Toon posts:

Router vraagje.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Heb een vraagje omtrendt het gebruik van een Router.

Op dit moment heb ik beneden het modem staan, met de telefoonlijn etc. erin.

Vanaf dat modem gaat dus een kabel naar mijn systeem boven, en mijn vraag is dus of ik op het eind van die kabel (boven) een router kan aansluiten, en dan vervolgens daarin een kabel naar mijn 2 systemen.

Als het van belang is, hier nog wat informatie:

Mijn kabel is 8mb, dus dat is voldoende.
Orange nederland.
Livebox modem(voor de kenners).

Enig informatie/tips zou fijn zijn.

Met vriendelijke groet,
(knip)

[ Voor 1% gewijzigd door F_J_K op 11-09-2015 12:27 . Reden: op verzoek naam verwijderd ]

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-03 15:52
Ik ken de livebox niet echt maar ik ga er even van uit dat daar ook een 'routing' functionaliteit in zit. Met andere je woorden: Je pc krijgt waarschijnlijk gewoon een 192.168.x.x adres of een van de andere private reeksen?

Zo ja dan heb je aan een switch voldoende. Sluit die boven aan en ga vanuit de switch naar je systemen. Extra router is dan nergens voor nodig, je livebox kent de PC wel IP's toe.

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

• Enfer
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-02 12:15
Welkom op GoT, tipsy!

Misschien is het handig om even de faq door te lezen, aangezien je post niet helemaal aan de eisen voldoet:
Policy - Netwerken

Maar om antwoord op je vraag te geven:

Ja er zit in de livebox al een ingebouwde router. Je kunt gewoon als je al een router hebt, deze achter de livebox plaatsen, en dan wordt je internet doorgekoppeld. Beter is het echter om er een switch achter te zetten, of in je router instellen dat hij zich als switch moet gaan gedragen (dhcp uitzetten).

offtopic:
Groeten hoeft niet, dat doen wij tweakers automatisch bij iedere post :Y)

[ Voor 35% gewijzigd door Enfer op 10-06-2008 21:29 ]

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Gewoon een simpel 10/100 switchje halen bij de lokale boer voor 10 euro en rammen..

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, bedankt voor jullie posts.

Sry dat ik niet de tijd heb genomen om de forum stickies etc even door te lezen, stom van me.

Maar goed, wat ik nu eruit haal zijn 2 dingen: De Livebox support meerdere lijnen en 2: Ik kan er een router/switch tussen zetten.

De eerste is niet voldoende, want ik heb niet bepaald zin om gaten te gaan boren door 2 verdiepingen heen, en vervolgens 36 meter kabel te leggen :P
Dat is dus basically het probleem.

Nou goed, z'n switch apparaatje, kan ik die gewoon boven aansluiten op de internet kabel naar mn comp en dan vanuit daar 2 lijnen naar beiden computers aanleggen? En werken ze dan ook tegelijk? Dit klinkt het goedkoopste, en volgens Enfer is het zelfs beter.
Als ik op deze manier 2 lijnen tegelijk kan gebruiken zonder , bij wijze van spreken, een knopje om te zetten, dan ga ik dit aanschaffen. (Volgens een vriend is dit niet mogelijk, maar goed hij is niet bepaald een kenner ;) ) Vandaar dat ik het even na vraag :)

Als er wel sprake is van een 'switch' dan heb ik nog een volgende vraag, namelijk of ik gewoon een goedkoop routertje erop kan zetten en vanuit daar 2 lijnen naar de systemen.

Hoop dat het nu een beetje duidelijker is :) Bedankt voor jullie tijd.

• LuckY
  • Niet online
het beste is een switch kopen.
dan de draad die van de livebox komt in port 1 (of uplink) doen en dan de rest in de andere poorten.

Verwijderd

Topicstarter
hmm ok, dat klinkt goed.

Zijn er instellingen die ik tegemoet kom? Andere dingen waar ik op moet letten?
Nog niet helemaal duidelijk of ik met die switch 2 lijnen heb, die tegelijk gebruikt kunnen worden.

Thanks.

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:07
Je sluit de switch aan op de lijn die nu in je pc zit. Vanaf de switch 2 kabels naar de 2 computers en je bent al klaar. Normaal gesproken hoef je helemaal niets in te stellen.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Verwijderd schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 23:58:
hmm ok, dat klinkt goed.

