Een flinke week geleden heb ik een nieuw mobo+cpu setje ontvangen voor het bouwen van een mooi linux media centertje. Alles werkt perfect, eerst Fedora geprobeerd maar na een dag toch terug gegaan naar Xubuntu. Na alles geinstalleerd te hebben dacht ik een leuk DVDtje op te zetten, blijk ik geen geluid te hebben...
Ik vervolgens legio linux fora afgegaan met mensen die hetzelfde probleem hadden. Veel tips en kleine stapjes gevonden maar nog steeds geen geluid. Het betreft de realtek ALC883 HD Audio chip. Of zoals lspci geeft:
02:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc RV610 video device [Radeon HD 2400 PRO]
02:00.1 Audio device: ATI Technologies Inc RV610 audio device [Radeon HD 2400 PRO]
80:01.0 Audio device: VIA Technologies, Inc. VIA High Definition Audio Controller (rev 10)
Er staat ook wat bij van de grafische kaart maar ik neem aan dat ik daar geen rekening mee hoef te houden. (Ik wil dus de onboardaansluiting gebruiken)
Wat heb ik gedaan:
sudo apt-get install alsa snd g++
nieuwste 'realtek linux audio pack' gedownload (ALC883 staat bij supported)
De bijgeleverde readme stelt kortweg het volgende:
uitpakken
./configure
make
make install
./snddevices
En dan wat .conf instellen
./configure geeft als WARNING:
*** NO PREDEFINED KERNEL COMPILER IS DETECTED
*** Assuming the same compiler is used with the current system compiler
en verderop
WARNING: Makefile.conf.in seems to ignore the --datarootdir setting
Wanneer ik vervolgens 'make' uitvoer begint de ellende en is na enkele regeltjes alles afgelopen:
/mnt/realtek-linux-audiopack-5.04/alsa-driver-rt20080527-5.04/utils/patch-alsa: 24: patch: not found
make[2]: *** [info.c] Error 1
make[2]: Leaving directory `/mnt/realtek-linux-audiopack-5.04/alsa-driver-rt20080527-5.04/acore'
make[1]: *** [dep] Error 1
make[1]: Leaving directory `/mnt/realtek-linux-audiopack-5.04/alsa-driver-rt20080527-5.04'
make: *** [include/sndversions.h] Error 2
Ik heb de bestanden opgezocht en ze bestaan gewoon. Op alle fora waarop problemen besproken staan begint de ellende pas enkele stappen verder. Tot dusver lijkt het me dan ook niet erg ALC883 gerelateerd.
Heeft iemand suggesties? In de maanden dat ik linux (ubuntu & fedora) heb gebruikt hebben de packagemanagers en apt-get/yum het altijd gedaan. Het zal waarschijnlijk dan ook wel iets heel triviaals zijn dat het niet eens in de readme staat?
Edit1: Volume control geeft geen beschikbare geluidskaarten. Hij staat dus niet op mute
ubuntu-restricted-extras is ook geinstalleerd (iemand op forum opperde dat)
/etc/modules.conf en /etc/conf.modules bestaan niet
Solved!
Probleem zat hem in een corrupte download van ubuntu-generic via apt-get
Daardoor zaten er geen ubuntu sound modules in mijn /src/ etc verstopt. Gelukkig merkte een amigo via SSH dit op. De remedie was simpel. apt-get clear en daarna opnieuw installeren en herstarten.
Ik vervolgens legio linux fora afgegaan met mensen die hetzelfde probleem hadden. Veel tips en kleine stapjes gevonden maar nog steeds geen geluid. Het betreft de realtek ALC883 HD Audio chip. Of zoals lspci geeft:
02:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc RV610 video device [Radeon HD 2400 PRO]
02:00.1 Audio device: ATI Technologies Inc RV610 audio device [Radeon HD 2400 PRO]
80:01.0 Audio device: VIA Technologies, Inc. VIA High Definition Audio Controller (rev 10)
Er staat ook wat bij van de grafische kaart maar ik neem aan dat ik daar geen rekening mee hoef te houden. (Ik wil dus de onboardaansluiting gebruiken)
Wat heb ik gedaan:
sudo apt-get install alsa snd g++
nieuwste 'realtek linux audio pack' gedownload (ALC883 staat bij supported)
De bijgeleverde readme stelt kortweg het volgende:
uitpakken
./configure
make
make install
./snddevices
En dan wat .conf instellen
./configure geeft als WARNING:
*** NO PREDEFINED KERNEL COMPILER IS DETECTED
*** Assuming the same compiler is used with the current system compiler
en verderop
WARNING: Makefile.conf.in seems to ignore the --datarootdir setting
Wanneer ik vervolgens 'make' uitvoer begint de ellende en is na enkele regeltjes alles afgelopen:
/mnt/realtek-linux-audiopack-5.04/alsa-driver-rt20080527-5.04/utils/patch-alsa: 24: patch: not found
make[2]: *** [info.c] Error 1
make[2]: Leaving directory `/mnt/realtek-linux-audiopack-5.04/alsa-driver-rt20080527-5.04/acore'
make[1]: *** [dep] Error 1
make[1]: Leaving directory `/mnt/realtek-linux-audiopack-5.04/alsa-driver-rt20080527-5.04'
make: *** [include/sndversions.h] Error 2
Ik heb de bestanden opgezocht en ze bestaan gewoon. Op alle fora waarop problemen besproken staan begint de ellende pas enkele stappen verder. Tot dusver lijkt het me dan ook niet erg ALC883 gerelateerd.
Heeft iemand suggesties? In de maanden dat ik linux (ubuntu & fedora) heb gebruikt hebben de packagemanagers en apt-get/yum het altijd gedaan. Het zal waarschijnlijk dan ook wel iets heel triviaals zijn dat het niet eens in de readme staat?
Edit1: Volume control geeft geen beschikbare geluidskaarten. Hij staat dus niet op mute
ubuntu-restricted-extras is ook geinstalleerd (iemand op forum opperde dat)
/etc/modules.conf en /etc/conf.modules bestaan niet
Solved!
Probleem zat hem in een corrupte download van ubuntu-generic via apt-get
Daardoor zaten er geen ubuntu sound modules in mijn /src/ etc verstopt. Gelukkig merkte een amigo via SSH dit op. De remedie was simpel. apt-get clear en daarna opnieuw installeren en herstarten.
[ Voor 9% gewijzigd door TeXiCiTy op 10-06-2008 16:30 ]
“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery