Toon posts:

Wet koop op afstand, hoe werkt dat precies?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Naar aanleiding hiervan: Verwijderd in "Hoge prijzen extra pixelgarantie van web..."

Er zijn een aantal vragen die bij mij ontstaan als ik dat zo lees.

Eerst heb ik dit gelezen:
Een verkoper moet u altijd informeren over de bedenktijd en hij moet zijn adresgegevens of het nummer van een eventueel helpdesk laten weten, zodat u weet waar u terecht kunt voor service.
Doet de verkoper dit niet, dan wordt uw bedenktijd automatisch verlengd tot drie maanden. Maar als de verkoper u op een later tijdstip correct informeert, geldt er gewoon weer een bedenktijd van zeven werkdagen.
Daar wist ik niets vanaf. Maar in de reactie die ik hierboven aanhaal, wordt de bedenktijd gedeeltelijk ontkend (!) door Azerty en Komplett. Ergo, zij voldoen blijkbaar niet aan de informatieplicht, en op grond daarvan zou ik twee maanden en 29 dagen na aanschaf alsnog een product kunnen terugsturen zonder opgaaf van reden? Of redeneer ik nu heel verkeerd?

Daarnaast: wat mag nog wel bij het terugsturen, en wat niet? Ik ga ervan uit dat je de doos gewoon mag openmaken en bijvoorbeeld een monitor mag aansluiten. Maar mag je verzegeling van cd-roms verbreken, als die door de fabrikant zijn aangebracht? En mag je verzegelingen die door de verkoper zijn aangebracht verbreken?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2008 14:15 ]

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Er moet inderdaad een aantal zaken meegedeeld worden door de winkel, welke dat precies zijn kun je hier vinden. Als daar niet aan voldaan wordt, wordt de termijn van 7 dagen verlengd naar 3 maanden, volgens dit artikel.
Dus je redenering klopt.

Edit: wat betreft cd's e.d.: als de verzegeling is verbroken geldt de regeling niet meer, zie de laatste link (lid 4 sub c)

[ Voor 15% gewijzigd door Wortelsoep op 10-06-2008 14:21 ]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:11

Onbekend

...

Dat artikel 4c vind ik vreemd.
Verwijderd schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 14:13:
Maar mag je verzegeling van cd-roms verbreken, als die door de fabrikant zijn aangebracht? En mag je verzegelingen die door de verkoper zijn aangebracht verbreken?
Stel dat je de gebruiksvoorwaarden niet accepteert. (Staan op de CD en wordt vlak voor het installeren van software gevraagt.)
Mag je dan ook nog ruilen o.i.d.?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Algurgazan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-01-2025

Algurgazan

Ome Bob

Onbekend schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 20:23:

[...]

Stel dat je de gebruiksvoorwaarden niet accepteert. (Staan op de CD en wordt vlak voor het installeren van software gevraagt.)
Software valt niet onder de zichtperiode zoals genoemd in de wet koop op afstand, dus nee.

"When you hear the beeb, it will be three o'clock." | muzak

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:30

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Onbekend schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 20:23:

[...]

Vast wel, maar dan valt het niet meer onder de wet 'koop op afstand'.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Algurgazan schreef op zondag 15 juni 2008 @ 21:07:
[...]

Software valt niet onder de zichtperiode zoals genoemd in de wet koop op afstand, dus nee.
Janoz schreef op zondag 15 juni 2008 @ 21:10:
[...]

Vast wel, maar dan valt het niet meer onder de wet 'koop op afstand'.
Over software en haar EULA is veel onduidelijkheid m.b.t. het (niet) akkoord gaan met de voorwaarden. In eerste instantie kan je je bij software niet beroepen op de koop op afstand, tenzij nog verzegeld. Of je nog kan ruilen (vaak niet) of dat de EULA uberhaupt wel rechtsgeldig is, zijn beide punten waar geen duidelijke richtlijnen voor zijn volgens mij.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2008 14:06 ]

Pagina: 1