Toon posts:

PC overnemen via 56K modem: TCP/IP config

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie:

Ik moet een laptop (Vista) achterlaten bij een klant in Polen. Voor diagnose moet ik in staat zijn om de laptop op afstand te besturen. Geen internet verbinding mogelijk, enkel een telefoonlijn. De laptop heeft een 56K analoge modem

Probleem:

Ik heb al gezocht via Google hoe ik dit best kan doen. Een deel van de oplossing lijkt me VNC en varianten.
Via VNC Faq gevonden dat er een TCP/IP verbinding nodig is.

Ik vermoed dus dat de laptop via zijn modemverbinding een IP adres moet hebben.
Hoe stel ik dus het volgende in via Vista:
- modem moet automatisch opnemen
- TCP opzetten via modem

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
TCP/IP is een protocol dat verzonden word dat heb je standaard als je een internet verbinding heb.
Je kan ook altijd nog kijken naar dingen zoals Remote Desktop.
Dat automatisch opnemen weet ik niet ...

[ Voor 18% gewijzigd door LuckY op 11-06-2008 11:59 ]

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03:01
Mischien werkt logmein.com wel.
Dit moet je installeren op de pc/laptop die je wilt overnemen en dan kan je met een willekeurige pc met webbrowser die pc/laptop overnemen.

• LuckY
  • Niet online
RollieBollie schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 12:00:
Mischien werkt logmein.com wel.
Dit moet je installeren op de pc/laptop die je wilt overnemen en dan kan je met een willekeurige pc met webbrowser die pc/laptop overnemen.
Dat kan dus met elke RDP/VNC client zolang het maar met internet verbonden is.

Maar het probleem is dat deze laptop eerst een IP moet krijgen via 56K..

offtopic:
In Films zie je het wel is dat ze met een modem naar een modem bellen waarbij die andere modem online gaat.

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:56

StarWing

Huh ?!?

kan je niet een vpn verbinding opzetten (via de modem ?) naar die pc en via de vpn de pc overnemen met VNC ?
//edit, das dan wel een modem2modem connectie.... misschien geen optie voor jou

lokaal inbelaccountje en een dyndns registreren ? dan heb je maar tegen de klant te zeggen dat 'ie online moet komen. Via de dyndns kan je dan VNC-en

[ Voor 52% gewijzigd door StarWing op 11-06-2008 12:14 ]

Page intentionally left blank.

• LuckY
  • Niet online
StarWing schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 12:13:
kan je niet een vpn verbinding opzetten (via de modem ?) naar die pc en via de vpn de pc overnemen met VNC ?
//edit, das dan wel een modem2modem connectie.... misschien geen optie voor jou

lokaal inbelaccountje en een dyndns registreren ? dan heb je maar tegen de klant te zeggen dat 'ie online moet komen. Via de dyndns kan je dan VNC-en
DYNDNS is niet nodig volgens mij

Volgens mij is dit via hyper terminal mogelijk.
Als jij dan via hyper terminal het nummer belt heb je verbinding met die modem (dus modem naar modem)
via de hyperterminal instellingen in de vista pc moet je hem dan automatisch laten opnemen.
KLIK

Als het goed is krijg dan het modem automatisch een IP adres (die je via hyper terminal kan uitlezen ?(command prompt) Correct me if im wrong) en dan kan je via VNC verbinding maken met deze Laptop.

[ Voor 6% gewijzigd door LuckY op 11-06-2008 12:30 ]

Verwijderd

Makkelijke oplossing is PcAnywhere van Symantec. De klant zet dmv een snelkoppeling het analoge modem klaar en vervolgens wacht het programma op het inkomende gesprek (van jou dus) en wordt de verbinding gemaakt. Werkt volgens mij ook internationaal, iig naar Belgie vanuit Nederland.

• luteijn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-12-2022
Met alle respect is bovenstaande allemaal niet zo terzake doend. [correctie, ik zie nu bij de preview dat RWiN010 wel een fatsoenlijk antwoord geeft.] Wat zitten er hier toch veel mensen op een te hoog niveau naar te kijken; TS geeft aan dat het (om hem moverende redenen) niet via Internet kan. Ga dan niet miepen over hoe hij toch internet verbinding kan maken/nodig heeft.

Een commercieel alles-in-een ding [zoals PCAnywhere] lijkt [ook] mij een goede oplossing,[ als het nog bestaat c.q. werkt onder vista]. Zeker omdat het zo te horen voor een betalende klant is en dus niet voor 3 stuivers hoeft te werken. Vroeger had je dingen als pcanywhere die dat deden, tegenwoordig is alles zo gefocused op internet en vpns dat het misschien moeilijker is zoiets te vinden. Het idee is dat je wel IP (of iets anders) gaat praten, maar niet aan Internet zit. (c.q. je inter-net is beperkt tot die twee hosts). Dit kan best.

Met windows heb ik verder niets, dus ben ik verder ook niet zo van nut. Onder unix zou het een kwestie zijn van modem aan een seriele poort, getty instellen om ppp (of eerst alleen een shell, waar je dan zelf evt slip of ppp aan kan zetten als de omstandigheden dit vereisen) te starten op die seriele lijn, inbellen en gaan. Iets dergelijks kan vast ook onder windows, maar het lijkt me sterk dat je dat met hyperterminal lukt, het is nu eenmaal geen command-line georienteerd systeem meer... Heet dat niet RAS-server of zo?

