Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Geschikte voeding voor Pentium III?

Pagina: 1
Acties:

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-11 23:49
Thuis heb ik een servertje staan in de vorm van een Pentium II-450, slot 1. Het in i.i.g. een oudje die relatief weinig stroom verbruikt, maar hij staat 24 uur per dag aan.

De voeding ervan is nu kapot, en ik zou graag een vervangende willen kopen, maar weet niet welke geschikt is voor een PII èn tegen 24 uur draaien kan. Ik heb namelijk wel eens gehoord dat het voltage niet stabiel zou zijn als je de 12v-stekker van een moderne voeding niet gebruikt (oude PII/PIII heeft die niet nodig). Ook zou het de efficiëntie niet ten goede komen. Ik weet uiteraard niet voor hoever dit waar is...

De hele server vervangen is momenteel geen optie, helaas...

Ik zou graag iets bij de Alternate willen kopen i.v.m. de bereikbaarheid, en ik heb de Antec Basiq 350W voor €35,- of de Antec Earthwatts 380W voor €45,- op het oog. Mijn voorkeur gaat uit naar die laatste (duurdere) als het een betere keus blijkt.

Ik weet dat die laatste een hogere efficiëntie heeft (85% vs 70%), maar ik weet niet tot in hoeverre dit door te trekken is als de voeding relatief laag wordt belast.

Het systeem van mij bestaat namelijk uit:
Intel Pentium II 450MHz
ATX-mobo uit een HP Vectra
256MB RAM (3 reepjes)
2x250GB HDD, 7200RPM
1x Floppy, 1xCDROM
8MB ATi Rage AGP-kaartje
3Com 10/100 PCI NIC

Heeft iemand misschien nog een andere suggestie (wel bij de Alternate, bij de voedingen tot 400Watt-pagina, want meer dan 400Watt heeft geen zin denk ik) buiten deze Antec-voedingen?

P.s. Nog een bijvraag: als ik fannetjes wil opmeten, moet ik dan de hele fan opmeten, of alleen van gaatje tot gaatje?

[ Voor 7% gewijzigd door Josefien op 10-06-2008 22:26 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Pak een 150W voeding, dat is meer dan genoeg en mbt de efficientie een stuk interessanter. Ze hoeven niet duur te zijn en zelfs als ze iets duurder zouden zjn verdien je het in no-time terug doordat het ding wat efficienter is.

• Josefien
Waar zou ik dan nog een nieuwe 150W ATX-voeding kunnen kopen? Hij moet wel stil zijn en het liefst van een A-merk, omdat ik gelezen zou hebben dat een B-merk voeding niet geschikt is voor 24/7 draaien i.v.m. de lage kwalitiet ventilator...

Bij voorkeur zou de voeding ook geschikt moeten zijn voor een toekomstige upgrade, vooral als hij over de €50,- moet kosten.

Een oude voeding gebruiken is denk ik niet zo verstandig, aangezien die ook al een bepaald aantal uren gedraaid hebben...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

pricewatch: AOpen FSP200-60SAV, 200W (FlexATX) 3 tientjes voor een 200W, wel iets meer, maar meer dan geneog voor je P3. En Aopen spul is wat dat betreft prima.

• Josefien
Maar die AOpen is een "FlexATX"-voeding. Dat blijken SFF-voedingen ze zijn: http://www.power-on.com/flexatx.html :(

De "eerstvolgende" voeding in de Pricewatch is een 250W: de Thermaltake PurePower Express W0099, 250W (ATX12v 1.0/2.0, PFC) voor €41,50.

Lager dan 250W en standaard ATX kan ik echt niet vinden. Is deze Thermaltake dan nog enigsinds geschikt voor m'n oude server?

Edit: Wacht eens even, die Thermaltake blijkt ook gene standaard voeding te zijn, het is een voeding voor in een 5"25 bay... :(

Wat overblijft wordt toch echt een 300W-model... maar die keuze is zó groot :/

[ Voor 17% gewijzigd door Josefien op 12-06-2008 06:55 ]

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-11 15:52

yGiDoRp

Sawasdee

In de pricewatch staat een Q-TEC ATX Voeding 350W Low Noise gaan voor 12 E, komt er 6 euro verzend kosten bij.

Ik zou echt niet meer dan dat uitgeven aan zo'n oud bakkie.

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:22

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

kienwaiwong schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 22:20:

De voeding ervan is nu kapot, en ik zou graag een vervangende willen kopen, maar weet niet welke geschikt is voor een PII èn tegen 24 uur draaien kan. Ik heb namelijk wel eens gehoord dat het voltage niet stabiel zou zijn als je de 12v-stekker van een moderne voeding niet gebruikt (oude PII/PIII heeft die niet nodig). Ook zou het de efficiëntie niet ten goede komen. Ik weet uiteraard niet voor hoever dit waar is...
Hoezo heeft een PII of PIII de 12V niet nodig? Het moederbord en de harde schijven hebben 12V nodig.

Dat er een extra kabeltje is waar je 12V van kunt aftappen betekent niet dat je die aan moet sluiten. Ik heb nog nooit een mobo gehad waar die aangesloten is.

Signatures zijn voor boomers.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

yGiDoRp schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 07:15:
In de pricewatch staat een Q-TEC ATX Voeding 350W Low Noise gaan voor 12 E, komt er 6 euro verzend kosten bij.

Ik zou echt niet meer dan dat uitgeven aan zo'n oud bakkie.
Van Q-TEC moet je afblijven, dat is de grootste rotzooi die je kunt hebben.
Pagina: 1