[BUY] Producten kopen op afbetaling, Wat vinden we ervan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:18
Geachte tweakers

De vraag is dus hoe sta jij tegenover producten kopen tegen afbetaling.

Deze vraag is bij mij gerezen omdat ik graag een product wil kopen maar op dit moment niet in de gelegenheid ben om het volledige bedrag in een keer af te lossen. Echter kan ik het bedrag per maand gemakkelijk missen en dien ik maar gebruik te maken van de kortste termijn met de hoogste maandelijkse aflossing.

Het gaat om een Samsung LE40/46A656

De prijs voor de toestellen zijn dermate gunstig dat de rente die er bovenop komt uit zou komen aan de kostprijs wanneer het toestel in de winkel gekocht zou worden. Dus voor het gevoel koop je een TV met financieringsplan aan de prijs waarvoor de BCC hem in de etalage heeft staan.

Het 40" model kost €1249,00 kaal. Gefinancieerd komt er voor 12 maanden €94,00 en bij 24 maanden €184,00 bovenop. De maandelijkse aflossing bedraagt respec. €112,00 of €60,00

Voor het 46" model komen we uit op €1616,00 kaal. Gefinancieerd komt er voor 12 maanden €145,00 en bij 24 maanden €240,00 bovenop. De maandelijkse aflossing bedraagt respec. €145,00 of €78,00

Maar wat zouden jullie doen, daarom voor de interesse een poll:
Poll: Zou jij producten kopen op afbetaling
Nooit aan beginnen
Afraden
Afwegen
Zeker doen
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=294180&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Deel jullie mening en ervaringen en alvast bedankt voor de reacties en jullie input!

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Afwegen, lijkt me zo.

Stel: je bent net op huwelijksreis geweest en dat heeft je 50K gekost maar je weet uit ervaring dat je normaliter iets van 300 Euro per maand overhoudt (alleen dat heb je nu niet na je reis), dan kan je een afbetaling aangaan maar wel duidelijk informeren over voortijdig/boetevrij aflossen. Aan het eind van de maand heb je je 300 over en kan je gaan aflossen.

Ik vind afbetalen niet slim als je weet dat je het bedrag over 2, 5 of 12 maanden toch nooit bij elkaar kan sparen; dan wil je in grotere luxe leven dan je eigenlijk kan veroorloven en dat kan heeeel slecht uitpakken op je BKR-registratie of andere financiele produkten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-07 09:25

painkill

Pain(k)(ill)

De regel dit ik gebruik is dit:

Heb je er geen geld voor, dan koop je het niet.
De enige uitzondering zijn huizen, en in sommige gevallen auto's.

Het lijkt aantrekkelijk, maar je moet niet vergeten dat je 10/15% betaald, alleen omdat je het graag eerden zou willen hebben, doe je dit met alles, dan geef je toch al gauw een paarduizend per jaar uit aan niks, terwijl je dit geld waarschijnlijk veel beter voor iets anders kunt gebruiken.

Er zijn uitzonderingen op mijn regel, maar een grote tv valt daar niet onder :p

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

18327

Je moet het voor jezelf afwegen, maar ik zou het niet doen. Het kan zijn dat je nú wel 100 euro per maand kunt missen, maar weet je 100% zeker dat dat volgend jaar nog steeds het geval is? En wat als dat niet het geval is? Hoe ga je het dan terugbetalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-06 22:24

MrSleeves

You'll thank me later.

Bij TV's zou ik het niet doen. Ik ben niet zoals veel anderen dat je nooit moet lenen (wij hebben voor onze auto's ook geleend).
Je kan ook het geld bij elkaar sparen; tegen de tijd dat je het geld hebt, zeg 9 maanden, is de tv wellicht weer goedkoper ook; of je kan voor dezelfde prijs een betere kopen.

Erger overigens:
Ik kreeg laatst een mail van iemand die bij een bepaalde kweker (die overigens erg slecht te boek staat) een kaketoe wilde kopen... op afbetaling! :/ :X

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-06 21:58
En denk ook eens aan het feit dat je koelkast volgende week misschien kapot gaat. Dan zit je dus echt met de gebakken peren. Ik zou je allereerst een afvragen 'heb ik die tv absoluut nodig?' en daarna 'waarom kan dat niet even wachten?' (tot je wel geld hebt).

Lenen is, over het algemeen, niet verstandig. Zeker tegen dit soort tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:59

Smarron

The bend

Ik denk dat het sterk afhangt van het product. Dus ik zeg niet dat zoiets slecht is, want ik vind opzich niets slecht aan leningen, maar is de aanschaf van een TV een lening waard? Als je het al zou doen, zou ik de leentermijn persoonlijk zo kort mogelijk houden. Liefst nog korter dan een jaar, want wat hierboven ook al wordt gezegd. Nu kun je dat geld missen, maar hoe zit dat over 19 maanden? Het zou zomaar kunnen zijn dat je leefsituatie zodanig is veranderd dat het er financieel heel anders uitziet. Maar daarentegen in het positieve geval, kun je met een financiele meevaller extra aflossen, wat je leentermijn verkort.

