Diesel op alternatieve brandstof?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:41
Nu de Diesel kosten zo de pan uit rijzen ben ik van plan om op alternatieve brandstoffe te gaan rijden. Ik ben in bezit van een 20 jaar oude Mercedes in concour staat, oftewel niet last van een boordcomputer etc en het zijn de sterste Diesels in het Mercedes segment.

Ik heb gegeken naar Biodiesel, maar was hier al redelijk snel mee klaar want de kosten per liter liggen simpelweg hoger als standaard Diesel.
Plantaardige olie (PPO) lijkt voor mij de beste optie, er zijn verschillende varianten enkele PPO pompstations, slaolie in de supermarkt kopen etc, maar natuurlijk wil ik de allergoedkoopste manier. :)

Om in de zomer op 50% op PPO te rijden is geen aanpassing nodig, wel met regelmaat de eerste paar keer je voorfilter van je brandstof vervangen.
Maar ik wil dan mijn auto laten ombouwen om 100% op PPO te kunnen rijden, maar zou graag wel mensen willen spreken over de ervaringen hiervan.

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:53
Dat is toch niet legaal (in Nederland?) :?

En dan denk ik dat je op www.ppo.nu meer informatie kan vinden.

[ Voor 44% gewijzigd door urk_forever op 10-06-2008 11:29 . Reden: Site gevonden. ]

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Zogenaamd ''supermarkt''spul mag allemaal niet omdat er geen accijns opzit. Motoren kunnen het prima aan maar de schatkist loopt geld mis en daarom mag het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
En "geen aanpassing nodig" hangt bij mijn weten nogal af van het soort pakking wat je hebt. Sommige pakkingen lossen op in plantaardige olie.

(en zodra er trouwens een politiewagen achter je rijdt ben je de lul, je verspreidt nogal een frituurlucht ;))

[ Voor 28% gewijzigd door pagani op 10-06-2008 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zou ook naar het methanol-gehalte kijken van alternatieve brandstoffen want niet alleen pakkingen maar ook afdichtrubbers, oliepompen, injectors en andere onderdelen kunnen door een te hoog of te laag methanol-gehalte onherstelbare schade oplopen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
johnnyv.nl schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 11:23:
En "geen aanpassing nodig" hangt bij mijn weten nogal af van het soort pakking wat je hebt. Sommige pakkingen lossen op in plantaardige olie.

(en zodra er trouwens een politiewagen achter je rijdt ben je de lul, je verspreidt nogal een frituurlucht ;))
Als je ronde 50%~80% rijdt in de zomer op PPO dat is geen probleem, want oa een oom rijdt al 2 jaar (+/- 40.000km) op slaolie zonder enkel probleem met hetzelfde moterblok.
En waarom ik het niet aan hem informatie vraag? Omdat ik ook wil weten of er eventueel alternatieven zijn.

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218213

rooie diesel , een pak goedkoper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Volgens mij is je idee niet helemaal legaal, je mag namelijk niet rijden op brandstoffen waarover geen accijnzen zijn geheven en je bent aardig de klos als je gepakt wordt

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Het probleem met de politiewagen blijft sowieso. Weet niet hoe het strafrechtelijk zit, maar het zal iets in de trant zijn van fraude, belastingontduiking etc. Dat wil je niet in je strafblad hebben, kun je geen enkele baan waar een verklaring van goed gedrag wordt gevraagd meer krijgen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

En trouwens rijden op slaolie is al lang niet zo lucratief meer, die prijzen zijn ook oomhoog geschoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Alleen ook heel erg illegaal, en er word met behoorlijke regelmaat op gecontroleerd. Als ze je pakken kost je dat een aardige boete.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151099

laten we het idd maar legaal houden hier...

is een LPG installatie niet interessant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Anoniem: 151099 schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 11:47:
laten we het idd maar legaal houden hier...

is een LPG installatie niet interessant?
Een LPG installatie met een Diesel?
Ik heb wel eens een project gezien op een W123 club iemand die liet een Diesel blok 30% op LPG te draaien, maar het leuke verschil tussen Diesel en Benzine is dan krijgt het Benzine blok teveel krijg je last van backfire met een Diesel loopt je blok harder als dat hij kan, oftewel snel stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-05 00:27

B-lennium

Volvo 164 1975!

met rode diesel is het net als met wiet, als de eerste oogst binnen is neem je de boete voor lief ..... :P

LPG in een diesel gaat niet lukken.

heb eens op discovery gezien (dirty jobs) dat een kerel op oude frituur olie reed. had zn eigen zuiverings installatie in de schuur!

