Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• El_BingO
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-11 12:41
Vandaag had ik een inspecteur van de belasting over de vloer (aangekondigd). Hij heeft een beetje door mijn administratie gesnuffeld (ik heb niets te verbergen) en toen merkte hij een factuur op van iStockphoto.com waarbij ik voor laten we zeggen 50 euro aan credits heb gekocht. Niets aan de hand zou je zeggen.

Echter, het land van herkomst van de factuur is Canada (uiteraard wel zelf geprint vanaf e-mail). Er is geen BTW gerekend op de factuur, maar hij vertelde me dat ik eigenlijk invoerheffing moest betalen voor deze zaken omdat ze uit het buitenland komen. Ik had hier geen rekening mee gehouden eigenlijk.

Het is logisch dat je invoerheffing betaalt als je goederen uit een ander land (buiten de EU) haalt, maar dat dit ook voor stockfoto's gold (en wellicht andere online zaken) dat wist ik niet...

Hebben jullie hier ervaring mee of meer kennis over? Ik heb wel gezocht, maar eigenlijk niet zoveel gevonden over dit onderwerp...

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
Ik begrijp dat je een eigen zaak hebt? (de rest van ons heeft geen inspecteur in de boekenkast zitten).

Wat betreft BTW, het volledige schema zou zijn:
(1) transactie in Canada: daar zal de verkoper BTW afdragen en in de factuur doorbelasten aan de koper.
(2) export uit Canada: de koper kan de eventueel betaalde BTW terugvragen

Stappen 1 en 2 kunnen worden overgeslagen als:
- er in het exporterende land geen BTW bestaat (weet niet hoe dat in CA zit), of
- de verkoper onder een BTW verdrag voor export valt.

(3) import in Nederland: afdragen NL BTW door de koper
(4) indien de aankoop zakelijke kosten betreft, verrekenen van de BTW over deze aankoop met de verschuldigde BTW over de producten/diensten die je verkoopt.

Onder de streep kom je op 0 uit, vandaar dat de inspecteur hier niet op zal doorgaan.
Met invoerrechten zit het echter anders, deze vallen niet af te verrekenen dus zullen onder de streep betaald moeten worden.

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-11 16:08

beany

Meeheheheheh

50 euro aan credits heb gekocht
Misschien mieruhneuken maar je hebt feitelijk nog niks gekocht lijkt mij. Je hebt een ergens een debet, maar geen product. Dat komt pas op het moment dat je je credits gaat inruilen voor foto's. Aangezien invoerrechten afhankelijk zijn van het gekochte product kan er nog geen invoerrechten bepaald worden omdat het precieze product nog niet bekend is?

Of laat ik hiermee zien dat ik er echt werkelijk geen verstand van heb? :P

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• El_BingO
t_captain schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 15:22:
Ik begrijp dat je een eigen zaak hebt? (de rest van ons heeft geen inspecteur in de boekenkast zitten).
Klopt zeker. Excuses voor het niet vermelden 8)
Onder de streep kom je op 0 uit, vandaar dat de inspecteur hier niet op zal doorgaan.
Met invoerrechten zit het echter anders, deze vallen niet af te verrekenen dus zullen onder de streep betaald moeten worden.
Hoe zoek ik dat uit? Even bellen met de belastingdienst? Ik ben eigenlijk vergeten te vragen aan de inspecteur zelf hoe dat zit...

(Ik heb er ook al foto's voor gekocht ;))

Verwijderd

beany schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 15:26:
[...]

Misschien mieruhneuken maar je hebt feitelijk nog niks gekocht lijkt mij. Je hebt een ergens een debet, maar geen product. Dat komt pas op het moment dat je je credits gaat inruilen voor foto's. Aangezien invoerrechten afhankelijk zijn van het gekochte product kan er nog geen invoerrechten bepaald worden omdat het precieze product nog niet bekend is?

Of laat ik hiermee zien dat ik er echt werkelijk geen verstand van heb? :P
Even een extra vraag: zijn de credits te "retourneren" voor geld?

