Zelf kast bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 201 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Hi,

Ik ben (toch) van plan om zelf een kast te gaan bouwen. Eentje van plexiglas.
Heb even nagekeken, en per 1 m2 kost dat ƒ37,50
Waar ik nu mee zit zijn de volgende punten;

-Wat zijn de standaard maten van een midi-kast (weetut, tekening staat bij windrivers, maar is in inches enzo)

- Hoe zit het met airflow? Ik zal de proc. overclocken en er een grotere koeling opgooien. Vervolgens komen er aan bijna alle kanten (except de onderkant) koelers te hangen. Echter hoe zit het met zuigen/blazen?Waar moet er lucht IN komen en waar moet de lucht UIT gaan?

- Is het voldoende om alle losse componenten (mobo,HD's etc) te aarden via een stukje koper en deze vervolgens te aarden aan de voeding ?

- Als iemand nog meer tips/trus heeft otrent het zelf bouwen van een kastm graag!!

Alvast bedankt,
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Rudoli
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-04-2025
Vervolgens komen er aan bijna alle kanten (except de onderkant) koelers te hangen.
Waarom niet een aanpassing dat juist wel aan de onderkant koelers komen (maak een soort van voetjes en hang er aan de onderkant 2 vette fans in. Kun je op de plaats waar normaal je fan hangt (voor, onderin) wat extra ruimte maken voor hdd's.

• Baxlash
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Baxlash

Its a boy Genius!

- Hoe zit het met airflow? Ik zal de proc. overclocken en er een grotere koeling opgooien. Vervolgens komen er aan bijna alle kanten (except de onderkant) koelers te hangen. Echter hoe zit het met zuigen/blazen?Waar moet er lucht IN komen en waar moet de lucht UIT gaan?
De lucht moet er voor in gezogen worden, en aan de achterkant uitgeblazen worden.
- Is het voldoende om alle losse componenten (mobo,HD's etc) te aarden via een stukje koper en deze vervolgens te aarden aan de voeding ?
het aarden is nog niet eens het grote probleem, al is het wel aan te raden. Zowiezo is je hardware al geaard door je connectoren op je hardware.
Het probleem is natuurlijk de cooling van je harddisk/brander/enz... Als je airflow goed is zal het ook geen probleem zijn denk ik. Maar ik raad je toch aan om gewoon een plaatje staal ofzo te gebruiken.

Wat ik je ook nog aanraad is om aan de derkant van je mobo ook een stuk metaal te doen, waar ook de schroefjes enzo op vast zitten, vaak word dat gebruikt als aarding van je moederbord of als negatieve pool. (komt niet zo vaak meer voor tegenwoordig)

Iedergeval suc6, enne stuur je wel een pic met je resultaat? ben benieuwd

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Rudoli ;

Daarom juist de vragen, omdat ik niet weet wat beste is vwb airflow en aantal koelers en hun plaatsen.
Ik zou idd dan twee koelers kun plaatsen aan de onderkant, maar wat is dan het beste blazen/zuigen?

Graag wat tips over locatie en standen van fans.

ThX
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
rolandketel ;

Bijde o-c shop (http://www.oc-shop.nl/) verkopen ze stukjes Coper Cold-plate, zou ik daar de mobo op kunnen schroeven, zodat daardoor de mobo en andere kaarten geaard zijn?
Ben zelf niet zo sterk in dat soort dingen, maar ga ervan uit dat het volgoend is om op die manier het mobo en andere componenten (HD,brander etc) via een draadje in contact te laten komen met de voeding om zodoende voor de aarding te zorgen.

ThX
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Baxlash
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Baxlash

Its a boy Genius!

Voor het moederbord moet dat genoeg zijn ja. dus je kan dat doen. maar zoals ik al zei, de aarding is niet belangrijk (ja alleen voor de mobo!) maar is alleen aan te raden.
Zorg dat je voor je hd een stuk staal/ijzer hebt dat goed warmte geleid, en alles moet goed gaan.

• BabyBaba
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-03 16:41
Ben ook bezig met het ontwerp van een kast. Het idee is om naar een meer vierkante vorm te gaan. Iets van bv 50 breed, 30 hoog en 40 diep. De bedoeling is dat het mobo horizontaal op de bodem komt, daarbij licht hellend (dus achter een cm hoger dan voor of zo) om zo de airflow van voor naar achter dwangmatig over het board te leiden. Misschien het overwegen waard als je toch gaat knutselen Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif

Plexiglas is een overweging, wil zelf eerst kijken naar alu constructie, voor zover dat een beetje betaalbaar is.

