Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

Topicstarter
Bij mijn werkgever is door de komst van een nieuw computersysteem vereist dat hiervoor een call-out regeling moet plaatsvinden.

Nu vroeg ik me af wat volgens jullie redelijk is aangaande frequentie en vergoeding.

De dienst is per week en er wordt verwacht dat je binnen 1 uur toch op je werk kan zijn om alles te regelen.

Wat is redelijk voor het aantal keer dat je deze dienst moet lopen?
We zijn nu met 4 man, maar door ziekte, vakantie en cursussen komt het voor dat je elke 3 weken moet wachten lopen of zelfs meer of 2 weken achter elkaar en soms kan het simpelweg niet.

Wat is een redelijke vergoeding
Deze is voor een doordeweekse dag 35 euro bruto en in het weekend 70 euro bruto.
In principe tijd voor tijd als je moet komen.

Wat zijn jullie ervaringen en vergoeding?
Zijn er officiele sites die meer info geven?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Gezien de frequentie van je diensten, denk ik dat je op zoek moet naar regelingen over ploegendienst want meerdere weken achter elkaar onregelmatig werken, valt onder bepaalde wettelijke regelingen. Ik denk dus ook dat de vergoeding van tafel moet en dat er aanzienlijk meer geld op tafel moet (hetzij in je contract, hetzij via wettelijke weg) om jullie zoveel te laten werken.

Maar ja, wie ben ik; hier op de afdeling worden soms 100 werk-uren per persoon per week geschreven en dat is dan nog zonder consignatie erbij geteld.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Wat ik me ook afvraag, als je opgeroepen wordt, of die uren die je dan werkt ook nog betaalt krijgt. Of moet je het doen met die standaard vergoeding?

Ik denk dat het ook afhankelijk is van hoevaak je opgeroepen wordt: als dat 1x per 8 diensten is, valt dat alleszins mee, maar als je 3x per dienst wordt opgeroepen, valt het m.i. echt onder onregelmatige diensten.

* Ardana houdt topic in de gaten, ben benieuwd naar de antwoorden.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

Topicstarter
Ardana schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 15:12:
Wat ik me ook afvraag, als je opgeroepen wordt, of die uren die je dan werkt ook nog betaalt krijgt. Of moet je het doen met die standaard vergoeding?
Tijd voor tijd, dus tijd die je dan werkt, mag je op een ander moment opnemen.
Ik denk dat het ook afhankelijk is van hoevaak je opgeroepen wordt: als dat 1x per 8 diensten is, valt dat alleszins mee, maar als je 3x per dienst wordt opgeroepen, valt het m.i. echt onder onregelmatige diensten.
Dat maakt niet uit, door de kritiekheid van het systeem moet jet binnen 1 uur nuchter op je werk kunnen verschijnen. Dus dat betekent niet drinken en niet veel anders doen in het weekend dan boodschappen.
Dus het heeft nogal wat impact op je priveleven.

• MAX3400

MAX3400

it0 schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 15:17:
[...]
Dat maakt niet uit, door de kritiekheid van het systeem moet jet binnen 1 uur nuchter op je werk kunnen verschijnen.
Hier ben ik het niet mee eens; je baas kan niet verlangen dat je binnen een uur op werk bent. Dit is verzekeringstechnisch niet correct; er moeten namelijk 2 anderen van het bedrijf (die wat te zeggen hebben over jouw contract) toestemming geven dat jij "uit hoofde van de zaak" de weg op gaat op weg naar werk. Op het moment dat jij dan een ongeluk krijgt, weet je baas waar je uithangt maar weet ook zijn verzekering dat jij bent verongelukt/invalide geraakt tijdens werk (en in veel contracten hangen daar weer vergoedingen aan).

Nooit zomaar de weg op "omdat een klant of systeem het zegt"!

Er moet dus een escalatietraject bekend zijn waarbij jij als eerste wordt ingeschakeld, dan overlegd met een (hogere) collega en dan pas wordt de beslissing genomen om uit hoofde van de zaak de weg op te gaan en dat moet dan worden overlegd met minimaal 2 "tekenbevoegden / verantwoordelijken". Dat houdt in dat je op kosten van de baas verzekerd moet zijn (dit moet dus in zijn verzekering wel zijn opgenomen) op het moment dat jij je eigen grond verlaat (tuinhekje, zeg maar).

