Toon posts:

Besturingssystemen met dezelfde stationsletter

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hej,

Ik heb het een en ander opgezocht maar kon niet vinden waar ik naar opzoek was.
Het probleem is het volgende:

M'n laptop bezit 2 harde schijven. Nu vraag ik me af of ik op de 1ste harde schijf mijn Windows Vista kan behouden en op de 2de Windows XP kan installeren, maar met behoud van de stationsletter.
Hiermee bedoel ik dat als ik opstart in Windows Vista, deze geïnstalleerd staat op C:\;
als ik Windows XP opstart deze ook geïnstalleerd staat op C:\ (maar dan niet "dezelfde" C:\ als hierboven).
Telkens ik bv. boot in XP moet de Vista staan onder D:\ en vice versa.
Dit zodat ik nog steeds aan bepaalde bestanden kan op de andere Windows installatie.

Is dit mogelijk?

Verwijderd

Ik zie alleen een hardwarematige oplossing. hd swapping?

Of een boot vanaf een zelf gemaakte Opstart CD. maar ook dan blijf je met het biosprobleem zitten. De kabels zitten nu eenmaal vast.

Verwijderd

Topicstarter
Maar daar bestaat toch software voor? hoe doen ze dit dan op school, of vergis ik mij?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ja hoor, dat kan gewoon. Even in je BIOS aangeven dat je van je tweede disk wilt starten; die wordt dan C: en je eerste disk wordt D:.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:46
Nog afgezien van het feit dat je met diskmgmt.msc gewoon letters aan je schijven toe kan kennen... Zorg dat je één HDD in je PC stopt, daar een OS op installeert dan wordt die HDD voor dat OS C:. Vervolgens hang je andere HDD er ook bij, en moet je de installatie CD van het 'nieuwste' OS (in jouw geval meen ik Vista) gebruiken om de bootloader even opnieuw aan te maken.

Dan hoef je niet te klooien in je BIOS voordat je boot of wat dan ook.