The Bible was written by the same people who said the Earth was flat.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
BabyBaba ;
ThX for advies over mobo, zoals eerder gezged, niet zoveel verstand van de airflow.
Als ik het dus goed begrijp is het het meest handige om HD's en te monteren op een geldeidnd iets waardoor het opp. waar heat over verdeeld wordt zo groot mogelijk is?
Enne, Als ik inderdaad de flow van de ene kant naar de andere laat gaan (in welke richting maakt weinig uit, alleen als de kast tegen de muur zou komen te staan) is het dan nog verstandig om aan de bovenkant een extra nog meer lucht te laten blazen.

Ander puntje, als ik dus de fans op de kast zelf monteer, en betere,grotere koeler op proc,moeten er dan nog ergens andere wat kleinere (hulp)fannetjes bijgeplaatst worden?

ThX
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

• uibeltje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-06 15:57

uibeltje

Idiotheque

Een fan aan de onderkant lijkt me niet echt geweldig. Krijgt ie gelijk de naam Miele airclean omdat het dan echt een stofzuiger wordt, tenzij je deze laat blazen. Maar omdat warme lucht opstijgt lijkt het mij beter om voor de kast (onderaan) de lucht erin te blazen en achter(boven) er weer uit.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Als ik een fan aan de onderkant plaats, welke niet uitsteekt (dus gelijk is aan de rest v/d onderkant) hoeveel moet de fan dan boven de grond hangen (dus:hoe hoog moeten de pootjes zijn?).
Eigenlijk kan deze vraag ook voor de achterkant gesteld worden.

Hmmm.. als ik nu 2 (zuigende/binnen blazende) fans aan de onderkant doe, en 2 naar buiten blazende fans bovenop. Vervolgens nog aan de voor- en achterkant een fan die ook zuigen/blazen (elkaars tegenovegestelde) en misschien nog een interne extra hulpfan die aanwezige airflow aansterkt in de bak zelf ...

Is dat logisch of brabbel ik nu maar wat?

ThX
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Hmmm... heb nog een wegwerp-cdromlezer. Eenskijken of wie kunnen openrippen en er ook wat plexi omheenzetten (ervaringen?tips?Onzin?gevaarlijk?)

GrtZ
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Rudoli
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-04-2025
"Vroeger", werden er meerdere Servers uitgevoerd met aan de onderkant en bovenkant fans (bv. Microvax II). Als je zorgt dat je kamer een beetje schoon is zal er niet veel meer vuiligheid in je PC komen dan met een fan die aan de voorkant op 2 CM boven de grond zit.

Ik ben bezig met het verbouwen van een Microvax II kast (als op onderstaande pagina) Het PC gedeelte werkt al volledig, hij is al gespoten maar ik wil nog wat "features" toevoegen. Als hij af is komt er in elk geval een plaatje.

http://www.acc.umu.se/~mnementh/computers/pictures/uvaxii.html

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Nam net toevallig een kijkje in m'n Compaq Proliant 1600.
Als je daar van bovenaf kijkt, zit er halverwege een schotje met de fan;
code:
1
2
3
4
|-------------|
|         |   |
|         | F |
|-------------|

Bij de F zeg maar, zo het iets uitmaken als je een koker over de (blazende) fan zet zodat deze meer gericht is op een bepaald component en niet meteen de air in je hele kast rondblaast (daar kun je andere fans voor gebruiken).. Ideetje??

Koffie
p.s. die micorvax lijkt welk een beetje op een kruising tussen een HP NetServer en een IBM bak met proc.kaart :-) nice piece of art!

[EDIT] blijkt dat de opmaak van 'n geweldige tekening verneukt wordt. Ach luitjes met een cpq weten wel wat ik bedoel.

Als je je tekeningetje nou ff tussen code-tags zet...
Kaj.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• BabyBaba
Als je je zorgen maakt over stof kun je natuurlijk afneembare voorzet stoffilters overwegen....aan de andere kant kun je natuurlijk ook je kast af en toe openen en de boel schoon blazen Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
BabyBaba ;

offtopic:
Kan ik misschien die luchtfilters gebruiken van het programma "ben je belazerd" van gisteravond op TV
Of werkt een koffiefilter ook?

