[XP] Bottleneck vinden

Pagina: 1
Acties:

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 07:22
Ik wil m'n pc gaan upgraden, maar dan is het het fijnst als ik weet wat de huidige pijnpunten zijn en hoe ik deze het beste kan verhelpen.

Hiervoor zoek ik naar een programma dat draait tijdens dat ik gewoon doe wat ik normaal doe waarmee ik kan kijken of de CPU, hoeveelheid geheugen, doorvoersnelheid van het geheugen, latency van het geheugen, latency van de hdd en doorvoer van de hdd en nog meer als het van belang kan zijn in de gaten kan houden.
Hiermee hoop ik dan te kunnen vinden in welke zaken in het beste geld kan steken.

(PS : CPU en hoeveelheid geheugen kan ik al zien in de taskmanager, maar de rest)

kent iemand zo iets?

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-11 13:41
ik ken zo'n programma niet.
maar misschien kun je de specs van je pc neerzetten en zeggen wat je ermee wil dan zijn er vast mensen die een redelijk goede inschatting kunnen maken waar jouw bottleneck is

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
pcmark / 3dmark ?
Everest ?
CPU-z GPU-Z

En nog 100 van dit soort tools ?

wat had je zelf gevonden op google ?

[ Voor 74% gewijzigd door LuckY op 10-06-2008 15:40 ]

• liquid_ice
3dmark doet een gerendered filmpje afspelen en meet dan hoe goed je pc het doet...

Als ik computer dan speel ik geen gerendered filmpje af ;)

Maar dan photoshop ik, of ik doe andere zaken.
Meerdere applicaties tegelijk en weet ik veel wat nog allemaal.

dat is natuurlijk totaal anders he

Als ik het goed heb doen CPU-Z en everest uitlezen WAT je hebt, niet hoe intensief je het gebruikt...

[ Voor 15% gewijzigd door liquid_ice op 10-06-2008 15:57 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je wil upgraden maar niet kan aangeven waarom je wil upgraden, dan hoef je niet te upgraden! Als in: if it ain't broke, don't fix it.

Verder zou ik inderdaad eens goed gaan kijken elders op dit forum naar benchmark-tools, daarna zelf elders op internet vergelijken met andere systemen en dan heb je een redelijk onderbouwde case om hier eens te vragen of onderdeel X of Y wel een upgrade nodig gaat hebben.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• liquid_ice
Ik weet wel waarom ik wil upgraden, maar ik weet niet WAT de oorzaak / bottleneck is.

Dat wil ik juist onderzoeken.

en zoals ik al zei ben ik niet geintereseerd dat het geheugen langzaam is volgens een of andere speciale test, of dat ie PI berekent is 14,5 seconde ofzow. Dat is allemaal niet wat ik normaal doe namelijk.

Maar juist tijdens dat ik de pc echt gebruik.
Als ik dan denk, "$%^%&*($@ wat issie weer traag" Dat ik dan kan kijken welk onderdeel full stressed is en de rest ophoud.

Ik kan wel een snellere videokaart kopen, dat zal de 3Dmark score verhogen.
Of een betere CPU, zal ook de benchmark verbeteren.
Maar als mijn bottleneck de HDD is dan is mijn probleem nog niet opgelost
(of juist andersom oid)

[ Voor 20% gewijzigd door liquid_ice op 10-06-2008 16:03 ]

• Qman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2021

Qman

Tha Lup

Die traagheid ligt niet aan je hardware, maar aan Windows en het zichzelf verrottende registry en alle malware die zich op je pc hebben genesteld. Verder sluit ik me aan bij eerdere posters, post je specs en dan kunnen anderen op basis van wat jij zegt veel te doen, jou adviseren wat je zou moeten vervangen.

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zet je Specs van je pc is neer dan ...

Je kan kijken of die op dat moment veel geheugen gebruikt ?(task manager)
Neemt een CPU veel processen in bezit ? (task manager)
Zijn je harde schijven erg aan het pruttelen ? (zijn deze nog wel goed Badsectors ed.)

