PC met zo weinig mogelijk geluids- en hitteproductie

Pagina: 1
Acties:

• Reveller
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-12-2022
Het valt me op dat Dell PC's altijd zo stil zijn dat je de fan van de voeding niet eens hoort draaien. Mijn vriendin heeft van haar werk een oude Compaq D510 SFF meegekregen. Ook bij deze PC hoor je de fans alleen als je met je oor tegen de systeemkast hangt.

Voor mijn nieuwe PC wilde ik een Antec NSK4480 met 380 Earthwatts voeding kopen. Dit, in combinatie met slechts een Asus M2A-VM met een AMD Athlon 64 X2 4200+ (+ Coolermaster AM2) en een Samsung Spinpiont HDD. Het nadeel van zo'n eigen configuratie is, dat ik niet kan luisteren hoeveel hitte en geluid zo'n kast nu werkelijk voortbrengt.

Na wat klikken via Google leerde ik dat die Small Form Factor office PC's vaak wat lichtere (notebook) processors gebruiken (die minder energie verbruiken en dus minder warme afgeven), een laag Wattage voeding hebben (175 Watt!) en alles onboard dragen. De systeembeheerder op mijn werk zegt dat er soms ook extra software in zit die de fans alleen in het uiterste geval laat draaien.
  • Wie kan mij meer vertellen hierover? Als ik bv. een Celeron processor ipv een Dual Core of X2 neem, scheelt dat dan significant in de warme productie?
  • Is een Samsung Spinpoint idd de meeste geluidsarme HDD?
  • Welke volledig passieve processorkoeler is goed maar niet te duur?
  • Heeft genoemde Antec bv. een goede airflow? En is een barebone kast (zoals Asus P2-P5945GC met 200 Watt voeding significant stiller?
  • Zijn er nog andere zaken waarmee ik geluid / warme kan beperken?

[ Voor 5% gewijzigd door Reveller op 10-06-2008 00:05 ]

"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."

• anonimoes
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-11-2024

anonimoes

Zomerweer is ook maar relatief

@processor: AMD heeft in zijn X2 serie een aantal modellen zitten die extra energiezuinig zijn, zoek maar eens op TDP (Total Design Power) in de pricewatch. Ik meen dat deze rond de 45 watt zitten.
@hdd: De samsung spinpoints zijn voor zover ik weet (een van de) stilste schijven. Heb zelf vier t166 schijven in raid draaien en die produceren niet veel herrie vind ik zelf (en ik houd zeer van relatief stille systemen)
@cooler: geen idee
@case: zou ik ook niet weten, ik denk dat je hiervoor het beste reviews kan lezen.
@overig: Je kan relatief gemakkelijk je casefans op 7 volt laten draaien, dan maken ze flink minder lawaai en als je zorgt voor een systeem dat niet al te veel warmte produceert moet dit wel voldoende zijn denk ik. Zelf gebruik ik altijd casefans van nexus, deze zijn imho erg stil. (het liefst 120mm modellen gebruiken als het kan, deze zijn qua geluid / airflow ratio volgens mij het beste (tenzij je nog groter kan gaan gok ik))

Gemberthee: water met een smaakje.

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-01 11:06
Recent heb ik een systeem samengesteld voor mijn oom dat gebaseerd was op de bestbuy guide basis PC. Het is dat voor normaal gebruik de huidige nieuwe systemen veel te snel zijn en daarmee vaak veel te duur, veel te onzuinig en veel te warm.

De enige veranderingen die ik aan de bestbuy guide heb gedaan is de Antec NSK-3480 met een grote 12CM fan achter en twee 9,2 CM fans voorin. Achter de Antec Fan op de laagste stand en voorin twee nexus fans op 7 volt. Dit maakt de airflow fluisterstil.

Verder heb ik de standaard AMD koeler uit de bestbuy guide vervangen door een Arctic Cooling 64 Pro. Deze in samenwerking met de PWM besturing van het MSI moederbord maakt dit fluisterstil.Verder een passive grafische kaart in Crossfire met de passief gekoelde onboard grafische chip zorgt weer voor een verlaging van de geluidsproductie.

Als processor een 4800+ omdat deze toch beter presteerd als een van die 45 watt processoren van AMD. Als jij zou kiezen voor zo'n 45 watt CPU zou je de fan van de processor koeler nog langzamer kunnen laten draien.

Een Samsung HDD die erg stil is en het verhaal is compleet.

Als performance van ondergeschikt belang is dan zou je kunnen kiezen voor een passief systeem op basis van Mini-ITX. Ook deze systemen zijn meer als snel genoeg voor het eenvoudige XP, Office en Internet werk. Daarbij zijn ze ook nog eens lekker compact.

Een barebone zou ik zelf niet kiezen omdat je hier te veel afhankelijk bent van de ontwerpers van het systeem. Het meeste in een barebone is maatwerk en kan niet zomaar vervangen worden voor een stiller, nieuwer of koeler exemplaar.

[ Voor 17% gewijzigd door Juicie op 10-06-2008 18:11 ]

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

ter info ;) in dell PC's zitten ofwel fans van NMB ofwel zijn het turbine's van NMB, ik kan er van meespreken ze zijn echt stil, maar o wee als je er echt eens de volle 12 Volt opzet :p dan blazen ze echt superhard :)

ik heb ooit eens een Hp computer geweten, die fans draaiden bijna niet, alleen af en toe en dan bliezen ze even op maximum alle warmte af. (was wel grappig om te horen, alles muisstil en dan ineens hoor je die fan een tijdje blazen :+ ) maanr wel niet zo goed voor je componenten denk ik :S

als je echt stilte wil in je pc zou ik als CPU cooler ofwel de GEMINI II van master cooler nemen ofwel de SONIC TOWER van thermal take. ter info weer: de gemini II kan je koelen met 2 ultrastille 12 cm fans, en bij de sonic towel is de fan zelfs optioneel ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-01 21:16
De wat oudere celeron processors zuipen er qua stroomverbruik (en dus ook warmte) erg op los. Sowieso is het al bijna niet meer te doen op een celeron. Dat is ook totaal ongeschikt voor vista enz. Kan je denk ik toch beter een AMD x2 kopen, desnoods 1 van de 45 watt reeks. De NSK4480 met de 380watt earthwat voeding heb ik zelf en ik kan niets anders zeggen dan: "stil" ik heb alleen wel de standaard cooler van mijn athlon le-1620 (energie zuinige athlon welke ik gebruik als server) en die wil soms nog wel eens keet maken. Anders zet je gewoon Rightmark aan en clock je je cpu onder indien je de kracht niet nodig zou hebben (op sommige moment, intel heeft hier EIST voor maar rightmark vind ik efficiënter door het voltage verandering)

één is geen, twee is één

Verwijderd

Ik heb voor mijn zwager een pc gebouwd met:

AMD 4050E
Asrock fulldisplayport780 met amd 780g chipset
2gb geheugen
Antec NSK4480B + 8cm 1000rpm Silent Eagle fan.

Met de tricool fan van de antec op zijn laagste stand en de processor koeler op quiet in de bios is hij fluister stil. Veel hitte produceerd hij niet. De 4050E processor en de 780G chipset zijn erg zuinig.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-01 21:56
Ik heb voor een kameraad een 5000+ systeem samengesteld met een Aopen kast, 780G bordje ook vrij stil. Enige wat nu denk ik lawaai maakt is de boxed fan, welke op 50% draait (niet lager gezet), maar dan nog is het een stil ding.

De wijzen komen uit het Oosten!

Pagina: 1