Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

PS/2 muis protocool

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een Javelin Stamp microcontroller (www.parallax.com) en ik wil daar graag een muis op aansluiten.
Ik heb op internet gezocht en heb dit gevonden : http://www.computer-engineering.org/ps2protocol/

Hier staat alleen het protocool beschreven met een muis zonder scroll-wheel. Mijn muis heeft dat wel. Het verschil is dat de muis met scroll-wheel nog een 5e draad heeft naast de clock, data, 5V en GND.

Ik vroeg mij af of het scroll-wheel iets met die 5e draad te maken heeft, of dat deze ook via de data draad gaat ?

Bas

Verwijderd

Het muiswiel is puur software protocol, de harware is niet anders. Het protocol voor een muis met wieltje staat ook op die site, zie de "intellimouse extensions" bij PS/2 mouse interface.
Kan die muis toevallig (met zo'n converter) ook op USB werken? Misschien is het extra draadje daarvoor.

Verwijderd

Topicstarter
Top !
dankje wel, die paragraaf had ik inderdaad niet gezien.

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp het niet meer.

Ik gebruik het circuit van de website zonder de diodes en transistoren. ipv daarvan gebruik ik bidirectionele pins op mijn microcontroller.

De schakeling werkt niet, maar dit kan ook liggen aan de software.

Iniedergeval wou ik testen of de muis nog werkte. Ik sluitte de rode draad aan op 5V en de zwarte op GND. Ik gebruik zo'n standaard logitech optische muis, normaal gesproken geven die dan een rode gloed als ze aanstaan. In dit geval gebeurde dat niet...

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10 11:41

RetepV

ALLES valt te repareren

Zomaar wat tips:

Je kunt meestal beter niet uitgaan van de kleur van de draadjes. De kleuren willen nog wel eens anders zijn dan je verwacht. Beter om de kabel door te meten. En kijk ook eens op het printplaatje bij de connector, daar staat nog wel eens een legenda van de aansluitingen.

En wat ook nog wel wil helpen is de printplaat nalopen. Tussen de positieve voedingsspanning en de GND zit meestal een relatief grote elco (condensator) om de voedingsspanning stabiel te houden. Die condensator zit meestal zo dicht mogelijk bij de connector, dwz. de plek waar de spanning het printplaatje op komt. De - van de condensator zit aan de GND, de + aan de positieve voedingsspanning. Kan niet missen (anders zou de elco namelijk kapot gaan :)).

Let wel dat je op basis van de spanning die op de elco gedrukt staat maar heel weinig over de werkelijke voedingsspanning kunt zeggen. Je kan alleen zeggen dat de voedingsspanning nooit hoger zal zijn dan de spanning op de elco (omdat die anders ook kapot zou gaan :)).

Macbook Pro