Genoeg te doen ...

Je heb ook van die sites die lezen de specs van je pc uit en geven tips over upgrades...
maar dat gaat voornamelijk om gamen.

Verwijderd

photoshop bench draaien
en alles lezen over photoshop optimalisatie als dat is wat je zoekt
dus dual core (quad core met lagere kloksnelheid heeft geen zin)
64 bit OS
4GB ram of meer
Met zo weinig inhoudelijke informatie mag je ook niet al te inhoudelijke antwoorden verwachten

citaat: Ik weet wel waarom ik wil upgraden --- vertel dat ons, dan denken we mee.

• rafler
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:41
Als je nou eerst eens begint met het posten van je pc specificaties? Misschien kunnen we je dan wel helpen ;).

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

liquid_ice schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 15:04:
Hiervoor zoek ik naar een programma dat draait tijdens dat ik gewoon doe wat ik normaal doe waarmee ik kan kijken of de CPU, hoeveelheid geheugen, doorvoersnelheid van het geheugen, latency van het geheugen, latency van de hdd en doorvoer van de hdd en nog meer als het van belang kan zijn in de gaten kan houden.

Hiermee hoop ik dan te kunnen vinden in welke zaken in het beste geld kan steken.

kent iemand zo iets?
Ja, dat noemen ze ook wel Performance Monitor.

Hoe die werkt staat ook keurig in de Windows Help & Support beschreven, en op Technet en andere bronnen kun je goed vinden hoe je de gevonden waarden moet interpreteren.

Al ontgaat me het nut van je huidige PC analyseren als je toch gaat upgraden eigenlijk, want dan ga je iets vergelijken wat je niet meer gaat gebruiken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

alt-92 schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 17:08:
[...]
Al ontgaat me het nut van je huidige PC analyseren als je toch gaat upgraden eigenlijk, want dan ga je iets vergelijken wat je niet meer gaat gebruiken.
Niet helemaal, alt-92; als perfmon op bepaalde parameters een waarde van 99% geeft en "men" vindt dat dat terug moet naar 75%, kan je het betreffende onderdeel vervangen totdat je onder de 75% komt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan disk I/O op een oude UDMA3-schijfje ten opzichte van een UDMA6-schijfje.

Je blijft uiteindelijk je schijf gebruiken (wel ge-upgrade) na goede analyse.

@Topicstarter: en wat anderen ook zeggen: er zijn voldoende tools om van alles en nog wat te meten maar die kan je zelf wel vinden; wij hoeven daar je handje niet voor vast te houden. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door MAX3400 op 10-06-2008 17:16 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

MAX3400 schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 17:15:
[...]

Niet helemaal, alt-92; als perfmon op bepaalde parameters een waarde van 99% geeft en "men" vindt dat dat terug moet naar 75%, kan je het betreffende onderdeel vervangen totdat je onder de 75% komt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan disk I/O op een oude UDMA3-schijfje ten opzichte van een UDMA6-schijfje.
Da's waar, ik ging er vanuit dat de topicstarter sowieso ging upgraden, ongeacht wat.
Dan maakt het van C2D naar C2Q bijvoorbeeld niet zoveel meer uit, maar dan moet je wel weten wat z'n huidige specs zijn ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:00
Van de makers van 3dmark is er ook pcmark.

Ik zou gewoon:
3dmark draaien
pcmark draaien
HDtune draaien

In 3dmark en pcmark je resultaten vergelijken met anderen (kan via een knopje). Dan merk je wel of het beetje OK is of niet.

Lijkt me inderdaad handiger als je gewoon je specs post want dan is te zien of er echt 1 onderdeel is wat afsteekt of dat het overall niet meer te redden is. Als je bijvoorbeeld een pentium4 hebt met een geforce 4MX dan kun je je game experience flink verbeteren door een 7600GT aan te schaffen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Pagina: 1