Toon posts:

Apache bestanden schrijven

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Zit met een probleempje, nouja een uitdaging deze is dat als ik een bestandje upload naar mijn apache dmv ftp op ,okm ubuntu8.01 kan ik deze niet schrijven met chmod 755, maar als ik dit bij mijn hosting provider doe dan kan ik dit wel gelijk zonder dat ik chmod aanpas.

Hoe ik dit werkbaar maken op mijn eigen server zodat ik dit ook gelijk kan.
Wat ik dacht dat het iets was met de gebruikers/service rechten van apache?
Heb zelf met google al gezocht maar kan daar op niks vinden, ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen

Groeten
David

• Frash
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:19
Je zit in de goede richting.. lees je in op chown. (De eigenaar van een map, bestand)

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Oftewel: verdiep je in de betekenis van "755"-permissies... Als de ene methode wel een schrijfbare file oplevert, dan is de owner van de file goed, en met de andere methode heb je blijkbaar een andere owner.
Oplossing: 775 of 777 of chown.

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

chown inderdaad.
bij je provider heeft alles van jou de zelfde gebruikers naam.
Jou gebruikers naam.

in een lokaal systeem zal apache www-data zijn en met ftp log je in als je zelfde gebruiker.
Om dit 1 keer te doen en daarna Nooit meer. is door een group te pakken ( chgrp nog 1tje \o/ )

Daarbij ik heb zelf een hekel aan chmod nummertjes. geef mij maar chmod g+rw
group krijgt read write.

>.< >.< >.< >.<

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
daft_dutch schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 17:01:
Daarbij ik heb zelf een hekel aan chmod nummertjes. geef mij maar chmod g+rw
group krijgt read write.
Het voordeel van "chmod nummertjes" is natuurlijk dat je in 1 keer alle permissies goed zet. Na jouw g+rw kan "other" nog prima full access hebben bijvoorbeeld.

Verwijderd

Topicstarter
RemcoDelft schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 18:00:
[...]

Het voordeel van "chmod nummertjes" is natuurlijk dat je in 1 keer alle permissies goed zet. Na jouw g+rw kan "other" nog prima full access hebben bijvoorbeeld.
als ik het command uitvoer op de home dir waar alle gebruikers staan wordt het ook dan toegepast bij nieuwe gebruikers?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2008 12:35 ]

Pagina: 1