RaZ schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 22:08:
Er kan gewoon meer met een normale kast, dan met een barebone. Ze hoeven niet zo zeer achter te lopen. Maar ik kan in mijn PC toch wel een 4 tal harddisks kwijt, en er zit een DVD-rom speler in en een DVD-fikker, dat past gewoon niet in een barebone.
Aan alleen een DVD brander heb ik genoeg. Dan kan ik minder makkelijk CD-ROM's / DVD's kopieren, maar dat doe ik toch haast nooit.
De eisen die Tweakers stellen zijn anders dan een digibeet die enkel een Word-documentje tikt en een mailtje checked en wat internet.
Op het moment dat m'n harddisks vol zijn, haal ik een nieuwe, en zet ik die erbij, in tegenstelling tot een barebone, dan moet je hem vervangen omdat er geen ruimte is.
Defineer 'wat Photoshop' eens. Doe je enkel rotaten, resizen, croppen. Dan voldoet 1 GB ram prima. Wil je meer, dan is 1 GB karig. Het werkt wel, maar je moet dan langer wachten. Kan minder multitasken. Aan jouw de keuze of 1 GB en de traagheid dan acceptabel is.
"Wat Photoshop" is iets meer dan wat jij noemt, maar enkel voor het ontwerpen van een (wat later een css based) site layout wordt. Geen dikke filters e.d. Hooguit wat uitsnijden, pasten naar een nieuwe layer, kleuren aanpassen...
Ik vind 1 GB ram voor XP eerlijk gezegt al te weinig. Nieuwe software gaat mee met de hardware van de tijd. 1GB is niet meer van deze tijd, en ram is relatief een kleine investering.
Ik draai nu XP op 256MB RAM en hoewel dat soms wat traag is (ligt ook aan m'n 6 jaar oude Athlon Thunderbird cpu), erger ik me er niet kapot aan. Ik merk tegenwoordig alleen dat als ik op een site met relatief veel flash kom, de PC echt trager wordt, maar dat zou met een goede Sempron of X2 opgelost moeten zijn. 1 GB geheugen is voor mij al een hele vooruitgang, maar er valt ook wat voor te zeggen dat je voor een kleine 15 euro meer, 2 GB hebt en daarop hoef je dan weer niet te beknibbelen.

Ik zou willen dat ik genoemde barebone config zou kunnen vergelijken met, zeg een NSK4480 met normaal M2A mobo en 45 watt series X2 processor. Vraag me af of die NSK dan meer lawaai maakt... dat is voor mij het belangrijkste...
[
Voor 5% gewijzigd door
Verwijderd op 10-06-2008 22:18
]