Toon posts:

1/3 netwerk = 1/3 internet... Waarom?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kon niet zo snel een uitleg vinden in andere posts hier op het forum dus hierbij mijn vraag. Wie kan mijn uitleggen hoe het volgende werkt?

Ik heb sinds kost een Linksys WRT160N 300Mbps router met WUSB300N adapter. Door het beton van twee verdiepingen heen blijft er ongeveer een derde van de netwerksterkte over. De door Linksys bijgeleverde monitor (software) geeft aan dat er ongeveer 100Mbps overblijft van de snelheid.

Nu heb ik een 20Mbps internetverbinding. Aangezien die 20 ver onder de 100 ligt zou ik verwachten dat ik de volle snelheid van mijn internetverbinding zou kunnen halen. Ik haal echter maar ongeveer een derde van die snelheid. Hoe kan dat? Wat is de logica daar achter?

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Heb je het ook al met de kabel getest of je echt 20 MBIT haalt met je verbinding ?

speedtest.bbned.nl ofwat?
of een 100mb file van je isp ?

Daarna kan je pas kijken of je draadloos de schuld kan gaan geven....

[ Voor 20% gewijzigd door LuckY op 10-06-2008 12:14 ]

Verwijderd

kabel of adsl? adsl = afstand centrale, kabel = knijpen van provider

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-03 20:35
Er zit idd geen logica achter, maar zoals hierboven staat, trek gewoon even 100MB bestandje van de ftp van jou provider en kijk hoe snel dat gaat.

(Test het desnoods even MET en ZONDER kabel, zodat je echt uitsluit dat het niet gewoon je internet verbinding zelf is)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Beton absorbeert amper; dat komt door het mtaal in het beton en/of andere poreuze materialen zoals een houten vloer.

Welkom op GoT; ik mis wat info van je zoals beschreven in Het algemeen beleid #topicplaatsen

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik heb aardig wat afgetest de afgelopen tijd. Met kabel aangesloten op die zelfde Linksys router haal ik via de speedtest van bbned ongeveer 2,3MB/sec. Als ik de pc naast de router zet dan haal ik met draadloos netwerk ongeveer 1,8MB/sec. Zet ik mijn pc weer boven neer dan blijft er maar zo'n 0,7MB/sec over.

Ik heb zelf ook al zitten denken aan bijvoorbeeld firewalls maar daar zou het niet aan moeten liggen aangezien de snelheid in orde is als de pc met adapter in de buurt staat van de router. Dit sluit dus tevens het knijpen van de provider uit.

De meegeleverde handleiding (die vrij kort is) meldt ook niks over dit fenomeen.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2008 13:23 ]

• LuckY
  • Niet online
Bepaalde beveiligingen die je aan heb ?
En test het is onderling in het netwerk met pc<=>pc .

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien dit probleem niet direkt een belletje doet rinkelen bij mensen heb ik contact opgenomen met Yorcom waar ik de router en adapter heb gekocht. Ook die hadden er nog nooit van gehoord dus nu heb ik maar contact opgenomen met de support van Linksys. Ik hou jullie op de hoogte.

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

En wat als je intern via draadloos iets kopieert? Wat voor doorvoersnelheid haal je dan? Misschien performt je draadloze router in het geheel niet, en heeft het dus weinig met je internetverbinding te maken.

Vicariously I live while the whole world dies

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 14:02:
Aangezien dit probleem niet direkt een belletje doet rinkelen bij mensen heb ik contact opgenomen met Yorcom waar ik de router en adapter heb gekocht. Ook die hadden er nog nooit van gehoord dus nu heb ik maar contact opgenomen met de support van Linksys. Ik hou jullie op de hoogte.
+
The maximum performance for wireless is derived from IEEE Standard 802.11 specifications. Actual performance can vary, including lower wireless network capacity, data throughput rate, range and coverage. Performance depends on many factors, conditions and variables, including distance from the access point, volume of network traffic, building materials and construction, operating system used, mix of wireless products used, interference and other adverse conditions
Ik denk dat Linksys het zal roesten wat voor performance je haalt.

