Lian LI PC v1000 "Beste Airflow?"

Pagina: 1
Acties:

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:13
Beste,

Ik heb een Lianli PC V1000 behuizing met een C2D 6300, 8800gts 320mb, en 4 gig 1066 geheugen, en heb wat airflow/ koelings vaagjes.

Allereerst de kast. Hieronder zie je een plaatje met mijn systeem erin.... waar de airflow volgens de standaard van LianLi is. Het gehele onderste gedeelte waar de HDD's en PSU zitten, valt buiten dit topic. Ik heb dit geheel afgesloten van het MB compartiment. er kan dus geen lucht van de HDD's en psu naar het mobo.

Afbeeldingslocatie: http://s1.screenshots.cc/upload/765fd7f4.jpg

Legenda:
Blauw = Onderdelen
Rood = Fan
Wit = geleider voor airflow te richten
Groen = contex

Zoals je ziet is dit een ? w-atx ? kast. Je opent hem aan de "andere"kant en het moederbord zit op zijn kop.

Volgens mijn standaard gaat de airflow altijd voor je kast in en achter je kast uit. Echter Li denkt hier anders over...
Volgens het originele model van Li...

Frontfan = intake voor over de HDD;s en via de voeding weer naar buiten
Sidefan = intake om de pci kaarten te koelen
backfan = intake. de lucht word via een geleider naar de cpu geblazen en via het geheugen verder..

Dit zou betekenen dat alle warme lucht door de voorkant naar buiten gaat, exclusief de lucht die via de video kaart naar de achterkant geblazen word.

Dit betekend ook dat de back-intake fan de warm lucht van de Videokaart weer opzuigt.

Nou druist dit dus tegen mijn standaard in....

Ik zit al te denken aan een extra fan... aan de zijkant of bovenkant, echter afhankelijk van de rest van de fans zullen dit in of outtakes moeten worden...
Er zou er een in het zijpaneel kunnen die koele lucht naar binnen zuigt en over het geheugen en cpu via de back-fan weer naar buiten gaat.
Er zou er ook een bovenin kunnen, die de warme lucht naar buiten blaast.

De warme lucht van de voeding word via een geleider naar de zijkant geblazen.. de warme lucht stijgt dus niet recht omhoog achter de kast, waardoor het weer naar binnen gezogen zou worden.

Ik ben dus op zoek naar ervaringen... modificaties, tips en tricks van deze kast om de airflow anders te richten of evt te verbeteren. Ik heb al het een en ander aan casemods gezien maar kan niet echt achterhalen welke kant de ventilatoren op blazen....

FreeReef.nl

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Ik heb een bijna identieke kast, de V1100. Allereerst moet ik zeggen dat de airflow in deze kast niet helemaal toppie doordacht is, ook in het onderste compartiment is het bagger, maar dit sluiten we nu even buiten.

Het probleem bij mij was de aanvoer van koelere lucht , volgende lian-li moet dit van onder de kast komen, net voor de voorwieltjes. Bij mij staat nu de achterste fan andersom, deze blaast dus warme lucht de kast uit, maar ook zo was de airflow nog helemaal lekker.

Ik heb sindskort het volgende in mijn kast geplaatst:
Afbeeldingslocatie: http://www.scythe-eu.com/fileadmin/images/accessory/kama-bay/SCKB-1000BKvertical.jpg
Wanneer ik kaan het gamen ben, of het wordt echt heel warm weer, zet ik gewoon het deurtje op een kiertje zodat er verse koelere lucht kan worden aangezogen en direct wordt afgevoerd door de achterste fan. Ik draai nu met een AMD 5000+ X2, 37C IDLE.

Dus, achterste fan omdraaien en eventueel van voor ook zo'n fan erin zetten, ziet er nog goed uit ook :) ik heb geen fan in het side-panel

• World Citizen
Jon is the president of the a company:

This is a great case, but unfortunately it is rather obsolete. The case itself works great, but so many motherboards these days use heat pipes, and heat pipes do not work when they are upside down. Since this case mounts the motherboard upside down, it means that it can't be used in 90% of the computers we build anymore.
Niet slecht bedacht van Jon de eigenaar.....