[ Voor 3% gewijzigd door B-lennium op 10-06-2008 11:52 ]

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
johnnyv.nl schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 11:29:
Het probleem met de politiewagen blijft sowieso. Weet niet hoe het strafrechtelijk zit, maar het zal iets in de trant zijn van fraude, belastingontduiking etc. Dat wil je niet in je strafblad hebben, kun je geen enkele baan waar een verklaring van goed gedrag wordt gevraagd meer krijgen :P
Politie zal weinig doen met rode Diesel, want zij mogen niet in je tank kijken daarvoor hebben we de Douane :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
B-lennium schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 11:51:
is net als met wiet, als de eerste oogst binnen is neem je de boete voor lief ..... :P

LPG in een diesel gaat niet lukken.

heb eens op discovery gezien (dirty jobs) dat een kerel op oude frituur olie reed. had zn eigen zuiverings installatie in de schuur!
Ik was dit weekend bij een klant van mij die laat zijn nieuwe Caddy ombouwen en gaat daarna tanken bij een bedrijft die gereinigde frituurolie verkoopt, kost rond de 40ct per liter.
Ik zal vanavond eens contact opnemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Hari-Bo schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 11:51:
[...]

Politie zal weinig doen met rode Diesel, want zij mogen niet in je tank kijken daarvoor hebben we de Douane :)
Het ging om de plantaardige olie. Dat hoef je niet te zien, dat ruik je. En dat is dus illegaal en levert je allerhande notities op je strafblad op. Daarnaast is ook rijden op rode diesel illegaal, dus mag het hier in feite niet besproken worden.

[ Voor 28% gewijzigd door pagani op 10-06-2008 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
johnnyv.nl schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 11:53:
[...]

Het ging om de plantaardige olie. Dat hoef je niet te zien, dat ruik je.
Dat is nog steeds niet strafbaar om daarop te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Hari-Bo schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 11:54:
[...]

Dat is nog steeds niet strafbaar om daarop te rijden.
Betaal je accijns dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Hari-Bo schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 11:51:
[...]

Onzin; als de politie een sterk vermoeden heeft dat je op rode diesel rijdt, mogen ze je aanhouden op verdenking van ontduiking van accijnzen en mag je lopend naar huis want dan kunnen ze de auto ter plekke in beslag nemen als er geen douane-beambte in de buurt is. Besides; wat heeft de douane er mee te maken; voor zover ik weet is rode diesel geen import-produkt en valt dus gewoon onder strafrecht en dus op te sporen door elke BOA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-05 00:27

B-lennium

Volvo 164 1975!

johnnyv.nl schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 11:53:
[...]
Daarnaast is ook rijden op rode diesel illegaal, dus mag het hier in feite niet besproken worden.
ik heb een trekker :D <--- voor de database van de overheid haha

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Dat klopt, maar er is nog steeds geen duidelijk beleid en nog niet strafbaar over het gebruik van slaolie, want je hebt tegenwoordig ook PPO tankstations, ruik jij het verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Van wikipedia (diesel): "In Nederland wordt bij de jaarlijkse APK ook gecontroleerd op het gebruik van rode diesel."
Hari-Bo schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 11:58:
[...]

Dat klopt, maar er is nog steeds geen duidelijk beleid en nog niet strafbaar over het gebruik van slaolie, want je hebt tegenwoordig ook PPO tankstations, ruik jij het verschil?
Er is er welgeteld één in Amsterdam, waar je op dinsdagmiddag een uurtje kan tanken :z Je kan wél in Dutisland gaan tanken.

[ Voor 64% gewijzigd door pagani op 10-06-2008 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
MAX3400 schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 11:56:
[...]

Onzin; als de politie een sterk vermoeden heeft dat je op rode diesel rijdt, mogen ze je aanhouden op verdenking van ontduiking van accijnzen en mag je lopend naar huis want dan kunnen ze de auto ter plekke in beslag nemen als er geen douane-beambte in de buurt is. Besides; wat heeft de douane er mee te maken; voor zover ik weet is rode diesel geen import-produkt en valt dus gewoon onder strafrecht en dus op te sporen door elke BOA.
Het is toch echt een onderdeel van de Douane om op te controleren, het klopt dat de Politie als het vermoeden is contact opnemen mag met de Douane of in beslag namen maar niet zelf controleren...
Zie link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
johnnyv.nl schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 11:59:
Van wikipedia (diesel): "In Nederland wordt bij de jaarlijkse APK ook gecontroleerd op het gebruik van rode diesel."
Dan hadden ze mij in Januari ook een boete moeten geven met mijn vorige auto aangezien ik 3 kwart jaar op rode Diesel heb gereden, maar nu weer on-topic op naar de alternatieve brandstoffen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Feit is dat je middels dit topic probeert de accijnzen te omzeilen, ik ben het er dan ook niet mee eens dat dit topic open blijft.