Het lijkt me slimmer om eens nauwkeurig te troubleshooten of performance-testen van PC naar PC. En dan zowel bekabeld-bekabeld, bekabeld-wireless, wireless-wireless en dan steeds verder de afstand naar de router vergroten. Het verbaast met helemaal niks dat je met 2 betonnen vloeren (en aanvullend bouwmateriaal) nog maar iets van 0.7MB/s overhoudt. Ik heb thuis enkele gips/schuim-muurtjes staan en op bepaalde plekken heeft mijn laptop niet eens meer connectie terwijl ik op andere plekken dik 2MB/s haal (wel allemaal op 1 verdieping trouwens).

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:08
Anders sluit je het wired aan. Wireless is voor beginners...of je plaats een Linksy repeater.

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Zullen we die discussie hier anders niet aangaan? Daar helpen we hem niet mee lijkt me...

Verwijderd

Topicstarter
Vicarious schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 14:04:
En wat als je intern via draadloos iets kopieert? Wat voor doorvoersnelheid haal je dan? Misschien performt je draadloze router in het geheel niet, en heeft het dus weinig met je internetverbinding te maken.
De router performt wel degelijk want zoals ik al had aangegeven haal ik wel goede snelheden als ik de pc met adapter naast de router neerzet zonder verder wat aan instellingen te wijzigen.

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-03 14:45
misschien dat je met 100mbit kunt downloaden van internet naar je computer, maar is je usb wifi dongle wel sterk genoeg om de traffic richting je AP aan te kunnen ? al die ACK packets enzo?

zit er nog een 2e AP op dezelfde frequentie in de buurt ?

• incinerator82
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-12-2025

incinerator82

I don't Drive Fast, i Fly

Als je een overzicht kan krijgen va:
Packet loss
crc errors
signaal sterkte
Signaal kwaliteit
Van beide routers.

Ik verw8 dat het zowieso in je Wifi zit.. (om geen discussies te beginnen, wifi=suicht).
Probeer igg, metaal/organische materialen te omzeilen.

Vuurmuren doen niet zo veel qua cappen.

[ Voor 25% gewijzigd door incinerator82 op 10-06-2008 14:22 ]

www.mnmclan.nl - LanParty's 4 The win | www.wazda.nl

• LuckY
  • Niet online
Wireless zuigt niet , De mensen die het niet kunnen instellen zuigen ...... :+

Probeer gewoon is wat ik en MAX3400 aanraden.

Ga tussen de pc's testen..

pc 1 naar pc 2 met wifi.
pc 2 naar pc 1 met wifi.

pc 1 naar pc 2 bedraad
pc 2 naar pc 1 bedraad

En kijk welke snelheden je haalt.

En USB dongle sticks zijn dus minder goed dan een PCI kaart of ingebouwde laptop antenne.

offtopic:
@ ncinerator82
Ik verw8 dat het zowieso in je Wifi zit.. (om geen discussies te beginnen, wifi=suicht).
Probeer igg, metaal/organische materialen te omzeilen.

Gaat is normaal typen...

@vwkreg

Anders sluit je het wired aan. Wireless is voor beginners...of je plaats een Linksy repeater.

Wireless is voor beginners? denk is na ik denk dat verbinden moeilijker is dan een utp kabel in je pc raggen... spuit11

[ Voor 37% gewijzigd door LuckY op 10-06-2008 14:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
wvkreg schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 14:14:
Die gedachte was ook al bij mij opgekomen. Ik had geen zin om zo veel meter utp te gaan lopen trekken en ik wilde wel eens experimenteren met draadloosnetwerk en netwerk via het stopcontact. Netwerk via het stopcontact was ook niet zo'n succes. Eén verdieping valt nog wel mee maar die tweede doet de snelheid echt de das om.