Zo ja: Dan is er geen sprake van enige vorm van koopovereenkomst-> Dus ook nog geen BTW daarover. (wel een ander probleem-> ze zien het misschien als een vorm van bankieren)

Zo nee: Dan snap ik de inspecteur-> Je bent dan al akkoord met het kopen van (welke) goederen (dan ook) en daar moet BTW over worden gerekend.

Verwijderd

El_BingO schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 15:31:

(Ik heb er ook al foto's voor gekocht ;))
ohhh, tja dan is het simpel.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
El_BingO schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 14:55:...en toen merkte hij een factuur op van iStockphoto.com waarbij ik voor laten we zeggen 50 euro aan credits heb gekocht. Niets aan de hand zou je zeggen...
Wat bedoel je met laten we zeggen? Is het veel meer? Als het maar 50 euro is dan moet die inspecteur zich eens met belangrijkere zaken bezig houden.

• El_BingO
Verwijderd schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 15:36:
Even een extra vraag: zijn de credits te "retourneren" voor geld?
Nee volgens mij niet.
Roenie schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 16:11:
Wat bedoel je met laten we zeggen? Is het veel meer? Als het maar 50 euro is dan moet die inspecteur zich eens met belangrijkere zaken bezig houden.
In dit geval ging het om een bedrag rond de 50 euro, maar ik sluit niet uit in de toekomst meer van dit soort foto's te gaan kopen. Dus vandaar dat ik het even over de hypothetische boeg heb gegooid.

Maar de één heeft het over BTW, de ander over invoerheffing... mischien moet ik toch maar ff naar de belastingdienst bellen...

Verwijderd

Roenie schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 16:11:
[...]
Klopt. Laten we voortaan alle posten minder dan 50 euro in de boekhouding van bedrijven maar gewoon buiten beschouwing laten, that'll solve things.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wat betreft BTW (een invoerheffing, geen idee of er meer heffingen bestaan hier): dat ben je niet verschuldigd. Dat ben je verschuldigd bij invoer van goederen, waarbij goederen bijna overeenkomen met wat in het burgerlijk wetboek zaken genoemd worden: "Goederen zijn alle voor menselijke beheersing vatbare stoffelijke objecten, alsmede electriciteit, gas, warmte, koude en dergelijke".
Hier gaat het om credits/vorderingsrecht, en na gebruik om een licentie of hoe je het ook noemen wilt, maar niet om een goed.

[ Voor 5% gewijzigd door GlowMouse op 11-06-2008 18:06 ]

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:16

Lordy79

Vastberaden

1) ik vind dat de inspecteur wel een zeurpiet is als ie over een factuurtje van 50 euro zeurt.
2) bij de invoer had je misschien invoerrechten moeten betalen maar dat heeft NIETS met de fiscus te maken.
3) bij de invoer had je misschien BTW moeten betalen maar die mag je vervolgens weer als voorbelasting opgeven bij de BTW aangifte dus dat gaat ook nergens over. Hooguit heb je de BTW aangifte niet juist gedaan.
4) verder vraag ik me af wat het importtarief op 'credits' is :)

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-11 13:05

Brons

Fail!

Lordy79 schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 18:10:
1) ik vind dat de inspecteur wel een zeurpiet is als ie over een factuurtje van 50 euro zeurt.
Ach, als jij een procentje meer loonbelasting moet betalen maakt het toch ook niet uit?
4) verder vraag ik me af wat het importtarief op 'credits' is :)
Hij importeert licenties.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 17:49:Klopt. Laten we voortaan alle posten minder dan 50 euro in de boekhouding van bedrijven maar gewoon buiten beschouwing laten, that'll solve things.
Op zich zou dat helemaal efficient zijn, maar het gaat helemaal niet over een post van 50 euro, maar over eventuele invoerrechten/btw over 50 euro. Dat je daar als belastinginspecteur je dure tijd aan verdoet is zonde van het gemeenschapsgeld. In ieder geval wel als je er een halszaak van maakt. Of dat het geval is kan ik niet beoordelen.

