Zou de fan de verkeerde kant op draaien?

Pagina: 1
Acties:

• Rinusman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-11-2023
De Asus A6-serie schijnt nogal veel problemen te hebben met de warmteregeling. Ook bij mijn A6k wordt de CPU snel heet en staat de fan vaak op volle kracht te blazen. Vandaag heb ik het klepje aan de onderkant er afgeschroefd om te kijken of er misschien stof te verwijderen viel. Het was inderdaad nogal een stofnest. Toen heb ik 'm even zonder klepje laten draaien. Wat mij daarbij opviel was dat de schuin geplaatste schoepen van de fan niet lucht 'happen', maar de andere verkeerde(?) kant op draaien. Als de schoepen van de fan lucht zouden happen, zou er naar mijn mening veel meer lucht naar buiten geblazen worden, wat me toch de bedoeling lijkt. Zou Asus misschien een constructiefoutje gemaakt hebben?

[ Voor 179% gewijzigd door Rinusman op 10-06-2008 20:18 ]

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Probeer zelf is voor een ventilator te gaan zitten, en er achter!!

Wat voelt beter?

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-01 20:02
Erachter is veel koeler dan ervoor.
MAW, hij zit dus goed als ik het goed begrijp

Ik heb oook een A6 maar ik heb nergens last van? Staat altijd op quit office en me fan draait 80% van de tijd nieteens?

Verwijderd

Rinusman schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 20:10:
De Asus A6-serie schijnt nogal veel problemen te hebben met de warmteregeling. Ook bij mijn A6k wordt de CPU snel heet en staat de fan vaak op volle kracht te blazen. Vandaag heb ik het klepje aan de onderkant er afgeschroefd om te kijken of er misschien stof te verwijderen viel. Het was inderdaad nogal een stofnest. Toen heb ik 'm even zonder klepje laten draaien. Wat mij daarbij opviel was dat de schuin geplaatste schoepen van de fan niet lucht 'happen', maar de andere verkeerde(?) kant op draaien. Als de schoepen van de fan lucht zouden happen, zou er naar mijn mening veel meer lucht naar buiten geblazen worden, wat me toch de bedoeling lijkt. Zou Asus misschien een constructiefoutje gemaakt hebben?
Als je er een papiertje voor houd word die dan weg geblaast of aaan gezogen?

• Rinusman
Weg geblazen, maar als de fan de andere kant op zou draaien, zou de luchtstroom volgens mij veel sterker zijn, dus zou het papiertje harder weggeblazen worden.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
De Asus A6K is ook niet meer de nieuwste... Wel eens je fan uitgeblazen met een stofzuiger? Heb je de AMD drivers wel geinstalleerd? Wat zegt een programma als speedfan van de temperaturen?

Wat meer inzet kan wel! Mijn oude Asus A6T werd ook vrij heet, de F3-serie is qua warmte afvoer een stuk beter in ieder geval. Kijk dus eens met een programma wat je temperaturen zijn. 75 graden zou wel normaal zijn wanneer je hem intensief gebruikt (gamen) terwijl tijdens internetten de temsp rond de 65 zouden liggen.

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-01 19:14

NeHoX

Gamer + PV

de hardere luchtstroom moet door de heatsink heen blazen.

Afbeeldingslocatie: http://www.cooltechpc.com/ctpc/images/AMD_CPU_Fan.jpg Deze zit goed.
http://www.ikanos.se/pundit/images/large/CPU_fan_lb.jpg deze zit als er een heatsink onder zou zitten verkeerd om.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-01 20:12

painkill

Pain(k)(ill)

GENETX schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 20:21:
De Asus A6K is ook niet meer de nieuwste... Wel eens je fan uitgeblazen met een stofzuiger? Heb je de AMD drivers wel geinstalleerd? Wat zegt een programma als speedfan van de temperaturen?

Wat meer inzet kan wel! Mijn oude Asus A6T werd ook vrij heet, de F3-serie is qua warmte afvoer een stuk beter in ieder geval. Kijk dus eens met een programma wat je temperaturen zijn. 75 graden zou wel normaal zijn wanneer je hem intensief gebruikt (gamen) terwijl tijdens internetten de temsp rond de 65 zouden liggen.
75 vindt ik zelf extreen warm, ik ken zelf deze serie niet, maar mijn cpu's komen niet boven de 50 graden uit (zomer, full load)

En ik snap ook de hele post van het begin niet, maar hier is wat ik erover zeg;

Zorg dat ze de lucht naar buiten blazen, dus uit de kast, en dat alle fans in de kast 1 kant op blazen, dus naar links, als je er van de linkerzijkant bijzit.

ps. Is het een cpu fan, met heatsink, dat moet hij naar de cpu blazen, en dus lucht uit de kast moet zuigen.

[ Voor 5% gewijzigd door painkill op 10-06-2008 20:28 ]

Mijn SNES verzameling!

• Rinusman
GENETX schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 20:21:
normaal zijn wanneer je hem intensief gebruikt (gamen) terwijl tijdens internetten de temsp rond de 65 zouden liggen.
Gamen doe ik niet. Ik draai geen zware programma's, maar de fan staat altijd te draaien. Ook als ik alleen maar zit te internetten. Bij bijv. streaming video draait 'ie op topsnelheid.

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-01 20:12

painkill

Pain(k)(ill)

Nog even iets, als het een cpu fan is, verander er zelf niks aan, en laat het zoals het is, er zal vast wel over nagedacht zijn...

Mijn SNES verzameling!

Pagina: 1