Maar over het algemeen zou ik zeggen: afwegen. :)

offtopic:
En ik zou een andere TV halen, maar daar gaat de discussie niet over.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:04

_Apache_

For life.

Producten kopen op afbetaling gaat via een lening > lening word geregistreerd door BKR > Wil je een hypotheek, dan zegt BKR dat je al je leningen moet aflossen.. Am I right?

__
Mij is geleerd nergens voor te lenen, alleen een hypotheek is een correct lening, en dan alsnog zonder beleggingen en dergelijke.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Geld moet je alleen uitgeven als je het hebt.

Er is slechts 1 uitzondering mogelijk: als je een huis gaat kopen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Voor een luxeproduct moet je nooit iets gaan lenen.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Alleen lenen voor iets belangrijks wat duur is, anders niet. Als je iets echt graag wil kun je misschien bij famillie wat lenen tegen een leuk cadeau ofso. Is een stuk voordeliger. Moet je alleen niet te vaak doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

_Apache_ schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 14:32:
Producten kopen op afbetaling gaat via een lening > lening word geregistreerd door BKR > Wil je een hypotheek, dan zegt BKR dat je al je leningen moet aflossen.. Am I right?
1 registratie bij het BKR is toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-07 10:43

MicroWhale

The problem is choice

Niet doen. Zulke apparaten moet je in één betaling kopen. Bij dit soort artikelen moet je ervan uit gaan dat hij direct na aankoop afgeschreven is, net zoals bij computers. Als je hem op afbetaling koopt heb je iets in huis wat al afgeschreven is, waarvoor je nog steeds betaalt. Dat voelt niet lekker na een maand of 6.

Eerst sparen, dan kopen... en dan nog eerst afvragen (bij ja doorgaan, bij nee stoppen en afzien van de koop):
1. word ik er echt gelukkiger van? (eerlijk)
2. heb ik het geld?
3. heb ik het er voor over?

bij vervanging
4. is de toegevoegde waarde van het nieuwe de aanschaf echt waard?

eventueel bij/voor aanschaf
5. is het product ergens goedkoper of tweedehands te krijgen?
6. welke producten bieden hetzelfde (of meer) voor minder geld?

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 08:18
De reacties zijn me zo onderhande wel duidelijk en eenduidig, jullie hebben ook allemaal gelijk. Ook ikzelf ben redelijk nuchter als het gaat om dingen kopen op afbetaling, want dat is imo voor shebby's :p Daar moet ik niet veel van hebben.

Echter de verleiding is groot omdat ik het een voordeel vindt dat je het product meteen in huis hebt en er meteen gebruik van kunt maken. Tevens is dit ook een product wat je niet zomaar vervangt.

Echter wilde ik uit interesse weten wat jullie zouden doen doen!
Smarron schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 14:44:
[...]
Dus naast je hypotheek, mag je nog een registratie hebben bij het BKR voor het afbetalen van een lening.

Ten slotte voor alle mensen die zeiden: "Alleen een hypotheek", wat te denken van een C.V. installatie met installatie en onderhoudscontract of is dat appels met peren vergelijken.

Want ik heb destijds ook een afweging gemaakt tussen kopen of huren, en het huurbedrag in combinatie met het niet hoeven betalen van de installatiekosten en de tijdspanne dat ik er woon. Heeft mij doen besluiten te kiezen voor een huurcontract.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

[...]
Volgens mij gaat het niet om het aantal, maar om het maximaale bedrag dat je kunt lenen op een lening. Heb je bijvoorbeeld een doorlopend krediet met een bedrag van 10.000 euro, dan staat dat bedrag geregistreerd totdat de lening is afgelost (ook al staat er nog maar 2000 euro open).

En veel mensen hebben wel meer dan één registratie: rood staan bij de bank, een credit card, een gsm-abonnement...

Overigens, als je voldoende inkomen hebt, is er nog steeds niets aan de hand. Op het moment dat je ergens een betalingsachterstand hebt, dan heb je een probleem.

[ Voor 12% gewijzigd door MrSleeves op 10-06-2008 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-07 22:52

Gé Brander

MS SQL Server

[...]
Ook dit is niet altijd waar, ik heb minimaal drie registraties staan, twee credit cards en een hypotheek. Nooit betalingsproblemen gehad, en ik zou zo een lening aan kunnen vragen en die zou niet afgewezen worden. Dus ik zie de waarheid van je bewering niet zo erg...

Edit, oh ja, ik mag ook nog rood staan op mijn postbank rekening...

[ Voor 7% gewijzigd door Gé Brander op 10-06-2008 15:15 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Bij het aanvragen van mijn hypotheek werd mij verteld dat er maar 1 BKR-registratie mocht zijn. Hoogte was niet aan de orde. Ik had er 2, waarvan er 1 al 5 jaar op 0 euro stond. Die moest ik alleen afmelden en toen was de hypotheek geen probleem.

Rood staan werd niet meegenomen, want deze was niet aangemeld bij het BKR door mijn bank. Evenals een studieschuld niet.

