HDD in RAID 0 met bad sectors, kan ik array rebuilden?

Pagina: 1
Acties:

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:22

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Ik heb twee 250GB Seagate Barracuda 7200.10 schijven in een RAID 0 array op een Intel ICHR9 controller, en sinds kort loopt er een nogal te bokken. Op zich kan ik nog wel bij m'n data, afgezien van een paar bad sectors (27) en rete trage accesstijden (m'n windows XP install op dat array doet er letterlijk een half uur over om te booten). Nou heb ik hier al een nieuwe liggen (zelfde model) en ben momenteel met Active Disk Image een sector-by-sector clone aan het maken.

Alleen nu vroeg ik me af hoe (en uberhaupt of) ik met de geclonede disk weer m'n RAID 0 kan rebuilden. De Intel Matrix Storage Manager kan er zelf weinig mee en de help biedt ook weinig soelaas - de conclusie lijkt meer dat je met een RAID 0 array gewoon fucked bent :). Dat schijnt ook de concensus op diverse fora te zijn - immers, als de data belangrijk was, waarom dan RAID 0? Maar dat soort antwoorden accepteer ik momenteel even niet :P. Alle belangrijke data heb ik overigens al gewoon gebackupped, ik heb alleen geen zin om Windows weer helemaal opnieuw te installeren dus ik hoopte het weer gewoon aan de praat te krijgen :). Het moet toch mogelijk zijn om gewoon alle data te kopieren naar een andere lijkt me. Ook als bijvoorbeeld SMART is getripped op een drive maar dus verder nog wel goed is.

Nou las ik hier op t.net geloof ik dat je gewoon een nieuwe array moest maken van de twee disks (in dezelfde volgorde natuurlijk). Werkt dat gewoon? Maak ik daarmee verder geen veranderingen aan op de disks zelf, zodat ik een mooi leeg volume terugkrijg en al m'n partities dus foetsie zijn?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:33

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Met RAID0 is recoveren kansloos.
Je hebt gelukkig een kloontje, dus met een bit-voor-bit copy terug naar een nieuwe RAID0 array zou je toch weer verder kunnen?
Het moet toch mogelijk zijn om gewoon alle data te kopieren naar een andere lijkt me. Ook als bijvoorbeeld SMART is getripped op een drive maar dus verder nog wel goed is.
Met een tool als 'dd' onder Linux op zo'n moment de schijf kopieren naar een nieuwe schijf zou moeten werken.

[ Voor 82% gewijzigd door Kanarie op 10-06-2008 23:18 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Kanarie schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 23:17:
Je hebt gelukkig een kloontje, dus met een bit-voor-bit copy terug naar een nieuwe RAID0 array zou je toch weer verder kunnen?
Mijn idee, maar m'n vraag is dus ook: kan ik gewoon een nieuwe array maken met de oude die nog wel werkt en de nieuwe wat een 1:1 kloon is van de kapotte (behalve dingen als serienummer e.d. natuurlijk, waardoor m'n controller die nieuwe niet herkent als onderdeel van de array), en dat het dan "automagisch" goed werkt?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:33

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

.oisyn schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 23:22:
[...]

Mijn idee, maar m'n vraag is dus ook: kan ik gewoon een nieuwe array maken met de oude die nog wel werkt en de nieuwe wat een 1:1 kloon is van de kapotte (behalve dingen als serienummer e.d. natuurlijk, waardoor m'n controller die nieuwe niet herkent als onderdeel van de array), en dat het dan "automagisch" goed werkt?
Aangezien de metadata op de gekloonde harde schijf staat zou dit moeten kunnen.
Het is natuurlijk veiliger om de 2x250GB-RAID0 te backuppen naar een 1x500GB schijf, dan een nieuwe array te maken, en dan alles terug te zetten.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Een geclone'de HDD zou je volgens mij weer gewoon member kunnen maken, mits je 'm ook weer aan dezelfde poort hangt (aka zelfde volgorde voor de member-disks aanhoudt) ....

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
SKiLLa schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 23:32:
Een geclone'de HDD zou je volgens mij weer gewoon member kunnen maken, mits je 'm ook weer aan dezelfde poort hangt (aka zelfde volgorde voor de member-disks aanhoudt) ....
Volgens mij maken de fysieke poorten niet echt uit. Ik kan nu namelijk ook best m'n hdd's van poort switchen zonder dat m'n raid array het moeilijk krijgt. Maar idd, ik zal wel dezelfde disk volgorde aan moeten houden. Ik zal voor de zekerheid iig wel ook de dezelfde poorten aanhouden.

Pfff zeg, die clone tool heeft het er maar moeilijk mee. 25MB/minuut op slechte stukken :X

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Ok dat werkte dus voor geen meter. De nieuwe raid volume geeft gewoon 500GB aan unallocated space, en ook als ik de oude weer probeer te maken met de oude disk zegt ie hetzelfde :/

.edit: woei, met Active Partition Recovery heb ik m'n partitions weer kunnen recoveren \o/

[ Voor 20% gewijzigd door .oisyn op 11-06-2008 10:23 ]

Pagina: 1