Het valt me op dat Dell PC's altijd zo stil zijn dat je de fan van de voeding niet eens hoort draaien. Mijn vriendin heeft van haar werk een oude Compaq D510 SFF meegekregen. Ook bij deze PC hoor je de fans alleen als je met je oor tegen de systeemkast hangt.
Voor mijn nieuwe PC wilde ik een Antec NSK4480 met 380 Earthwatts voeding kopen. Dit, in combinatie met slechts een Asus M2A-VM met een AMD Athlon 64 X2 4200+ (+ Coolermaster AM2) en een Samsung Spinpiont HDD. Het nadeel van zo'n eigen configuratie is, dat ik niet kan luisteren hoeveel hitte en geluid zo'n kast nu werkelijk voortbrengt.
Na wat klikken via Google leerde ik dat die Small Form Factor office PC's vaak wat lichtere (notebook) processors gebruiken (die minder energie verbruiken en dus minder warme afgeven), een laag Wattage voeding hebben (175 Watt!) en alles onboard dragen. De systeembeheerder op mijn werk zegt dat er soms ook extra software in zit die de fans alleen in het uiterste geval laat draaien.
Voor mijn nieuwe PC wilde ik een Antec NSK4480 met 380 Earthwatts voeding kopen. Dit, in combinatie met slechts een Asus M2A-VM met een AMD Athlon 64 X2 4200+ (+ Coolermaster AM2) en een Samsung Spinpiont HDD. Het nadeel van zo'n eigen configuratie is, dat ik niet kan luisteren hoeveel hitte en geluid zo'n kast nu werkelijk voortbrengt.
Na wat klikken via Google leerde ik dat die Small Form Factor office PC's vaak wat lichtere (notebook) processors gebruiken (die minder energie verbruiken en dus minder warme afgeven), een laag Wattage voeding hebben (175 Watt!) en alles onboard dragen. De systeembeheerder op mijn werk zegt dat er soms ook extra software in zit die de fans alleen in het uiterste geval laat draaien.
- Wie kan mij meer vertellen hierover? Als ik bv. een Celeron processor ipv een Dual Core of X2 neem, scheelt dat dan significant in de warme productie?
- Is een Samsung Spinpoint idd de meeste geluidsarme HDD?
- Welke volledig passieve processorkoeler is goed maar niet te duur?
- Heeft genoemde Antec bv. een goede airflow? En is een barebone kast (zoals Asus P2-P5945GC met 200 Watt voeding significant stiller?
- Zijn er nog andere zaken waarmee ik geluid / warme kan beperken?
[ Voor 5% gewijzigd door Reveller op 10-06-2008 00:05 ]
"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."