Heb je al een hypotheek, ligt het anders. Vaak beslist de instantie die je dan geld wilt lenen dmv een pl of kortlopend krediet of het wel of niet doorgaat, maar ik had het puur over een hypotheek bij een bank. Die zijn in mijn ogen net wat strenger dan het bedrijf achter de vele TV-spotjes.

[ Voor 10% gewijzigd door Smarron op 10-06-2008 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Smarron schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 15:29:
Bij het aanvragen van mijn hypotheek werd mij verteld dat er maar 1 BKR-registratie mocht zijn. Hoogte was niet aan de orde. Ik had er 2, waarvan er 1 al 5 jaar op 0 euro stond. Die moest ik alleen afmelden en toen was de hypotheek geen probleem.
Vreemde hypotheekverstrekker. Vijf registraties van 1000 euro kan niet, maar één registratie van 20K is geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Zo beredeneerde de SNS Bank 4 jaar geleden althans. Ik denk dat dat niet de enige bank is die zo handelt.

Maar ik heb ook liever iemand met 1x 20K dan iemand met 5x1K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Ik vind het ongepast. Tenzij je er een goede reden voor hebt om iets op afbetaling te kopen, bijvoorbeeld omdat het een absoluut essentieel apparaat is waar je geen dag zonder kunt zoals een wasmachine (en dus niet ook een afwasmachine :P), zou ik het nooit doen. De financieringslasten zijn in verhouding hoog en de eigendom van het product gaat pas op het eind van de betalingstermijn op jou over (het is juridisch vaak huurkoop, waarbij de eigendom pas overgaat door de voldoening van de laatste betalingstermijn).

Een 40" LCD TV is een absoluut luxeproduct. Heb je nu het geld niet, dan spaar je langer, of je gaat harder werken. Hooguit kun je onder omstandigheden zeggen dat het een economische afweging is maar in principe zou ik het gewoon nooit doen.

[ Voor 8% gewijzigd door nare man op 11-06-2008 09:35 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-04 17:01
Als je 100% zeker weet dat je je aan je maandlasten kan blijven houden kan je het doen.
Als iedereen zou gaan sparen, is dit slecht voor de detailhandel. (of auto-verkoop) en hiermee de hele economie. Maar personen uit de schuldsanering trekken kost de maatschappij ook geld.

Overigens had ik ooit een rood-sta limiet van 23.000 euro (!) omdat dan het rood-sta rentepercentage het laagst is (ook over de eerste euro die je rood staat). Ik stond niet rood, maar BKR registreert de volledige limiet als lening! -> ik had dus problemen met mijn hypotheek, en moest eerst de limiet naar 0 brengen (wat bij de ABN-AMRO weer dagen duurt, omdat die nog met traditionele post werken)

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:35
loewie-643- schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 14:57:
De reacties zijn me zo onderhande wel duidelijk en eenduidig, jullie hebben ook allemaal gelijk. Ook ikzelf ben redelijk nuchter als het gaat om dingen kopen op afbetaling, want dat is imo voor shebby's :p Daar moet ik niet veel van hebben.

Echter de verleiding is groot omdat ik het een voordeel vindt dat je het product meteen in huis hebt en er meteen gebruik van kunt maken. Tevens is dit ook een product wat je niet zomaar vervangt.

Echter wilde ik uit interesse weten wat jullie zouden doen doen!

[...]

Dus naast je hypotheek, mag je nog een registratie hebben bij het BKR voor het afbetalen van een lening.

Ten slotte voor alle mensen die zeiden: "Alleen een hypotheek", wat te denken van een C.V. installatie met installatie en onderhoudscontract of is dat appels met peren vergelijken.

Want ik heb destijds ook een afweging gemaakt tussen kopen of huren, en het huurbedrag in combinatie met het niet hoeven betalen van de installatiekosten en de tijdspanne dat ik er woon. Heeft mij doen besluiten te kiezen voor een huurcontract.
toon volledige bericht
Voor een TV of computer zou ik idd nooit gaan lenen. Het voorbeeld wat je noemt, de CV installatie, maakt de waarde van je huis hoger en bespaart je kosten op de lange termijn. Het is dus een investering die je onder dezelfde noemer als een huis kunt schuiven. Als ik zou moeten kiezen tussen een jaar wachten met het vervangen van een brakke CV ketel, of meteen dat ding kunnen aanschaffen zodat ik meteen kan beginnen met besparen, zou ik daar gewoon voor gaan lenen.

Onderhands lenen kan je ook nog doen, maar ik heb daar zeer slechte ervaring mee. Ik heb een aantal keren geld voorgeschoten voor vrienden, bij een persoon kreeg ik ook daadwerkelijk zoals afgesproken mijn geld maandelijks terug, bij een ander persoon heeft het een maand of 4 geduurd voordat ik geld mocht zien, en bij nog een ander persoon wacht ik nu sinds februari op een bedrag van 110 euro en krijg ik elke keer te horen dat hij het "dit weekend" gaat overmaken. Geld uitlenen of voorschieten doe ik dus nooit weer.
Pagina: 1