Toon posts:

haperende pc bij hdd activiteit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren mijn pc geupgrade. Een Asus P5K-E Wifi-AP moederbord, Intel Core 2 duo e8400 processor and ddr2 ram.

Hieraan hangt verder nog een gf7800gt, 2 pATA hdds (primair 80gb Maxtor ~3 jaar oud, secundair 160gb Western Digital ~2,5 jaar oud) en een nieuwe SATA DVD-RAM drive (NEC).

Na de upgrade heb ik de primaire hdd geformat en windows xp erop geinstalleerd. Installatie ging voorspoedig, maar direct toen windows bootte merkte ik al dat de muis af en toe haperde.

Tijdens de installatie van drivers werd dit enke erger. En na de audio drivers te hebben geinstalleerd bleek de audio op dezelfde momenten ook te haperen. Maakt niet uit of het nu mp3 is of wave, of met welk programma ik het afspeel. Om de ~30 seconden stottert het even en als de primaire hard disk bezig is nog veel vaker.

Het afspelen van een divx film of mp3 in vlc vanaf mijn externe (WD Mybook) hardeschijf gaat echter gewoon soepel. Behalve als mijn c-schijf erg actief wordt.

systeemprocesses komen zelden boven de 40% uit maar er zitten wel piekjes in als hij stottert, maar meestal betekent dat dat het even van 3% naar 10% gaat. Niet erg noemenswaardig dus.

Mijn windows is helemaal up to date en ook heb ik alle recentste drivers geinstalleerd.

Via de search hier kwam ik op post uit 2002 met een gelijkend probleem en daar ging het over dat DMA misschien uitstond. Maar ik weet niet zeker of dat bij mij aanstaat.

In apparaat beheer zie ik bij IDE ATA/ATAPI controllers het volgende:

[2 SATA controllers]
Primair IDE-kanaal
Primair IDE-kanaal
Secundair IDE-kanaal
Secundair IDE-kanaal

Waarom staat dit dubbel, hoort dit zo? En hoe zie ik welke controller mijn primaire hdd bestuurt.
Alle 4 staan ze op DMA, indien beschikbaar voor zowel apparaat 0 als 1.

Enkel bij de 2e "Primair IDE-kanaal" in het lijstje staat er dat DMA actief is bij apparaat 0. Bij de rest staat niet van toepassing.

Aangezien ik 2 harde schijven heb zou ik denken dat ik dat 2x tegen zou moeten komen, of vergis ik me daarin.

In de bios kon ik wel een functie vinden om DMA aan of uit te zetten voor mijn SATA DVD-RAM speler, maar niet voor de pATA HDDs. Bios versie is zoals hij uit de doos kwam.

Enig idee hoe ik het schokken kan verhelpen?
Hopelijk kan iemand mij helpen, want het frustreert me mateloos.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Mijn eerste gedachte is dat er iets niet helemaal lekker gaat tussen de hdd's en het moederbord. Probeer eens met een enkele harddisk te draaien en kijk dan of het nog steeds zo brak is.

Ander punt is, lichtelijk offtopic, waarom ga je met een c2d e8400 een antieke 80gb schijf gebruiken? :o

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:07

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Op welke DMA modus werkt het primaire IDE kanaal? 5 of 6?

Dat primair en secundair dubbel aanwezig is, is normaal. Dat heb ik ook met de P5KR.

Probeer eens andere kabels.

[ Voor 9% gewijzigd door PD2JK op 10-06-2008 18:48 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

Topicstarter
DMA 5

Die antieke schijf had ik nog. Had geen geld om ook nog hdd's te upgraden. Bovendien werkten ze beiden nog prima met het oude moederbord (Asrock 939NF4G)

Ik ga nu pata kabels vervangen, kijken of dat helpt.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2008 20:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
nee helaas een andere kabels maakt geen verschil.

Verwijderd

Topicstarter
En ook met maar 1 harde schijf aangekoppeld geen verschil :(

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de onboard sound gedisabled en in plaats daarvan mijn (ook antieke :) Audigy 2 erin gebouwd, en zo op het eerste gezicht lijkt alles nu goed te werken. Alleen was ik vergeten eerst de stuurprogramma's van de onboard audio (sound max) dus die geeft nu een error on startup. Maar geen stotter gehad. (en die wil nu uiteraard niet uninstallen ^^)

Verwijderd

Topicstarter
ok, niet dus.

Gereboot en nu stottert hij weer...

Zou mijn probleem verholpen zijn als ik een SATA HDD koop om mijn primaire HDD te vervangen?

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2008 22:16 ]

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-02 11:38
Of je installt je win nog een keertje met de Audigy vanaf het begin er in, misschien ergens iets niet lekker gegaan.

