het er op een normaal scherm dan totaal verkeerd (feller) uit kan zien....??

Alvast bedankt,

M.v.g,
Aeonis

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-05 18:47
Ik heb even bij de specs op eizo.nl gekeken en beide zouden 16,7 miljoen kleuren weergeven en een 10 bit look up table hebben, wat goed schijnt te zijn, ik weet er het fijne ook niet van maar er zouden meer kleuren gemaakt kunnen worden dan bij een scherm dat een 8 bit look up table heeft.
Wat ik heb gelezen op prad.de is dat (bijna) iedere 2231 last heeft van kleurverloop. Als je een heel wit scherm zou maken heb je een beetje rooie waas aan de linkerkant en is het wat blauwig aan de rechterkant. Kan ook net andersom zijn, maar het is in ieder geval niet goed. Eizo Duitsland adviseerde mensen telefonisch zelfs dat als ze dat met die kleuren niet wilden hebben ze maar voor de 2201, notabene een TN-scherm, of de 2431 te gaan. Prad is een duitse site, mocht je hulp nodig hebben je weg te vinden op die site geef het dan even aan.
Wat betreft films is die 2431 natuurlijk ideaal, aangezien je dan full hd films ook op hun eigen resolutie kunt weergeven (full hd = 1080 lijnen, de 2231 heeft er 1050 en de 2431 1200), dus zonder dat je hoeft te verkleinen.

Houd er rekening mee dat de coating van in ieder geval de 2431 een beetje 'korrelig' is. Het lijkt dan of er een beetje stof op ligt als je naar een egaal vlak kijkt. Niet iedereen ziet het gelijk. Doordat die struktuur er zit kan bij films het glitter / sparkle effect optreden. Succes.