[Windows 2003 SP2] TCP/IP connectie verbreken

Pagina: 1
Acties:

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik zit met het volgende probleem waar ik niet uit kom:

Op een Windows 2003 SP2 server is een programma dat verbinding maakt met een SAP server. Deze verbinding staat vaak voor meerdere uren open en moet open blijven. Over deze verbinding wordt om de 10s de SAP gepollt voor informatie. Voor SAP kenners: het is een foreground connnectie, maar blijft door de poll actief. Time out voor foreground connecties is één uur.

Nu wordt de verbinding soms verbroken. Er loopt een onderzoek naar de reden, maar tot die tijd zitten we met verbindingen die om onbekende reden soms verbroken worden.

Ik ben op zoek naar een manier om bewust de verbinding te verbreken en om dan te testen wat de fail over settings zijn van de applicatie. Ik heb wat mogelijke instellingen gevonden, maar ik moet eerst de opgebouwde verbinding kwijt raken om het fatsoenlijk te testen.

Het volgende gebeurd er:
  1. Applicatie bouwt verbinding succesvol op naar SAP
  2. Applicatie gaat SAP pollen met een interval van 10 seconden
  3. Verbinding naar SAP moet verbroken worden
  4. Applicatie afhankelijk van de instellingen rapporteert error of herstelt de verbinding na een volgende interval van 10 seconden. Deze stap moet getest worden.
Stap 3 lukt me helaas niet.

Het editen van de hosts file nadat de verbinding succesvol was, werkt niet. Blijkbaar wordt de hosts file niet meer gelezen nadat de verbinding is opgebouwd.

Process explorer laat wel de tcp/ip connecties zien per proces, maar kan niet killen.

Ik heb geprobeerd met tool Cports de tcp/ip connecties te achterhalen en te verbreken, maar dit gebeurd te snel om handmatig te doen.

Het uitschakelen van de netwerkadapter of fysiek de netwerkkabel er uit trekken is niet mogelijk: ik log er in op afstand en dat wordt dan vrij lastig :+

Heeft er iemand ideeen over hoe ik dit kan aanpakken?

[ Voor 4% gewijzigd door Motrax op 11-06-2008 14:18 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

Motrax schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 14:17:
Hoi allemaal,

Ik zit met het volgende probleem waar ik niet uit kom:

Op een Windows 2003 SP2 server is een programma dat verbinding maakt met een SAP server. Deze verbinding staat vaak voor meerdere uren open en moet open blijven. Over deze verbinding wordt om de 10s de SAP gepollt voor informatie. Voor SAP kenners: het is een foreground connnectie, maar blijft door de poll actief. Time out voor foreground connecties is één uur.

Nu wordt de verbinding soms verbroken. Er loopt een onderzoek naar de reden, maar tot die tijd zitten we met verbindingen die om onbekende reden soms verbroken worden.

Ik ben op zoek naar een manier om bewust de verbinding te verbreken en om dan te testen wat de fail over settings zijn van de applicatie. Ik heb wat mogelijke instellingen gevonden, maar ik moet eerst de opgebouwde verbinding kwijt raken om het fatsoenlijk te testen.

Het volgende gebeurd er:
  1. Applicatie bouwt verbinding succesvol op naar SAP
  2. Applicatie gaat SAP pollen met een interval van 10 seconden
  3. Verbinding naar SAP moet verbroken worden
  4. Applicatie afhankelijk van de instellingen rapporteert error of herstelt de verbinding na een volgende interval van 10 seconden. Deze stap moet getest worden.
Stap 3 lukt me helaas niet.

Het editen van de hosts file nadat de verbinding succesvol was, werkt niet. Blijkbaar wordt de hosts file niet meer gelezen nadat de verbinding is opgebouwd.

Process explorer laat wel de tcp/ip connecties zien per proces, maar kan niet killen.

Ik heb geprobeerd met tool Cports de tcp/ip connecties te achterhalen en te verbreken, maar dit gebeurd te snel om handmatig te doen.

Het uitschakelen van de netwerkadapter of fysiek de netwerkkabel er uit trekken is niet mogelijk: ik log er in op afstand en dat wordt dan vrij lastig :+

Heeft er iemand ideeen over hoe ik dit kan aanpakken?
Wat je eventueel kan doen is een extra interface plaatsen over die remote verbinden en dan voor die andere de routering tijdelijk aan te passen (kan ook met een scriptje om het te automatiseren). Dit is wat me zo snel even te binnen schiet maar er zullen nog tal van andere mogelijkheden zijn :) .

• Donaldinho
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-02 16:51
Google geeft me dit freeware tool terug; misschien dat dat wat is? je kan ook op de commandline draaien en specifieke connecties killen.

http://www.nirsoft.net/utils/cports.html

You almost can’t blame him or the other diet gurus for leaning in on the techno-bullshit market; it’s hard to fill up a 300 page diet book on “eat a bit less and find a type of exercise that doesn’t make you hate life.”

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 15:07:
[...]

Wat je eventueel kan doen is een extra interface plaatsen over die remote verbinden en dan voor die andere de routering tijdelijk aan te passen (kan ook met een scriptje om het te automatiseren). Dit is wat me zo snel even te binnen schiet maar er zullen nog tal van andere mogelijkheden zijn :) .
Sorry, wat je nu zegt gaat me echt de pet te boven. Extra interface over een verbinding? Hoe moet ik me dat voorstellen?
Donaldinho schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 22:18:
Google geeft me dit freeware tool terug; misschien dat dat wat is? je kan ook op de commandline draaien en specifieke connecties killen.

http://www.nirsoft.net/utils/cports.html
Heh, dat is de tool waarmee ik via de gui de connecties om zeep hielp, maar dat was niet snel genoeg. Maar als ik via de command line er mee kan werken... stom, niet naar die opties gekeken.

Inmiddels is de oorzaak van de vallende connecties achterhaald: SAP dropt connecties door een bug. En de connectie die kwijt is wordt door onze applicatie gerapporteerd als een verbinding die verbroken was in het algemeen. Jeuh.

Het duurt alleen helaas een tijdje voor dat SAP een patch krijgt om dit te fixen. Dus tot die tijd terug naar het initiele probleem om de connectie bewust te verbreken nadat een eerste verbinding succesvol is opgebouwd en daarmee de failover testen. Morgen de commandline optie eens proberen :)

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

is dus al geprobeerd - al zou je het ook kunnen scripten natuurlijk :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device