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Brons schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 18:16:
[...]

Ach, als jij een procentje meer loonbelasting moet betalen maakt het toch ook niet uit?
Ik denk niet dat het kostendekkend is om een naheffing te verzorgen over de invoerrechten van (blijkbaar) licenties. Natuurlijk weet ik niet wat het importtarief is, maar als het 50% is, praten we over het waanzinnige bedrag van 25 euro. Da's de kostprijs van een half uur (of minder) van de inspecteur. Nee, gewoon zeggen dat ie het voortaan goed moet doen en verder met rust laten.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

GlowMouse schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 18:04:
Wat betreft BTW (een invoerheffing, geen idee of er meer heffingen bestaan hier): dat ben je niet verschuldigd. Dat ben je verschuldigd bij invoer van goederen, waarbij goederen bijna overeenkomen met wat in het burgerlijk wetboek zaken genoemd worden: "Goederen zijn alle voor menselijke beheersing vatbare stoffelijke objecten, alsmede electriciteit, gas, warmte, koude en dergelijke".
Hier gaat het om credits/vorderingsrecht, en na gebruik om een licentie of hoe je het ook noemen wilt, maar niet om een goed.
Je wil dus zeggen dat als de schilder hier m'n huis komt schilderen, ik geen BTW hoef te betalen - en die schilder dus ook geen BTW zou moeten afdragen? Over diensten moet je ook BTW betalen.

De vraag hier is of je over verkrijgingskosten van rechten BTW moet betalen, lijkt mij.
Belastingdienst:
Btw-systeem

Het systeem van de btw komt er in het kort op neer dat u btw bent verschuldigd over uw totale omzet, maar u mag de btw die andere ondernemers aan u in rekening brengen daarvan aftrekken. In feite betaalt u dus belasting over de waarde die u toevoegt: het verschil tussen uw inkoopprijs (plus onkosten) en verkoopprijs.
Ik vind hem redelijk duidelijk en zou op basis hiervan zeggen dat je niet BTW plichtig bent over deze aankoop. Maar goed, ik ben geen belastinginspecteur.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

http://www.belastingdiens...6/ob06-24.html#P370_44933

op invoer is dus gewoon BTW verschuldigd. Of dit bij diensten is weet ik niet zeker maar ik denk het niet.

• Altaphista
  • Laatst online: 21:50

Altaphista

1. check manual, 2. ask

het is toch een digitaal product? je voert toch niets fysieks in?

Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Altaphista schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 21:09:
het is toch een digitaal product? je voert toch niets fysieks in?
Dus? Op digitale producten (software :P ) zitten geen invoerrechten?

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Lordy79 schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 21:17:
[...]

Dus? Op digitale producten (software :P ) zitten geen invoerrechten?
eh moet je voor een Anti-virus pakket dan ook invoerrechten betalen?

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Altaphista schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 21:19:
[...]

eh moet je voor een Anti-virus pakket dan ook invoerrechten betalen?
nee, volgens mij niet

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:32
Tvp, ik heb dezelfde situatie maar dan zonder de inspecteur :P

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

@ El_bingo, zijn ze daar ineens actief geworden met controleren, of had je gewoon 'geluk' dat je was uitgekozen voor inspectie...? :)

• GlowMouse
  • Niet online
GlowMouse schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 18:04:
Hier kom ik toch op terug. Invoer van goederen blijft uiteraard niet van toepassing, maar daarmee is niet alles wat je uit Canada laat komen wat geen goed (zaak) is van btw vrijgesteld.
Het Canadese bedrijf kan namelijk een levering of dienst verrichten, waarvan door de Wet op de Omzetbelasting bepaald is dat die in het land van de afnemer plaatsvindt. In dat geval doet het er namelijk niet toe dat het bedrijf achter de levering of dienst in Canada zit (en krijg je dus gewoon binnenlandse omzetbelastingheffing, het verhaal van invoer waren we al gepasseerd), behalve voor de daadwerkelijke verschuldigdheid: heeft het Canadese bedrijf in Nederland geen vaste inrichting, dan wordt de Nederlandse afnemer de omzetbelasting verschuldigd (en mag die daarna direct weer aftrekken).