De wijzen komen uit het Oosten!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:15
Je onboard IDE controler loopt via een brakke JMicron IDE controler, niet via de ICH9 van je moederbord. Dit chipje is via PCI-e 1x aangesloten op de rest van je systeem. Misschien dat nieuwe drivers helpen, maar het blijft een brakke chip die voor mij reden was om een SATA DVD fikker te kopen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dus een SATA HDD kopen en daar windows op zetten zou het probleem op moeten lossen begrijp ik hier uit.

• toni_p
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-12-2025
Heb je al je harde schijven gecontrolleerd op fouten? Dit kun je doen door middel van HDTune http://hdtune.com/. Let erop dat je geen quick scan doet.

• Pjerry
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-09-2022

Pjerry

En aldus sprak....

Zou het ook geen IRQ-conflict kunnen zijn. Heb je al gekeken hoe je IRQ's staan en of er conflicten zijn?

Pjerry leest de les....
De laatste review: lensje

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-02 13:22

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Heb hetzelfde gehad (heb ook een P5K-E wifi-AP);

Na enkele herinstallaties/wisselen van volgorde met installeren van drivers, werkt alles nu goed.
De drivers op de meegeleverde cd zorgde iig steeds voor een slecht werkende installatie.
Ik heb enkel de belangrijkste drivers rechtstreeks geïnstalleerd via apparaatbeheer... gebruik dus niet de 'setup.exe' van de ASUS cd...

Vista werkte overigens perfect met zijn ingebouwde drivers, maar was niet compatible met mijn capturekaart..
Het mobo zorgt ook voor dezelfde symptonen bij gebruik van een Sony DVD brander :P (zowel via IDE als via een losse Promise controller).

Btw; zorg dat je BIOS ook 'perfect' is ingesteld... dingen wijzigen na installatie van windows zorgde bij mij voor een brak os.. :(

[ Voor 10% gewijzigd door Michael Knight op 11-06-2008 02:22 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-02 16:27
Wat blijkt nu, het ligt aan de IDE controller waar een harddisk ingeplugd zit.
Nu heb ik in de bios 'Sata port0-3 Native mode' ge-enabled en het probleem lijkt over (ook het uitschakelen van de ide bus werkte, maar dit is natuurlijk niet gewenst).
ergens van een forum hier ander board zelfde verschijnselen.
een vriend van mij had precies hetzelfde probleem als jij alleen had hem al rma gedaan.
dus ik weet niet of dit werkt.

Ik heb zelf een haper probleem gehad door write cache enabled op de intel chipset P35
geen cursor probelemen daarbij.

Verwijderd

Topicstarter
toni_p schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 01:35:
Heb je al je harde schijven gecontrolleerd op fouten? Dit kun je doen door middel van HDTune http://hdtune.com/. Let erop dat je geen quick scan doet.
Niet met dat programma, maar wel gewoon uitgebreide scans met chkdsk. Die gaf 0 problemen.
Pjerry schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 02:00:
Zou het ook geen IRQ-conflict kunnen zijn. Heb je al gekeken hoe je IRQ's staan en of er conflicten zijn?
Ik heb 0 ervaring met IRQs, dus vergeef me als ik iets stoms zeg ;)
Windows geeft iig geen conflicten weer in apparaatbeheer. Ik ben alle dingen afgegaan en er zijn wel wat IRQs gelijk:

IRQ 16: JMircron Raid controller, GeForce 7800gt, enkele PCI-e en USB controllers
IRQ 17: Audigy 2, Ethernet controller, enkele PCI-e controllers
IRQ 18: Firewire controller, enkele USB controllers
IRQ 19: Firewire controller, USB controller
IRQ 23: Meerdere USB controllers

Ik heb dus geen idee of dit gewoon prima, of foute boel is.

Verwijderd

Topicstarter
Een combinatie van:
NoepZor schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 23:11:
Of je installt je win nog een keertje met de Audigy vanaf het begin er in, misschien ergens iets niet lekker gegaan.
en
Michael Knight schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 02:20:
Heb hetzelfde gehad (heb ook een P5K-E wifi-AP);

Na enkele herinstallaties/wisselen van volgorde met installeren van drivers, werkt alles nu goed.
De drivers op de meegeleverde cd zorgde iig steeds voor een slecht werkende installatie.
Ik heb enkel de belangrijkste drivers rechtstreeks geïnstalleerd via apparaatbeheer... gebruik dus niet de 'setup.exe' van de ASUS cd...

Btw; zorg dat je BIOS ook 'perfect' is ingesteld... dingen wijzigen na installatie van windows zorgde bij mij voor een brak os.. :(
lijkt het op het moment te hebben opgelost. Heb op het moment enkel nog vanilla windows xp (+sp2) install erop staan en ethernet, chipset, video en audio drivers. En nog geen stotter waargenomen. Luister op het moment naar mp3 zonder problemen.

Dus ik ga nog even verder met SP3 en drivers voor randapparatuur, maar op het moment ziet het er rooskleurig uit. Bedankt allemaal!
Pagina: 1