Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Schakeling in auto tbv rad fan

Pagina: 1
Acties:

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:23
Mensen,

Mijn draadboom voor de fan die de raditeur moet koelen is door de vorige eigenaar nogal verknipt en niet echt fijn meer.

Ik heb hier zelf een "schema" voor gemaakt. Namelijk een plus op de fan, de min via de sensor terug naar de accu. Uiteraard afgezekerd. Voor de sensor heb ik tevens een 2e min kabel gemaakt en deze naar binnen getrokken om via een schakelaar de fan handmatig te kunnen bedienen. :)

Nu is het zo wanneer de fan 100C word, de automatisch inschakeld, en wanneer er een lagere temp bereikt is weer uitschakelt. Je hoort 'm dan voor de stoplichten ook in en uitschakelen. Origineel blijft de fan even lopen. Ik wil de fan 30s door laten draaien. Ik ben zelf niet zo'n elektra wonder though ;)

Nu wil ik de sensor aansluiten op een relais. De tempratuur wordt 100C, relais schakelt de stroomkring naar de fan in, en de fan draait. Nu wil ik het dus zo hebben dat de fan dan 30s blijft doordraaien (mooiste is natuurlijk dat het interval in te stellen is :+)

Nu mijn vraag... hoe realiseer ik dit, en waar koop ik dat :P

XXXVI

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:39
Zoiets dus? http://www.circuitsonline.net/circuits/view/68 Met een beetje met de waarden spelen kun je die vast wel op 30s krijgen...

[ Voor 39% gewijzigd door 0fbe op 11-06-2008 16:23 ]

Verwijderd

Maak van C2 2200µF ipv 1000µF en je zou de 30s moeten kunnen halen.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Als de schakelaar in minder dan 30 seconden de fan weer uit zet dan heb je naar mijn mening de sensor op de verkeerde plaats zitten, hij wordt dan gekoeld door de luchtstroom en krijgt niet genoeg warmte van de radiator.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Dat staat er ook niet, hij wil dat de fan na de lagere temperatuur gehaald is nog eens 30s extra laten draaien. Dus als die nu een 15min draait voor de juiste temperatuur, dat de fan na de aanpassing 15min30s draait.

Verder denk ik wel dat het te regelen is met een uitschakelvertraging, is dat trouwens niet gewoon als een relais te kopen? Volgens mij kan je een relais met in- of uitschakel vertraging zo in de winkel kopen.