Waarschijnlijk kan ik weer een hoop kabelgootjes gaan plakken maar ik ben nu gewoon nieuwsgierig naar de reden van het knijpen.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Gevalletje slecht signaal, wát je router ook verder aangeeft. Kun je hoog of laag springen, als jij een hogere overdracht krijgt naarmate je dichterbij komt, is het duidelijk.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-03 12:39
Kijk even of je het draadloos op een ander kaneel kan zetten, in je de draadloos router.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Verwijderd schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 14:19:
[...]

De router performt wel degelijk want zoals ik al had aangegeven haal ik wel goede snelheden als ik de pc met adapter naast de router neerzet zonder verder wat aan instellingen te wijzigen.
Daarmee heb je aangetoond dat je router 16 mbit haalt. Wat handig is om te weten is wat de maximale doorvoersnelheid van dat ding is. Dat kun je testen door van pc naar pc te kopieren, waarbij de wireless pc vlakbij de wireless router staat.

Als blijkt dat hij sowieso maximaal maar een veel lagere snelheid haalt dan 54 mbit, is het niet raar dat als je verder weg gaat zitten de snelheid nog verder omlaag gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor het advies maar ik geloof dat niet helemaal duidelijk is wat het "probleem" nu is.

Als ik de pc met adapter pal naast de router zet dan functioneert het goed! Ik haal dan een acceptabele internetsnelheid. Dus zelfs met de USB adapter haal ik een snelheid van ongeveer 1,8MB/sec. Dat is weliswaar niet de 2,3 die ik haal met een utp kabel maar het is acceptabel.

Als ik nu die pc oppak en twee verdiepingen hoger neer zet dan zakt de snelheid in tot 0,7MB/sec. Er is dan helemaal niets veranderd aan instellingen en/of configuratie. Maar dat is in eerste instantie niet het probleem maar een symptoon.

Het "probleem" is dat de software van Linksys aangeeft dat ik nog steeds 100Mbps zou moeten kunnen halen en dus richting die 1,8MB/sec zou moeten kunnen halen maar dat er slechts een maar gedeelte wordt toegewezen. Dus het lijkt alsof de router maar een gedeelte op de draadloze verbinding toewijst aan het modem en dat verbaasd mij zo.

• MAX3400

MAX3400

Hou nou eens op met je INTERNET-SIGNAAL testen!

Test eens TUSSEN 2 PC's waar je maximaal 12MB/s kan redden en dus veel duidelijker/groter afwijkingen kan zien. Want als morgen je provider een slecht signaal levert, haal bekabeld ook niet meer dan 0.7 MB/s en gaat het topic helemaal de soep in.

Sorry voor hoofdletters maar de manier van troubleshooten levert meer problemen op dat het oplost!

[ Voor 18% gewijzigd door MAX3400 op 10-06-2008 14:39 ]

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Lees mijn laatste reactie nog eens, dan begrijp je misschien waarom wij je willen laten meten tussen 2 pc's.

• LuckY
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 14:36:
Iedereen bedankt voor het advies maar ik geloof dat niet helemaal duidelijk is wat het "probleem" nu is.

Als ik de pc met adapter pal naast de router zet dan functioneert het goed! Ik haal dan een acceptabele internetsnelheid. Dus zelfs met de USB adapter haal ik een snelheid van ongeveer 1,8MB/sec. Dat is weliswaar niet de 2,3 die ik haal met een utp kabel maar het is acceptabel.

Als ik nu die pc oppak en twee verdiepingen hoger neer zet dan zakt de snelheid in tot 0,7MB/sec. Er is dan helemaal niets veranderd aan instellingen en/of configuratie. Maar dat is in eerste instantie niet het probleem maar een symptoon.