Voor wat betreft de credits is de materie vrij lastig, en moeten we in de jurisprudentie duiken (BNB 1956/271):
In het geval, waarin een ondernemer in het kader van een verkoopsysteem aan zijn afnemers (winkeliers) zegels verstrekt tegen betaling van een bepaald bedrag, terwijl hij verplicht is om tegen inlevering van de zegels betaalde "cadeaus" gratis te verstrekken, dienen de door de winkeliers voor het verkrijgen van de zegels betaalde bedragen te worden beschouwd als vooruitbetalingen op de te leveren "cadeaus" en niet als vergoedingen wegens het overdragen van zegels.
Wanneer je een licentie op artistiek beeldmateriaal zou verkrijgen is er sprake van een dienst die verricht wordt in Nederland (art. 6 lid 2 onderdeel d ten eerste OB68). Hierom moet je dus zodra je de credits koopt, zelf btw afdragen (en daarna weer gelijk terugkrijgen), tenzij het Canadese bedrijf een vaste inrichting in Nederland heeft. Wissel je daarna de credits daadwerkelijk in dan hoef je verder niets meer aan te geven.

Per 2010 wijzigt de Omzetbelasting ingrijpend voor wat betreft plaats van dienst, dus dan kan dit weer anders zijn.

• El_BingO
Altaphista schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 22:08:
@ El_bingo, zijn ze daar ineens actief geworden met controleren, of had je gewoon 'geluk' dat je was uitgekozen voor inspectie...? :)
Ja misschien, ik ben nog niet zo lang bezig, en het schijnt dat ze nu wat vaker een 'startersbezoek' doen om ondernemers direct goed bezig te laten gaan. Daar is mijns inziens niks mis mee. Ik heb verder ook niets te verbergen, heb alles op orde, dus laat maar komen. Ik vind het ook wel goed dat de belastingdienst niet alleen maar een instantie is waar je blauwe enveloppen van krijgt en geld aan betaalt. Nu krijg je een gezicht te zien en kun je denk ik een betere relatie opbouwen.

Voor alle duidelijkheid, de inspecteur heeft er geen punt van gemaakt. Hij noemde het terloops en vertelde dat ik daar even op moest letten. Het heeft me iets later pas aan het denken gezet. Het kan ook zijn dat hij alleen heeft gezien dat er Canada op de factuur stond en verder geen BTW en dat hij verder niets heeft gezien van het product/de dienst die is geleverd.

Het is wat mij betreft ook meer een open discussie/vraag in het algemeen of (en hoe) je rekening moet houden met dit soort zaken. Ik krijg dus geen boete of iets dergelijk :)

@GlowMouse: bedankt voor je uitgebreide uitleg, maar moet je dan dus wel of niet een extra handeling in je boekhouding verrichten op het moment dat je de credits aanschaft?

[ Voor 17% gewijzigd door El_BingO op 11-06-2008 23:26 ]

• GlowMouse
  • Niet online
El_BingO schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 23:19:
@GlowMouse: moet je dan dus wel of niet een extra handeling in je boekhouding verrichten op het moment dat je de credits aanschaft?
Ja mits de Canadees geen vaste inrichting in NL heeft. Je moet BTW over het bedrag berekenen en afdragen, en daarna direct weer terugvragen. Komt omdat de wet bepaalt dat de dienst in NL wordt verricht, en het zo oneerlijk is om die Canadees zich hier bij de fiscus te laten melden.

[ Voor 6% gewijzigd door GlowMouse op 11-06-2008 23:28 ]

Pagina: 1