[ Voor 22% gewijzigd door MAX3400 op 10-06-2008 15:25 ]

Verwijderd

Kijk eens op www.wetten.nl en zoek op arbeidstijden besluit.

In mijn geval ben ik gemiddeld over het jaar gezien 1 week per 6 weken geconsigneerd.
Voor de uren die ik geconsigneerd ben, ben ik verplicht binnen 1 uur (na de oproep) aan te kunnen vangen met het oplossen van een storing. ( Dit kan dus ook in sommige gevallen remote van uit huis gebeuren met de PC ) overigens woon ik zo dicht bij, dat tegen de tijd dat ik ingebeld ben, al met de consignatie auto op het werk of bij de apparatuur sta.

De consignatie uren worden vergoed met 7% van het uurloon per uur dat je geconsigneerd bent.
Gewerkte uren worden als tijd voor tijd of als overuren uitgekeerd.

4 man voor consignatie is wel erg krap zoals je zelf al schrijft. Ik zit met 12 collega's die in 2 consignatie groepen verdeelt zijn. Zelfs als je met 6 man consignatie loopt is het knap lastig om je consignatie rooster rond te krijgen. ( ik zie de roostermakers afentoe goed zweten :X )

intressant om door te lezen.
http://www.fnvbondgenoten...ie/consignatie_en_de_wet/

http://www.fnvbondgenoten...iers/arbeidstijden/157064
Ardana schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 15:12:
Dan gaat gewoon het arbeidstijdenbesluit en de arbeidstijdenwet tellen.
Stel dat je om 2 uur nachts gebeld wordt en je hebt 2 uur gewerkt, je gaat om 4 weer slapen. Dan mag je de dag er op pas om 12:00 (8 uur later ) op dienst verschijnen. Wordt je om 5 uur nog een keer gebeld en ben je om 5:30 weer klaar, mag je pas om 16:30 op het werk komen. ( 11 uur later)

Verder mag je niet meer dan 13 uur werken per dag als je geconsigneerd bent.

• Wippien
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-11 23:09
Zeer interessant topic dit , is dit nog wel normaal werken. Net zoals ik al las je prive leven wordt er niet beter op... Daarin tegen verdien je wel wat meer maar als dat maar een paar procent is zou je toch gek zijn???

Enjoy the joy

• MAX3400

MAX3400

Wippien schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 16:20:
Zeer interessant topic dit , is dit nog wel normaal werken. Net zoals ik al las je prive leven wordt er niet beter op... Daarin tegen verdien je wel wat meer maar als dat maar een paar procent is zou je toch gek zijn???
Nou ja, "wat" meer... Ik heb zelf eens in de 6 weken een week dienst en dat komt neer op x Euro per uur bruto en als ik moet werken, dan gaat dan in blokken van 30 minuten tegen het normale uurtarief vermeerderd met het nacht/weekend-tarief. Gemiddeld kom ik op 10 tot 15% meer loon aan het eind van de maand. Het voordeel is dat ik veel vanuit huis kan doen en dus niet voor klanten de auto in hoef maar dat kan wel geeist worden. Het heeft wel een aanslag op je prive-leven maar na dik 3 jaar, is het routine geworden en kan je je relatie (die ik nu trouwens niet heb) eenvoudig aanpassen.

Voorbeeld: stel dat ik 20 Euro per uur verdien tijdens kantoortijden en ik moet op een zondag 3 uur werken, dan is dat 3 x 20 x 200% = 120 Euro (bruto, dat dan weer wel). Tel daarbij een dikke 70 uur standby (dienst buiten kantoortijd) tegen, als voorbeeld, 4 Euro, dan kom ik met 3 uur werk en verder "niksen" op 400 Euro bruto... Afhankelijk van je uurloon en bepalingen van je werkgever en drukte tijdens standby, kan je "even" je prive-leven in de war trappen maar bij ons wordt alles uitbetaald (of tijd voor tijd maar wel tegen nacht/weekend-tarief).

[ Voor 23% gewijzigd door MAX3400 op 10-06-2008 16:27 ]

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-11 17:01
Bij mijn werkgever zijn on-call diensten als volgt:

per on-call uur krijg je 0.15% van je maandloon erbij. In een week zitten 128 on-call uren (2 * 24 + 5 * 16), dus een volledige week on-call dienst hebben betekend 19,2% extra loon aan het eind van de maand. Ik draai per 3 weken 1 week dienst (we zijn met z'n 3-en), wat dus gemiddeld meer dan 25% extra loon oplevert. Daarnaast worden de uren die je daadwerkelijk besteedt tijd voor tijd gecompenseerd.