Het "probleem" is dat de software van Linksys aangeeft dat ik nog steeds 100Mbps zou moeten kunnen halen en dus richting die 1,8MB/sec zou moeten kunnen halen maar dat er slechts een maar gedeelte wordt toegewezen. Dus het lijkt alsof de router maar een gedeelte op de draadloze verbinding toewijst aan het modem en dat verbaasd mij zo.
Dit kan je testen door onderling te testen met de 2 pc's of je ook echt die 100mbit haalt.
Want je moet niet altijd geloven wat die tools zeggen...

voer ping commando's uit naar site's/servers om te kijken of je packetloss heb om uit te sluiten dat je connectie naar je router word verpest...

Test is met Netstumbler om naar je signaal waardes te kijken.

maar je verwacht veel van een usb adapter (moet je niet doen ... meestal functioneren die dingen niet optimaal....)

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 14:36:

Nogmaals, dat is 100% een afgezwakt signaal, wat je router ook zegt. Punt.

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-03 17:28

Sa1

Exorcist schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 14:42:
[...]

Nogmaals, dat is 100% een afgezwakt signaal, wat je router ook zegt. Punt.
I second that. Mijn router zegt ook dat ik keurig een 270mb verbinding heb, echt haal ik nooit meer dan 4 tot 5 MB /sec, bij langena dus die snelheid niet.

Je kunt natuurlijk ook ff testen wat de snelheid is op het moment dat je via 't interne netwerk wat bestanden verplaatst... dat zal op dezelfde 700kB/sec gaan.

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-01 15:11

brid

Onze excuses voor het ongemak

Er hoeft ook niks bij jou te veranderen om er voor te zorgen dat de performannce minder word.

Zodra de buren een wireless router aanzetten, geeft dit al storing op jouw verbinding en een lagere doorvoorsneldheid. Ook al geeft de software aan dat hij met 100Mbit werkt.

Dit is wat er max kan zonder overhead enzo en met 2 verdiepingen er tussen heb je denk al genoeg verstoring van je signiaal om het verschil te verklaren.

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Bij mij heeft het draadloos erg geholpen om het TCP receive window (RWIN waarde) te verhogen naar 192720. Dit kun je bijvoorbeeld doen met TCP optimizer.

Overigens had ik ook last van wat lage snelheden met de laptop bijna naast de router dus ik betwijfel of het in jou geval iets gaat verbeteren maar je kunt altijd even proberen natuurlijk ;)

• incinerator82
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-12-2025

incinerator82

I don't Drive Fast, i Fly

Ik sluit mij aan bij LuckY, probeer zijn methode.
Dat geeft veel verheldering op het geheel.

@eisan
Maar even een detail, 100Mbps daarmee kun je +/-12Mbyte/s mee behalen, effectief op je computer ongeveer 8Mbyte/s.

[ Voor 21% gewijzigd door incinerator82 op 10-06-2008 15:12 ]

www.mnmclan.nl - LanParty's 4 The win | www.wazda.nl

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-02 00:27

Big Womly

Live forever, or die trying

Is het niet zo dat als je maar 100Mb haalt ipv de 300Mb, dat slechts 1/3 van je pakketten doorkomt en 2/3 verloren gaat, en dus ook maar 1/3 van je internetpaketten doorkomt. Met dat opzicht is de internetsnelheid verklaart, ongeacht of je nu die 100Mb haalt tussen 2PC's of niet.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• LuckY
  • Niet online
mbsaerens schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 15:13:
Is het niet zo dat als je maar 100Mb haalt ipv de 300Mb, dat slechts 1/3 van je pakketten doorkomt en 2/3 verloren gaat, en dus ook maar 1/3 van je internetpaketten doorkomt. Met dat opzicht is de internetsnelheid verklaart, ongeacht of je nu die 100Mb haalt tussen 2PC's of niet.
Dit kan je uitvogelen dmv een ping commando om te kijken of er packetloss is
Pagina: 1