Braaikamer - Smoke&BBQ

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Heb je al eens gedacht aan een stukkie (regen?)pijp met een rechthoekig gat erin wat je over de proc. heen hangt. Aan beide kanten een fan (blazen - zuigen). is dit niet de beste airflow voor je proc., of komt de rest van de kast in de problemen qua luchtstroom?
ideetje?

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• tazzman
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Nou niet als je toch met een eigen kast bezig bent en de uiteinde van die pijp weer buiten je kast laat uitkomen. Zo krijg je een compleet geisoleerd airflow!

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• BabyBaba
Koffie; kun je je voorstellen dat ik dat programma nog nooit gezien hebt ??? Een koffiefilter is in jou geval misschien wel goed, maar ik zat meer aan een stoffilter te denken als in mijn afzuigkap of stofzuiger of zo......

• BabyBaba
Ben zelf niet zo onder de indruk van stof overigens, gewoon af en toe je kast uitblazen met een busje lucht Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

• Rozz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-08 08:40

Rozz

I'm an Apogian!!

ehh Koffie....volgens mij weet je niet wat een cold plate is Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif

Das een stukje koper (duh!!) dat je gebruikt bij een cpu/peltier/cooler opstelling.

Dus is niet groot genoeg voor je mobo Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

Tip...als je plexiglas wilt verlijmen zonder dat je irritante naden ziet, moet je dacht ik chlooroform gebruiken (ja dat spul waar je mensen bewusteloos mee maakt Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif)
kan je dacht ik bij de appotheek halen..neem wel een spuit!!moet heel dun!!

ipv lijmen...smelt je de platen aan elkaar. heb destijds een subwoofer kist gemaakt...heel mooi...liet hem alleen een keer uit m`n klauwen vallen tijdens
verhuizen Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/frown.gif

Suc6

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Rozz ;

Dat dat dan speciaal voor je cpu/bla was wist ik niet nee. Maar gokte er wel op dat het goed zou geleiden voor de aarde (wrong?) wilde niet inderdaad het complete mobo erop schroeven, maar gewoon een klein stukje onder elke bevestiging, zodat ik die stukjes koper weer aan elkaar kon verbinden zodat die vervolgens gezamelijk richting de voeding zuoden gaan om het mobo te aarden.
Maar ik kan er (weer eens) volledig naast zitten....
Kun je nog wat specifieker zijn over het lijmen en smelten van plexi?

arjants ;
Op zich wel een goed idee vwb die pijp.. maar ja een regenpijpje oid is meestal tyoch wel grijs. Staat niet zo geinig in een plexi kast. Dus daar maar eens over verder denken. Misschien dat ik ergens een doorzichtig pijpje uit caviahok kan modificeren :-)

tazzman ;

Toch niet als je zo'n isolated airflow er EXTRA indoet (dus nog steeds extra fans e.d.)?

ThX for replys ...
ben misschien wel niet zo 'into everything' maar alle beetjes helpen.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• tazzman
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Nee.. maar ik zat te denken.. een U vormige pijp waar de "onderkant" van de U een uitsparing heeft waar de CPU in past.. en 2 grote fans aan de uiteinde van de U.. 1tje die blaast en de ander zuigt.. zou zo je dus een flink airflow door die buis moeten krijgen... zou dat werken? Geen idee hoor. ik bedenk hier ook maar wat.. Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

Misschien heb je m'n topic over de ventilator van de haardroger al gelezen?
Wel: daar past zo'n buis op en, inderdaad met een uitsparing aan de onderkant kan je de heatsink er mooi laten inpassen, enige probleem: de lucht vliegt liever aan de bovenkant van deheatsink door de buis. Misschien moet ik daar een muurtje maken of zoiets zodat de lucht wel langs de heatsink moet gaan /-\
/ \
(| || ||)
| || ||
| || ||
Als je m'n tekening een beetje begrijpt zie je dus dat de lucht gaat tussen de heatsink en de bovenkant v d buis

Verwijderd

ja lap, tekening =mislukt maar lees m'n commentaar ff en je begrijpt t wel

• Rozz

Rozz

I'm an Apogian!!

Wat wilde je weten dan?

Je haalt een flesje chlooroform +spuit met naald (bij de appotheek d8 ik of bij Rotterdam CS Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif)
oppervlaktes goed glad schuren, stofvrij en een manier om de platen optebeugelen zodat ze in alle rust kunnen smelten.

Dan gewoon een dun lijntje trekken (tjemig...spuit...lijntje trekken...waar ken ik dit van Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif) en de 2 platen aan elkaar smelten...wel oppassen dat je niet morst!!!of platen weer verschuift.