Zijn er instellingen die ik tegemoet kom? Andere dingen waar ik op moet letten?
Nog niet helemaal duidelijk of ik met die switch 2 lijnen heb, die tegelijk gebruikt kunnen worden.

Thanks.
Je hebt misschien zelfs 5 porten op die switch, waar je wéér 5 switchjes op kan zetten die dan voor 20 lijnen zorgen die tegelijkertijd benut kunnen worden. :)
Het verdeelt gewoon die ene aansluiting, that's it. :) En je hoeft 99% zeker helemaal niks in te stellen als je een switch koopt. Alleen bij hele dure (300/400 euro) switches heb je die mogelijkheden.

Goedkoop bellen via VoIP

Verwijderd

Topicstarter
Nou dan ben ik voor 17 euro al klaar.

Hartelijk bedankt mensen :)

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Racemol schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 00:06:
Je sluit de switch aan op de lijn die nu in je pc zit. Vanaf de switch 2 kabels naar de 2 computers en je bent al klaar. Normaal gesproken hoef je helemaal niets in te stellen.
offtopic:
Behoorlijk OT: Racemol, zou je contact met me kunnen opnemen? mijn username @ website Ik zie in je profiel nergens een contactmogelijkheid.

==
hoi

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Vandaag de switch ontvangen.
Ik heb alles aangesloten, en ik zit met mn goeie comp nu op internet.

Volgens mij staat er een static-ip adres ingesteld, heeft dat er mee te maken?
Ik krijg hem niet op internet en dat is wat ik wil.

Nou dat is mooi, volgens de medewerker bij de Sweex helpdesk werkt de switch NIET met kabel, omdat ik maar 1 ip-adres krijg.
Ik heb hem toen verteld dat ik had gelezen (hier dus) dat dit te omzeilen is door de DHCP uit te zetten, of zo iets dergelijks. En toen kreeg ik "een vervelende mededeling", dit gaat alleen met de geavanceerde switch kastjes. Enig idee of dit te omzeilen is? :(

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2008 14:22 ]

• LuckY
  • Niet online
DHCP aanlaten. Zet de DHCP is op je netwerk kaart aan.

Start => Uitvoeren =>command =>(enter)=> ipconfig /release=>wachten=>ipconfig /renew=>wachten=>Ipconfig.

als het goed is moet je dan iets te zien krijgen in 192.168.1.11

Verwijderd

Topicstarter
Net mijn laatste post ge-edit:
EDIT2: Nou dat is mooi, volgens de medewerker bij de Sweex helpdesk werkt de switch NIET met kabel, omdat ik maar 1 ip-adres krijg.
Ik heb hem toen verteld dat ik had gelezen (hier dus) dat dit te omzeilen is door de DHCP uit te zetten, of zo iets dergelijks. En toen kreeg ik "een vervelende mededeling", dit gaat alleen met de geavanceerde switch kastjes. Enig idee of dit te omzeilen is? "

Sorry voor het hele levensverhaal hier :P Maar ik haat internet instellingen :(
Ik zie inderdaad 192.168.x.x staan daar, maar volgens mij heeft het daar niet mee te maken, of wel?

De medewerker bij de orange helpdesk zei dat de ip-adressen van de 2 computers in het netwerk in "dezeflde range" moeten zitten. Mijn 2e comp heeft een heel ander verhaaltje staan bij de eigenschappen voor het TCP/IP gedoe.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Verwijderd schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 14:16:
Net mijn laatste post ge-edit:
EDIT2: Nou dat is mooi, volgens de medewerker bij de Sweex helpdesk werkt de switch NIET met kabel, omdat ik maar 1 ip-adres krijg.
Ik heb hem toen verteld dat ik had gelezen (hier dus) dat dit te omzeilen is door de DHCP uit te zetten, of zo iets dergelijks. En toen kreeg ik "een vervelende mededeling", dit gaat alleen met de geavanceerde switch kastjes. Enig idee of dit te omzeilen is? "

Sorry voor het hele levensverhaal hier :P Maar ik haat internet instellingen :(
Ik zie inderdaad 192.168.x.x staan daar, maar volgens mij heeft het daar niet mee te maken, of wel?