FreeReef.nl

• glangeveld
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-01 22:45
ik heb deze behuizing met deze hardware :

E8500 @ 3.7Ghz
P35 platinum
2Gb dominators pc1066
Hd3870 crossfire
2x 500Gb Western digital
Coolermaster M620 Modulair
Xigmatek tower cooler

Ik heb de achterste fan niet als intake maar als outtake ( dit is ook de bedoeling )
Zoals jij de legenda hebt klopt het niet helemaal , de fan achter de cpu is outtake en geen intake fan

Temperaturen met gesloten kast en 4x nexus real silent case fan's

Cpu stressed : 42 graden
crossfire stressed : 65 graden
hdd's : 30 graden ongeveer

De airflow is wel goed als je de fans correct plaatst en een modulaire voeding helpt natuurlijk ook altijd wat

de Fan aan de zijkant van de pci poorten heb ik weggelaten ( als deze aanstaat zijn mn videokaarten 10 graden warmer ) hoe dit kan weet ik niet maar het zal de airflow wel tegenwerken

• Tomfish
Jon is the president of the a company:

This is a great case, but unfortunately it is rather obsolete. The case itself works great, but so many motherboards these days use heat pipes, and heat pipes do not work when they are upside down. Since this case mounts the motherboard upside down, it means that it can't be used in 90% of the computers we build anymore.
En daar gaat dus het hele effect van een heatpipe verloren. Een 'echte' heatpipe werkt op alle manieren, helaas gebruikt ASUS deze niet, en moest ik de koelblokken vervangen...

Verwijderd

Opgekuist

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2018 12:54 ]

• Tomfish
Verwijderd schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 19:11:
Ik heb dezelfde case (maar wel gemod) en heb totaal 6 fans, ik moet zeggen dat ik een super airflow heb en er heel blij mee ben
Hoe heb je het gedaan? Show us some pics, want ik wil mijn disken nog wat meer koelen en een betere airflow is nooit weggenomen. Heb je er nog een paar top fans in gezet?

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:33
Ik heb er tijden lang 6 hardeschijven in gehad, en werd er gek van. Die dingen werden veel te warm omdat de voorste fan daar bij de disks de achterste 3 helemaal niet koelt, alleen de voorste 3..

• World Citizen
Verwijderd schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 19:11:
Ik heb dezelfde case (maar wel gemod) en heb totaal 6 fans, ik moet zeggen dat ik een super airflow heb en er heel blij mee ben
glangeveld schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 16:42:
ik heb deze behuizing met deze hardware :
*knip*

Temperaturen met gesloten kast en 4x nexus real silent case fan's

Cpu stressed : 42 graden
crossfire stressed : 65 graden
hdd's : 30 graden ongeveer

De airflow is wel goed als je de fans correct plaatst en een modulaire voeding helpt natuurlijk ook altijd wat

de Fan aan de zijkant van de pci poorten heb ik weggelaten ( als deze aanstaat zijn mn videokaarten 10 graden warmer ) hoe dit kan weet ik niet maar het zal de airflow wel tegenwerken
Zouden jullie willen aangeven waar je die fans ergens hebt geplaatst...?

FreeReef.nl

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Als het bovenste compartiment is gescheiden van waar de hdd,s zich bevinden, zou ik de fan ter hoogte van de cpu als intake gebruiken, en de fan in het sidepanel als outtake.Warme lucht wil opstijgen, dus lijkt me dat het meest logisch.

Is de scheiding tussen de hdd,s en de cpu/videokaart helemaal dicht?

[ Voor 26% gewijzigd door pcgek op 11-06-2008 09:54 ]

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• World Citizen
pcgek schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 09:42:
Als het bovenste compartiment is gescheiden van waar de hdd,s zich bevinden, zou ik de fan ter hoogte van de cpu als intake gebruiken, en de fan in het sidepanel als outtake.Warme lucht wil opstijgen, dus lijkt me dat het meest logisch.

Is de scheiding tussen de hdd,s en de cpu/videokaart helemaal dicht?
Origineel niet, maar dit heb ik met wat plaatwerk ik denk 99.9 % dicht gekregen .