En er bestaat zoiets als de editknop by the way...

[ Voor 17% gewijzigd door pagani op 10-06-2008 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Hari-Bo schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 12:01:
[...]

Het is toch echt een onderdeel van de Douane om op te controleren, het klopt dat de Politie als het vermoeden is contact opnemen mag met de Douane of in beslag namen maar niet zelf controleren...
Zie link
Zowel de douane als de marechaussee mogen aktief controleren (oftewel, de straat op, een voertuig aanhouden en in de tank kijken). Maar politie mag bij verdenking je al staande houden en overleggen met de OvJ voor inbeslagname.

Simpel gezegd; ziet een agent (ook buiten functie) je wegrijden bij een pompstation voor rode diesel, dan heb je ongeveer 99% kans dat je een paar kilometer verderop blauwe lichtjes ziet ongeacht onder welk wettelijk opsporingsapparaat de betreffende ambtenaar valt.

Maar ik kan het ook ruimer verwoorden: als een opsporingsambtenaar of een garage-houder een verdenking heeft dat je auto een bepaalde RDW-keuring heeft ondergaan tijdens tenaamstelling en die RDW-keuring "lijkt" omzeild, dan ben je per definitie je auto kwijt tot nader order!

*edit*
Voorbeeld: als jij een Mercedes C200 Compressor hebt aangekocht en je laat (ongeacht goedkeuring op elk afzonderlijk onderdeel) ook maar iets vervangen aan het motorische en draaiende gedeelte, ben je eigenlijk verplicht een hernieuwde RDW-keuring aan te vragen. Dit geldt imho ook als je andere brandstoffen gaat gebruiken dan waarvoor de fabrikant de RDW-keuring heeft aangevraagd.

RDW-keuring komt in het geding tijdens APK, milieu-controle maar ook bij grenscontroles, snelheidsovertredingen etc.

[ Voor 26% gewijzigd door MAX3400 op 10-06-2008 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54122

Het is in Nederland niet illegaal om op ppo te rijden. Het is wel verboden om op ppo te rijden waar geen accijns over betaalt is.

Ik ben niet voor 100% op de hoogte maar je kunt bij de douane een aangiftebiljet halen voor accijns op ppo. Deze moet je invullen op de dag dat je getankt hebt. Je krijgt dan achteraf een aanslag voor de accijns.

Stel nu dat je aangehouden wordt op de dag dat je getankt hebt, en je hebt het aangiftebiljet in de auto liggen om op te sturen. Je bent dan legaal bezig, want de aanslag wordt achteraf opgelegd.

Kijk eens op www.ppo.nu, daar is meer over deze materie te lezen.

Bovenstaand verhaal gaat niet op voor rode diesel. Die mag je sowieso niet in je tank hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 54122 op 10-06-2008 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Je bent natuurlijk alleen legaal bezig als je ook daadwerkelijk de aangifte doet.
Hari-Bo schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 12:01:
[...]

Dan hadden ze mij in Januari ook een boete moeten geven met mijn vorige auto aangezien ik 3 kwart jaar op rode Diesel heb gereden, maar nu weer on-topic op naar de alternatieve brandstoffen. :)
Dan mag die keurmeester wel oppassen dat ie z'n keurmeesterschap niet voorgoed kwijt raakt.

[ Voor 71% gewijzigd door pagani op 10-06-2008 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54122

johnnyv.nl schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 12:11:
Je bent natuurlijk alleen legaal bezig als je ook daadwerkelijk de aangifte doet.
Daar gaan we wel van uit. Als je de ppo goed weet in te kopen kun je een stuk goedkoper uit zijn dan met diesel en nog legaal ook.

Nog een korte aanvulling. Aangezien het voor een pariculier in Nederland niet is toegestaan zelf brandstof te vervaardigen, mag je de ppo alleen buiten Nederland in de tank stoppen.

Doet me een beetje denken aan de regelgeving omtrent koperhoudende aangroewerende verf op schepen. je mag het in je bezit hebben, het mag op je boot zitten, maar je mag het er niet in Nederland op doen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Mja, is er eentje in het straatje van "je mag wiet hebben en gebruiken, maar het mag niet massaal geproduceerd worden" en "je mag geen pitbulls fokken, maar wel een pitbull pup hebben"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Hari-Bo schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 11:58:
[...]

Rijden op brandstoffen waar geen accijnzen over geheven zijn is strafbaar. Hoe duidelijk wil je het hebben?

Pagina: 1