De medewerker bij de orange helpdesk zei dat de ip-adressen van de 2 computers in het netwerk in "dezeflde range" moeten zitten. Mijn 2e comp heeft een heel ander verhaaltje staan bij de eigenschappen voor het TCP/IP gedoe.
Met kabel? Ik lees in je TS dat je een Livebox hebt (en dus ADSL?). De Livebox is een router opzich. Ik heb het hier ook staan met een switch en het werkt prima hoor :P De range waar je het over had, is niet meer van toepassing. Vroeger (in vroegere firmware's) deelde de Livebox op eth0 IP-adressen uit in de 192.168.4.xx range, en bij eth1 in de 192.168.5.xx range, maar tegenwoordig (Ik weet zeker dat je de nieuwste firmware hebt, want anders kom je simpelweg niet met dat apparaat online) deelt hij het uit in de 192.168.1.xx range, waardoor iedereen dus standaard in dezelfde range zit. ;)

Goedkoop bellen via VoIP

Verwijderd

Topicstarter
Edit; Post verwijderd.

Heb het al gefixed.

Ik dacht al dat het simpelweg te maken had met het ip adres, wat dus op mn 2de computer niet automatisch werd aangepast. Heb het me laten vertellen door de helpdesk medewerker van Orange en nu werkt het...

Vind het wel belachelijk zeg, de eerste keer dat ik orange belde kreeg ik direct de deksel erop "hiermee ondersteunen wij u niet"

De 2de keer, toen ik vroeg of ik maar 1 ip adres kreeg, werd me verteld dat dit klopt, maar dat het gewoon zou moeten werken. En het grappige is dat de medewerker van deze keer een beetje 'pakweg' een ipadres in het gesprek gooide, haha. Hij zei 195.x.x, het moet zoiets zijn net zoals de hoofdcomputer en dat is alles wat hij "mocht zeggen".

Derde keer werd me netjes het ip verteld wat er moet staan...

Bedankt voor de hulp en tijd mensen :)

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2008 15:03 ]

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-03 20:50

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 14:48:
Ja ik heb ADSL... :P

Ok dus het probleem ligt aan het ip-adres gedoe, dat weet ik 100% zeker.
Een vriend van me zei dat ik die dan moest aanpassen en in dezelfde range moet laten.
Ook op de helpdesk zeiden ze dit (wat dus wel raar is volgens jou)

Dit geprobeerd, maar het werkt niet. Ben er niet zeker van of het kwaad kan om die adressen hier te posten anders kon iemand het voor me voortypen maarja.. Het ligt hem dus daaraan.

Als ik trouwens ipconfig intyp op 2e computer, dan staat er wel een ip adres en alles. Maar dit is volgens mij nog van het oude modem want er staat 10.0.0.xx en op deze computer is het inderdaad "192.168.1.x".

Snap er de ballen van :P
Ok, welkom in netwerk-land :-)

IP-adressen worden dus gebruikt om alle computers en (web)servers aan het Internet te hangen. De 192.168.x.x reeks is speciaal voor intern (achter je huis-tuin-keuken router) gebruik. De reeks (=range) 10.x.x.x is ook voor intern gebruik. Dus we hebben hiermee bevestigd en bewezen dat je Livebox een router is. Ik heb geen livebox, ik moet al mijn informatie uit je posts halen en die van de mede-Tweakers en die informatie is helder.

1 van de 2 computers maakt geen gebruik van het juiste netwerk. Als het goed is, dan zal je Livebox al de DHCP aan hebben staan voor je werkende computer. Mits je hier aan de instellingen hebt gezeten.

Simpel gezegt, ga naar de IP instellingen van je LAN adapter (aka netwerk kaart) en zet de DNS en de IP-adres gegevens op automatisch via DHCP verkrijgen. Bij mijn weten zal je computer via DHCP de instellingen aan de router vragen direct. In het slechtste geval moet je de kabel er uit halen en er weer in doen of de netwerk adapter software matig aan en uitschakelen of op de Verbinding herstellen knop drukken.

Dat zou het moeten oplossen.

