• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:28

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Ik ben me nieuwe pc aan het bouwen maar ik loop tegen een paar vragen aan. Ik heb de Zalman ZM850-HP voeding en die beschikt volgens de handleiding over het volgende:
Supports ATX12V CPU 4-Pin and EPS12V CPU 8-Pin

Two ATX12V CPU 2 2 (4-Pin) power cables can be combined to form an EPS12V CPU 8-Pin power cable.
In de handleiding staat het volgende:
ATX_12V_2X/ATX (2x4 12V Power Connector and 2x12 Main Power Connector)
With the use of the power connector, the power supply can supply enough stable power to all the
components on the motherboard. Before connecting the power connector, first make sure the
power supply is turned off and all devices are properly installed. The power connector possesses
a foolproof design. Connect the power supply cable to the power connector in the correct orientation.
The 12V power connector mainly supplies power to the CPU. If the 12V power connector is not
connected, the computer will not start.
• Use of a power supply providing a 2x4 12V power connector is recommended by the
CPU manufacturer when using an Intel Extreme Edition CPU (130W).
• To meet expansion requirements, it is recommended that a power supply that can withstand
high power consumption be used (500W or greater). The main power connector is compatible
with power supplies with 2x10 power connectors. To prevent system instability or system's
failure to boot, be sure to connect a power supply providing a 2x12 power connector.
• The ATX_12V_2X power connector is compatible with power supplies with 2x2 12V power
connector. When using a power supply providing a 2x4 12V and power connector, remove the
protective covers from the 12V power connector and the main power connector on the motherboard.
Do not insert the power supply cables into pins under the protective covers when using a power
supply providing a 2x2 12V power connector.
Ik heb een Gigabyte GA-X48T-DQ6 als moederbord.Ik heb de beschermingsplaatjes van de connecters op het moederbord afgehaald en de kabels van de voeding (dus buiten de brede ATX en die kleine ATX)erin gestoken. Ik heb de pc nog niet af omdat ik $%&@ moest werken wat ik nu ook aan het doen ben. Ik ga de pc vanavond dus voor de eerste keer booten maar ik wilde even zeker weten of het geen kwaad kan als ik die 2 kabels gewoon op die connectors op het moederbord prik.

Ik gebruik de volgende onderdelen:
Mobo: Gigabyte GA-X48T-DQ6
PSU: Zalman ZM850-HP
Proc: Intel Core 2 Quad Q9450
Memory: 2x2GB OCZ DDR3 PC12800
VGA: ATi Radeon X1950pro (totdat die HD4870 eindelijk uitkomt)
Sound: Creative X-Fi Xtreme Music
HDD: WD Velociraptor 300GB
Optical: Plextor DVD-RAM

edit: ik wilde de topictitel pas invullen nadat ik het bericht had getypt, ben ik dus vergeten, sorry :>

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Verwijderd

Wat is nu precies je vraag? ;)
Wil je weten of het kwaad kan dat je de voeding aansluit. :p

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Ja, dat is goed. Ik had trouwens binnen 2 minuten deze guide gevonden voor het aansluiten van een PSU op een moederbord. ;)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Het gaat zich dus eigenlijk hierom:
Do not insert the power supply cables into pins under the protective covers when using a power
supply providing a 2x2 12V power connector.
Ik snap dit dus niet helemaal waarom ik ze niet mag insteken wanneer ik een PSU heb met 2x2 12V connector. Er staat dat ik ze juist wel moet aansluiten?? 8)7

Forever raver!

Verwijderd

CaptainM schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 18:07:

[...]

Ik snap dit dus niet helemaal waarom ik ze niet mag insteken wanneer ik een PSU heb met 2x2 12V connector. Er staat dat ik ze juist wel moet aansluiten?? 8)7
Moet niet, je mag ook 1 van de 2 aansluiten. Maar 2 mag in ieder geval wel. ;)

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
_the_crow_ schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 18:03:
Ja, dat is goed. Ik had trouwens binnen 2 minuten deze guide gevonden voor het aansluiten van een PSU op een moederbord. ;)
Dus als ik het goed begrijp, moet ik de 20pins ATX stekker en de 4pins ATX stekker in de 'normale' ATX connector op het moederbord steken en de overige 2 losse 4 pins stekkers in de 'speciale' connector? Waarvoor zijn die 2 losse 4 pins stekkers dan bedoelt?

Forever raver!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

CaptainM schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 18:48:
[...]

Dus als ik het goed begrijp, moet ik de 20pins ATX stekker en de 4pins ATX stekker in de 'normale' ATX connector op het moederbord steken en de overige 2 losse 4 pins stekkers in de 'speciale' connector? Waarvoor zijn die 2 losse 4 pins stekkers dan bedoelt?
die losse zijn om de cpu-socket van prik te voorzien, eigenlijk hoeft er maar 1, maar op overklokkersborden kunnen er 2 in om extra stabiel te draaien tijdens het overklokken

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:55

KneoK

Not in a million lightyears

CaptainM schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 18:07:

[...]

Zoals ik het opvat is dat je geen voeding mag aansluiten die 2x een 2 pins 12V heeft. Waarschijnlijk gaat het dus om de extra voeding 4-pins aansluiting op je moederbord waar je expliciet een 4 pins stekker op moet aansluiten, geen combo van 2x 2 pins. Ik denk dus dat een voeding ofwel minimaal 1 4-pins aansluiting heeft, ofwel 2 x 2 pins en de laatste soort mag je niet aansluiten, waarschijnlijk omdat je dan van een van de stekkers de 12V op de ground aansluit en andersom. En gezien de uitsparingen in de aansluiting kun je de stekkers maar op 1 manier plaatsen.

"2x4 12V Power Connector and 2x12 Main Power Connector"

Je hebt 2 x 4 pins tot je beschikking, geen enkel probleem dus. Een van de twee aansluiten (als je mobo twee van die aansluitingen heeft dan is dat waarschijnlijk voor de genoemde Intel Extreme Editions, op mijn vorige bord was de tweede aansluiting voor extra SLI stabiliteit, maar zelfs als je geen EE of SLI hebt dan kan het nog geen kwaad om ze beiden aan te sluiten) en het systeem moet lopen als een zonnetje.
Pagina: 1