Qua belasting voor je privé leven: ik wordt erg weining gebeld, het is 1 keer voorgekomen dat ik 's nachts een telefoontje kreeg, daarnaast een keer of 5 's avonds of in het weekend (doe de diensten nu ruim een jaar). In zo goed als alle gevallen zijn de problemen via VPN op te lossen.

Ik weet wel dat als ik regelmatig 's nachts gebeld zou worden, dat ik zou stoppen met de diensten, mijn nachtrust is me ook wat waard!

• green944
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-11 23:24
Verleden jaar kreeg ik 180 euro voor 1 week standby. Maar dan werd ik hooguit 2 keer per week gebeld en het werk kon vanuit huis. Ik was om de 5 weken aan de beurt.

Tijd voor tijd zou ik niet accepteren s'nachts is het gewoon dubbel tarief en als ik s'nachts gebeld was dan werd de wekker een uur verzet.

Meestal wordt het niet gewaardeerd als je je tijd voor tijd ook daadwerkelijk gebruikt.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-11 20:28
Sikkek schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 16:36:
Bij mijn werkgever zijn on-call diensten als volgt:

per on-call uur krijg je 0.15% van je maandloon erbij. In een week zitten 128 on-call uren (2 * 24 + 5 * 16), dus een volledige week on-call dienst hebben betekend 19,2% extra loon aan het eind van de maand. Ik draai per 3 weken 1 week dienst (we zijn met z'n 3-en), wat dus gemiddeld meer dan 25% extra loon oplevert. Daarnaast worden de uren die je daadwerkelijk besteedt tijd voor tijd gecompenseerd.
Klinkt alsof we bij dezelfde werkgever zitten. Alleen in mijn uithoek van het bedrijf is het 118 uur ipv de standaard 128. Het is een prettige bijverdienste. Momenteel wordt ik ook niet zo veel gebeld maar er zijn tijden geweest dat ik 2, 3 nachten per week eruit moest.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
it0 schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 15:17:Tijd voor tijd, dus tijd die je dan werkt, mag je op een ander moment opnemen...
Altijd tegen 100% of meer?
Verwijderd schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 15:57:...De consignatie uren worden vergoed met 7% van het uurloon per uur dat je geconsigneerd bent. Gewerkte uren worden als tijd voor tijd of als overuren uitgekeerd...
Is dat niet wat weinig? Dit betekent dan toch dat je voor een of twee euro beschikbaar bent per uur?

Verwijderd

Roenie schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 08:38:
Is dat niet wat weinig? Dit betekent dan toch dat je voor een of twee euro beschikbaar bent per uur?
Als je het uitrekend komt het niet zo beroerd uit. ;)

24* 7 = 168 uren in de week
daarvan is er 5 dagen een avondienst van 40 uur
en dag dienst van 36 uur
blijven er 168 - 40 - 36 = 92 uur over.

92uur consignatie tegen 7% = 6,44 uur wat je aan extra salaris krijgt.
Waar dan ook nog eens 12 % toeslag onregelmatige diensten over heen komt
6,44 * 1,12 = 7,2 uur.
7,2 / 36 ( mijn aanstellings uren ) is ongeveer 20 % van me weekloon die week er bij.
werkdagen ben ik dus alleen geconsigneerd als ik slaap :z en dan het weekend.
Zo vaak wordt ik niet gebeld gelukkig Maar als je gebeldwordt is het dus altijd tegen een overwerk tarief, en van af het moment dat je gebeld wordt tot je weer in bed ligt of thuis bent is werktijd. Met een minimum van een half uur.

In het weekend is het even onhandig dat ik niet alles zou kunnen. Bezoekje familie is meestal net te ver weg en voor mijn vrijwilligerswerk mag ik ook geen dienst draaien :/ . Verder kan ik met de roostermakers redelijk overleggen wanneer ik persee geen consignatie kan draaien ivm afspraken. Voordeel dat je met 6 man consignatie loopt. We kunnen binnen de groep van 12 man ( altijd 2 geconsigneerden beschikbaar ) ook nog wel diensten ruilen als het zo uitkomt.
Pagina: 1