Ik snap trouwens niet hoe de Sweex helpdesk de ongelovelijk ongenuanceerde en domme conclusie kan maken dat je met kabel maar 1 IP-adres krijgt. Waarschijnlijk gaat hij er vanuit dat je met de kabel alleen een kabel modem krijgt. Bij Casema (nu Ziggo) krijg je een modem/router in 1, dus zijn opmerkingen kan je in de prullenbak proppen.

ps: Houd even rekening met het gebruik an de juiste termen.
Als je spreekt over kabel, dan hebben we het over een stuk staaldraad (meer voor de case-modders) of hier hebben we het dan 9 van de 10 keer over internet via de televisie kabel. Netwerkkabels of -bedrading is beter of technisch (lekker kort) cat5 kabel om aan te geven wat voor netwerk kabel je hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door VisionMaster op 13-06-2008 15:05 ]

I've visited the Mothership @ Cupertino

Verwijderd

Topicstarter
Hahah, dat is lekker duidelijk.

Wat je zei klopt inderdaad, en als ik meer verstand had van dit soort zaken had ik jullie in het begin al kunnen vertellen dat de ip adressen etc. niet goed stonden ingesteld op 2de computer. Heb geloof ik wel voor 50 euro naar helpdesks zitten te bellen vandaag.

Volgens de Orange helpdesk was het inderdaad "raar" (netjes gezegt), dat ze bij Sweex zeiden dat ik maar 1 ip adres krijg. Zelfs als dit waar zou zijn, zou ik er volgens een heel aantal mensen NOG op kunnen. Dus hij zit in feite 2x fout. En hij vertelde me dat ik het beste het apparaatje retour kon sturen naar de winkel waar ik het aangeschaft heb (wat dus mooi niet gaat want is gebruikt). Mijn boze reactie was direct "waarom stond dit dan niet in de product omschrijving" en toen wist meneertje het even niet meer.

Soms gaat het te ver met helpdesks van tegenwoordig...

Anyway, ik ga maar eens uitvogelen hoe ik bestanden kan delen, ahah.

Bedankt mensen,

Groeten.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2008 15:09 ]

• LuckY
  • Niet online
jgoedhart80 schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 12:41:
tja welkom bij die kut orange....!!! vooral als je een livebox hebt, uit mijn ervaring lopen die dingen regelmatig vast!! En laten we het maar in ieder geval niet over de helpdesk hebben, he:P
Orange helpdesk kan best goed van pas komen , als je er zelf ook verstand van heb.

Maar Tipsy90 had het hier over de helpdesk van sweex.
Dus waar jou random bash op slaat .....
Vaak kramen ze onzin uit die mensen zomaar iets aannemen wat theoretische amper mogelijk is.

En voor bestanden delen moet je even in de FAQ van netwerken kijken.
Klik hier

[ Voor 13% gewijzigd door LuckY op 14-06-2008 12:52 ]

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Ik zou persoonlijk zeggen... vergeet al die duur en zuur betaalde helpdesken en wordt snel wijzer hier op GoT. Zo zie je maar weer dat de helpdesken hier voorgeprogrammeerde bandjes meestal afspelen en je wensen te helpen met de standaard oplossingen. Heb je een keer iets anders, dan snappen ze het niet meer, omdat het niet in hun helpdesk-assistentie systeemje staat.

Als je uiteindelijk genoeg weet van netwerken en problemen er mee, en je internet heeft moeite, dan weet je bij helpdesk lijnen uit eindelijk de juiste dingen te zeggen dat je wordt door verbonden met de 2de lijns technische helpdesk die je problemen eventueel echt kan oplossen.

• LuckY
  • Niet online
En anders gewoon aan familie/kennis/buren vragen.
Scheelt je tijd en geld.

Maar zelf de kennis vergaren is het beste

[ Voor 23% gewijzigd door LuckY op 14-06-2008 12:58 ]

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

LuckyY schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 12:57:
En anders gewoon aan familie/kennis/buren vragen.
Scheelt je tijd en geld.

Maar zelf de kennis vergaren is het beste
Meestal ben ik de pisang in twee van de drie groepen mensen die probs hebben met al de computer onzin. Veel doen helpt ook enorm :)

• LuckY
  • Niet online
Inderdaad :P ik denk dat mening tweaker dat is hier ;)
Pagina: 1