Vraag het voor alle zekerheid nog ff na..kan nu inmiddels een ander minder agressieve middel voor zijn dan chlooroform.

Specifiek genoeg zo??

ipv meerdere koperen plaatjes...kan je ook gewoon draadjes gebruiken met koppelstukjes (goeie benaming is me ff ontschooten)...en volgens mij zij er maar 2-3 punten op je mobo die je moet aarden.

Verwijderd

maak een soort van voetjes en hang er aan de onderkant 2 vette fans in
Dat zou ik niet doen. 'Bugs in je systeem' krijgt dan ineens weer zijn originele betekenis!

Verwijderd

hmmz, plexiglas
weet je wel hoe statisch dat word ??

vorral als er de hele dag wat wrijving van lucht is... volgens mij zie je dan op een gegeven moment de vonken overspringen tussen de aardpunten en het materiaal

mij niet gezien

Verwijderd

kan je mij uitleggen waarom het dan zo statischtich(hoe schrijf je dat?) is????

jons

Verwijderd

check effe mijn ideeen? ik weet niet of het duidelijk is maar het is effe snel gedaan(pas wel op het plaatje is 560 kb)
http://sol.spaceports.com/~tweaker /

lijkt alleen goed te werken in internet explorer.

jons

• MF
  • Laatst online: 23-07 09:37

MF

Take a Seat

voor de mensen zonder kabel Afbeeldingslocatie: http://www.moebelwasch.de/1.jpg

Verwijderd

TIP: plexiglas (acryl) kan je naadloos lijmen met chloroform! De boel koud op elkaar plaatsen en met een injectienaald de chloroform er tussen laten lopen. Wel buiten verwerken wil je niet tegen de vloer gaan!!
Het spul kan je krijgen bij de apotheek. Als je uitlegt waar het voor is willen ze je het mischien wel verkopen.... Een kennis bouwde op die manier kweekbakjes voor vis...
!!!!!Het blijft wel bloedlink dat cloroform!!!!!!

Verwijderd

Het wordt zoals eerder gezegd zo statisch als de pest. Je haren gaan recht overeind staan als je er dichtbij gaat staan... Mijn vorige reactie had dus eigenlijk geen zin. Stom, stom, stom...

• Rozz

Rozz

I'm an Apogian!!

Klausewitz: Gelukkig ben ik niet de enige die van chloroform afwist Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif

Verwijderd

is er dan nog anderdoorzichtig spul waar je een kast mee kan bouwen??? doorzichtig is cool!!

jons

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Als je bij Virtual Hide out in de case galery kijkt, zie je genoeg zelfbouw kasten staan van (volgens mij) plexiglas (acryl), of gebruiken ze ander materiaal??

Ander vraagje, ik ben helemaal niet thuis in dat soort goedjes als chloroform, dus het klinkt nogal raar in mijn oortjes om te horen dat je met een vloeibaar iets kan lijmen.
Brengt het een of andere chemische reactie teweeg ofzo??

ThX
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 27-08 21:27

Dark

who tweaked the light?

>>> !!!!!Het blijft wel bloedlink dat cloroform!!!!!!

Dat valt juist mee, chloroform dampen zijn niet brandbaar, terwijl andere oplosmiddelen zelfs explosieve dampen kunnen geven! Het enige risico bij chloroform is bedwelming, waar je een denderende koppijn aan overhoudt Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif , dus het best kan je in een zuurkast of buiten werken, zorg er in dat laatste geval voor dat je jezelf bovenwinds opstelt zodat je niet de hele tijd in de dampen zit.
edit:
Je kan volgens mij ook benzeen of xileen gebruiken maar dat is nog smeriger spul.

Verwijderd

koffie wat is de url van Virtual Hide out??

jons

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Jons ;

Have a gues? Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif http://www.virtualhideout.net klik daar maares op de cool case gallery voor leuke inspiraties.
Beetje wazige tekening, maar snap wat je bedoelt. Als je op de galley kijkt zul je ook zien dat er zet luitjes zijn die met buizen bepaalde airflow's afdwingen.

GrtZ
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

ik dacht .com maar dat levert geen donderop Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif

jons

Verwijderd

is het doorzichtig plexieglas zoja godse kewl met blauwe ledjes

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
idd, doorzichtig plexi ...

BTW: niemand foto's van kasten compleet van plexi, of gemodereerde kasten?

Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

Pagina: 1