Ik heb twee 250GB Seagate Barracuda 7200.10 schijven in een RAID 0 array op een Intel ICHR9 controller, en sinds kort loopt er een nogal te bokken. Op zich kan ik nog wel bij m'n data, afgezien van een paar bad sectors (27) en rete trage accesstijden (m'n windows XP install op dat array doet er letterlijk een half uur over om te booten). Nou heb ik hier al een nieuwe liggen (zelfde model) en ben momenteel met Active Disk Image een sector-by-sector clone aan het maken.
Alleen nu vroeg ik me af hoe (en uberhaupt of) ik met de geclonede disk weer m'n RAID 0 kan rebuilden. De Intel Matrix Storage Manager kan er zelf weinig mee en de help biedt ook weinig soelaas - de conclusie lijkt meer dat je met een RAID 0 array gewoon fucked bent
. Dat schijnt ook de concensus op diverse fora te zijn - immers, als de data belangrijk was, waarom dan RAID 0? Maar dat soort antwoorden accepteer ik momenteel even niet
. Alle belangrijke data heb ik overigens al gewoon gebackupped, ik heb alleen geen zin om Windows weer helemaal opnieuw te installeren dus ik hoopte het weer gewoon aan de praat te krijgen
. Het moet toch mogelijk zijn om gewoon alle data te kopieren naar een andere lijkt me. Ook als bijvoorbeeld SMART is getripped op een drive maar dus verder nog wel goed is.
Nou las ik hier op t.net geloof ik dat je gewoon een nieuwe array moest maken van de twee disks (in dezelfde volgorde natuurlijk). Werkt dat gewoon? Maak ik daarmee verder geen veranderingen aan op de disks zelf, zodat ik een mooi leeg volume terugkrijg en al m'n partities dus foetsie zijn?
Alleen nu vroeg ik me af hoe (en uberhaupt of) ik met de geclonede disk weer m'n RAID 0 kan rebuilden. De Intel Matrix Storage Manager kan er zelf weinig mee en de help biedt ook weinig soelaas - de conclusie lijkt meer dat je met een RAID 0 array gewoon fucked bent
Nou las ik hier op t.net geloof ik dat je gewoon een nieuwe array moest maken van de twee disks (in dezelfde volgorde natuurlijk). Werkt dat gewoon? Maak ik daarmee verder geen veranderingen aan op de disks zelf, zodat ik een mooi leeg volume terugkrijg en al m'n partities dus foetsie zijn?
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.