P.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
luteijn schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 14:17:
Met alle respect is bovenstaande allemaal niet zo terzake doend. [correctie, ik zie nu bij de preview dat RWiN010 wel een fatsoenlijk antwoord geeft.] Wat zitten er hier toch veel mensen op een te hoog niveau naar te kijken; TS geeft aan dat het (om hem moverende redenen) niet via Internet kan. Ga dan niet miepen over hoe hij toch internet verbinding kan maken/nodig heeft.

Een commercieel alles-in-een ding [zoals PCAnywhere] lijkt [ook] mij een goede oplossing,[ als het nog bestaat c.q. werkt onder vista]. Zeker omdat het zo te horen voor een betalende klant is en dus niet voor 3 stuivers hoeft te werken. Vroeger had je dingen als pcanywhere die dat deden, tegenwoordig is alles zo gefocused op internet en vpns dat het misschien moeilijker is zoiets te vinden. Het idee is dat je wel IP (of iets anders) gaat praten, maar niet aan Internet zit. (c.q. je inter-net is beperkt tot die twee hosts). Dit kan best.

Met windows heb ik verder niets, dus ben ik verder ook niet zo van nut. Onder unix zou het een kwestie zijn van modem aan een seriele poort, getty instellen om ppp (of eerst alleen een shell, waar je dan zelf evt slip of ppp aan kan zetten als de omstandigheden dit vereisen) te starten op die seriele lijn, inbellen en gaan. Iets dergelijks kan vast ook onder windows, maar het lijkt me sterk dat je dat met hyperterminal lukt, het is nu eenmaal geen command-line georienteerd systeem meer... Heet dat niet RAS-server of zo?
P.
Wat zeg je nu toch allemaal, de TS heeft WEL internet, maar het gaat weliswaar over een 56Kbps lijn.

Hij heeft internet. PERIOD

edit: excuseer, iets te snel geweest misschien. Hij heeft dus echt alleen maar een pure telefoonlijn ter beschikking ??

Gaat daar uberhaupt wel iets over zodat er een pc kan mee gecontroleerd worden ??

Voor zover, alles wat hier genoemd is moet te doen zijn, VNC gaat in mijn ogen nogal wat traag. Logmein is een goed alternatief en gaat nog relatief snel. Verder kan je ook gwn proberen via RDP (als de laptop ultimate of business of enterprise heeft) een verbinding te leggen.

Automatisch inbellen en terugbellen gaat al iets moeilijker zijn, ik vrees dat de Pool in kwestie zelf de internetverbinding zal moeten starten.

Voor de jongeman of vrouw in polen niet te veel zelf te laten intikken mbt tot ipconfig's (ja, users hebben daar problemen mee, hoe lang dat soms wel niet duurt...) kan je misschien best no-ip installeren en de DUC (dynamic updater client) installeren op de laptop. Zo heb je altijd via een no-ip het meest recente IP en kan je onmiddellijk connecten.

Voor alle zekerheid raad ik je aan om de opstelling daar via een andere lijn nog eens goed te testen zodat wnr je in NL/BE bent, je niet moet constateren dat het niet werkt...

en verder, Polen ? :+

[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 11-06-2008 20:15 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Hmm je zou een auto-pickup kunnen instellen op de betreffende laptop. Dan betaal jij wel de kosten voor het inbellen. Terugbellen is theoretisch mogelijk, maar vraag me niet hoe.
Een IP adresje toekennen in een private range lijkt me appeltje-eitje met de huidige Windows versies.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Diabolical
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10-2023
McKaamos schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 20:18:
Hmm je zou een auto-pickup kunnen instellen op de betreffende laptop. Dan betaal jij wel de kosten voor het inbellen. Terugbellen is theoretisch mogelijk, maar vraag me niet hoe.
Een IP adresje toekennen in een private range lijkt me appeltje-eitje met de huidige Windows versies.
PCAnwywhere had altijd een call back functie met caller verification. Maar dat houdt wel in dat je altijd aan hetzelfde nummer vast zit en dus niet even een andere lijn kunt gebruiken.

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Als je altijd het zelfde telefoonnummer hebt dan zou ik het gewoon met PCanywhere doen. De nieuwste versie kan met Vista overweg en is te doen qua snelheid. Ik heb nog enkele klanten die via een laptop hun desktop overnemen met pcanywhere over een mobiele telefoon inbel verbinding. (Dat is 9600 baud idd. :+ )

Overigens als het telefoonnummer wel wijzigt kun je nog kijken naar tooltjes waarin de de gebruiker jouw server belt met een verzoek tot verbinding. Dit wordt veel gebruikt door helpdesken voor dit soort situaties.

@Iedereen hierboven, als je met een 56k inbel lijntje een internet verbinding maakt zul je iedere keer hoogstwaarnschijnlijk een andere ip-adres krijgen. Oplossing zou dan een dns kunnen zijn, maar het is daarintegen tot een 1 op 1 modem verbinding ook veel onveiliger. Om dan te zorgen dat je klant nog een beetje zonder virussen blijft zul je al het eea aan firewalls moeten instellen.

Let overigens ook op de kwaliteit van de telefoonlijn terplaatste. Heb zelf de nodige slechte ervaringen met brakke telefoonlijnen/centrales/modems wat inbellen soms erg problematisch maakt.
Soms kan het dan ook enkele pogingen kosten om een verbinding tot stand te krijgen.

No signature found

Pagina: 1