Hertog schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 13:03:
[...]
Ik kan me best voorstellen dat die site er uit gaat ja. Maar als die opmerkingen op radar kloppen kon je soms al de tv niet meer bestellen als je er wèl door kwam, terwijl het andere mensen later op de avond wel gelukt is. Dan is ie niet uitverkocht, zou je zeggen..
Toch lijkt me dat niet raar dat dat voorkomt.
Ik kan me hetvolgende voorstellen, hoe een webshop werkt:
Stel dat er op een bepaald tijdstip nog 10 TV's zijn volgens de database van Kruidvat.
Er zijn nog 16 mensen die op F5 aan het drukken zijn omdat de site zo traag reageerd vanwege het hoge aantal bezoekers.
10 mensen komen er uiteindelijk 'in' en gaan de TV bestellen. Zodra zij de bestelprocedure beginnen, word er een item afgetrokken in de database: er zijn er dan nog maar 0 beschikbaar.
De 11e persoon die na veel F5 drukken op de site komt, krijgt de mededeling dat ze op zijn.
Maar de 10 mensen zijn nog niet klaar met bestellen, ze hebben hun gegevens nog niet ingevuld en hebben ook nog niet op 'voltooien' geklikt.
Van de 10 mensen die in de shop zitten, worden er 5 door de grote drukte uitgeknikkerd (als in: timeout) bij het invullen van gegevens. Het webshop systeem van de kijkshop komt daar na bepaalde tijd achter en zet een paar minuten later weer 5 TV's als beschikbaar in de database.
De andere 5 mensen maken hun bestelling af en ondertussen kunnen de 12 t/m 16e bezoeker na lang F5 drukken ook ineens een TV bestellen.
Doe dit aantal x100 en meerdere malen per minuut en de chaos is compleet.
Wat mij betreft kan het allemaal gewoon voorkomen zonder dat er opzet bij komt kijken.
Alles kan stuk.