FreeReef.nl

• World Citizen
Ik heb het nu iingericht volgens de tekening,

samen met een stock koeler

idle: CPU: 26 graden
Case: 32 graden.

Stress temps komen nog

FreeReef.nl

• pcgek
  • Niet online

pcgek

ik kan me niet voorstellen dat de airflow goed is in die kast, met 2x intake, en een videokaart die maar een fractie van de lucht er weer uitgooit. Ik denk dat met een paar uur stressen, de temps toch wel behoorlijk op moeten lopen niet? En de kaart krijgt dan toch ook behoorlijk wat voorverwarmde lucht voor zijn kiezen.

[ Voor 15% gewijzigd door pcgek op 12-06-2008 20:55 ]

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• World Citizen
pcgek schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 20:52:
ik kan me niet voorstellen dat de airflow goed is in die kast, met 2x intake, en een videokaart die maar een fractie van de lucht er weer uitgooit. Ik denk dat met een paar uur stressen, de temps toch wel behoorlijk op moeten lopen niet? En de kaart krijgt dan toch ook behoorlijk wat voorverwarmde lucht voor zijn kiezen.
Dat dacht ik ook, vandaar dat ik dit topic heb geopend...

Echter het blijkt dat COD4 op 1900x 1200 Extra High, na 1 uur nog steeds soepel loopt.
Dan zijn de Temps:

CPU: 32c
GPU: 48c
Kast: 38c

Ik moet wel zeggen dat de de voorkant van mijn kast nu een straal verwarming is. Uit al die gaatjes komt echt veel warme lucht nu.

Ik wil toch nog eens gaan testen met een extra front-outtake fan.. kijken wat ik win.
Daarna wil ik nog een keer de hele airflow omdraaien. ofwel van voor naar achteren.

Ik sta best perplex trouwens dat deze inrichting die ik nu heb werkt... dan blijkt wel weer dat mijn standaard niet geldend is

FreeReef.nl

• pcgek
  • Niet online

pcgek

Decon Frost schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 09:20:
[...

Ik moet wel zeggen dat de de voorkant van mijn kast nu een straal verwarming is. Uit al die gaatjes komt echt veel warme lucht nu.
Tja, als je er meer lucht in blaast als dat je er uit zuigt?, het moet toch ergens weer uit komen :P

De temperaturen zijn niet verkeerd nee, maar ik zou toch voor een andere oplossing gaan waardoor de luchtstroom sneller word.

(en waarom het onderste gedeelte afgesloten van het bovenste?)

Verwijderd

verkeerde topic

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2008 19:42 ]

Verwijderd

^^

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2008 19:42 ]

• glangeveld
mn hdd's zijn western digital 500Gb 16Mb cache

deze worden zonder airflow niet heel heet maar ik heb de onderste geperforeerde gaten dichtemaakt zodat de voeding de lucht van de voorste fan moet gebruiken en blijft alles ook mooi koel zoals het hoort

In het bovenste gedeelte heb ik 1DVD brander zitten en daar onder een 14Cm fan die ik met een eigengemaakt rekje kan vastzetten in het rek waar je alle dvdspelers in kan schroeven

De cpu tower koeler is voorzien van 2x 12Cm fans die naar achteren blazen en daar zit nog een 12Cm fan

Je moet gewoon zorgen dat de airflow van voor naar achter gaat dan is er niks aan de hand
Als je de achterste fan naar binnen laat blazen dan is je airflow zowiso klote

Je moet trouwens ook ventilatoren hebben die veel lucht verplaatsen anders schiet het ook niet echt op
Ik heb alle fans van Nexus , type : Real silent casefan met witte bladen
Deze blazen veel lucht en zijn stil + je krijgt rubberen bevestiging zodat niks gaat trillen enz

[ Voor 16% gewijzigd door glangeveld op 20-06-2008 23:09 ]

• glangeveld
De geleider van de cpu airflow moet je er uit laten , zonder deze is de airflow beter en je moet die fan gewoon als outtake gebruiken
Pagina: 1