Toon posts:

Oude apparatuur reïncarneren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wat audio apparatuur staan die ik wil repareren. Ik ben elektronicus(diploma) maar ben daarna andere dingen gaan studeren en heb me er niet zo mee bezig gehouden. Ik ben "out of the running" zeg maar en kan wel even wat hulp gebruiken om op weg te geraken. Speciale forums hiervoor zal ik nog opzoeken maar ik moet ergens starten.

Apparatuur is zeer divers. Ik zal ze even opnoemen met defect, allicht dat iemand mij daardoor een beetje op weg kan helpen.

Sansui CA-F1 preamp.
Defect: Geen geluid uit rechterkanaal, zeer zacht geluid uit het linkerkanaal. Er komt wel "gewone" ruis uit het rechterkanaal naarmate de volumeknop wordt open gedraaid, treble, bass & balance hoor je ook weleens een kraakje, dus ik neem aan dat alles wat daarachter zit werkt. Maakt trouwens niet uit of ik als output A of B selecteer.
Tevens is de as van de treble knop bijna compleet gebroken, dus die potentiometer zal ik moeten vervangen met een model van dezelfde kwaliteit.

Siemens RE777 Eindversterker.
Defect: Apparaat werkt, maar soms komt er van het een op het andere moment een stoorsignaal, behoorlijk hard, uit. Uitzetten en beetje aan de kabel tussen preamp en versterker achteraan hanessen of rond de powerknop gaat het weg. Als deze storing zich voordoet is op de preamp een behoorlijke uitslag van de meter te zien zodra ik de eindversterker aanzet. Als ik dit zie treedt de storing op zodra de inschakelvertraging van de eindversterker uitgaat.
Vind dit zelf een heel vreemd probleem, aangezien de storing iets te maken heeft met de bekabeling en de eindversterker denk ik, maar dit vind wel zijn weg terug naar de preamp. Bekabeling is met DIN stekkers.

SABA Hi-Fi Studio 8060.

De grote tuner zelf werk niet, maar als je een kanaal via de voorkeuze zenders zoekt werkt het wel. De tuner intern werkt dus, alleen het afstemmen op een station met de draaiknop voor dagelijks gebruik functioneert dus niet. De verlichting voor het afstemmen van de zenders voor dagelijks gebruik werkt niet, dus ik neem aan dat er ergens een defect is naar dat circuit toe.

Bang & Olufsun Beomaster 4400

Speakeruitgangen lijken niet te werken, en de power off knop werkt niet(mechanisch vermoed ik). Koptelefoon werkt wel, maar tussen links en rechts lijkt er enorm veel overspraak te zijn, lijkt een grote orgie. Sommige klanken zijn zuiver, maar zangstemmen zijn zeer zacht bijvoorbeeld samen met andere klanken.

Verder heb ik nog een hele rits transmission-line speakers, maar daar kom ik denk ik wel uit, zijn wat kleine onvolkomenheden in de behuizing hier en daar. Ook nog andere vintage apparatuur maar dat lijkt te werken op het moment.

Ik hoop op wat tips zodat ik niet doelloos ga rondmeten, en misschien zitten hier wel kennens van deze (vintage) audio apparatuur. Heb tot mijn beschikking een 2 kanaals scope, 2 multimeters en vacuum buis volt meter, meer dan genoeg om de klus te klaren inclusief allerlei onderdelen, dus dat moet wel goed zitten.

En als iemand een defecte Sansui BA-F1 eindversterker heeft voor een zachte prijs hoor ik het graag

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
Ik heb onlangs ook een amp van 30jaar oud gefixt, ook het rechterkanaal was kapot, maar toch kwam er geluid uit beide boxen.

Eens naar de AUX-input gekeken, en bleek dat er één van de pootjes was afgebroken van de fiche waar de audiokabel aanhangt. Opnieuw gesoldeerd en nu heeft hij weer mooi stereo. :)

Dus ruis, slecht contact, wordt dikwijls veroorzaakt door beweegbare onderdelen die versleten zijn ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ging dat maar zo makkelijk bij mij :') Ben nu bezig met de Sansui. Zit er een gat in de print van de Head Amp en een stuk van deze print af. Geluk is dat op de plek van het gat geen componentjes zaten en op het afgebroken deel ook niet. Ook geen banen.
Verder nog wat gebogen metalen delen aan de binnenkant rond die plek. Dus ben bezig de prutserij van een van de vorige eigenaren te fixen. Verder lijkt het dat ik ergens het testsignaal kwijtraak van een kanaal na een van de slelectieschakelaars. Andere kanaal werkt wel door alle passieve componenten (Balans & Volume) en gaat uiteindelijk naar de versterker zelf. Moet het apparaat dan maar eens aanzetten en kijken wat ie doet en hopen geen kortsluiting te maken tijdens het meten. Allicht dat ik dat printje er maar eens uithaal en apart test.

Ben nu bezig met zelfgebouwde scope probes met ~10x verzwakking. Ze zijn wel nog wat gevoelig dus daar moet ik iets beters op vinden, allicht dat iemand daar iets voor heeft hoe men deze het beste opbouwt?
Als signaal generator gebruik ik overigens een Denon CD speler met een CD'tje waar ik wat signaaltjes op heb gezet zoals sinus en zaagtand van verschillende frequentie. Moet zeggen dat de DAC het signaal redelijk mooi reproduceert, maar ik zie een deel van de netfrequentie gesuperponeerd terug. Is een redelijk oud ding (~20 jaar). Misschien dat er wat versleten raakt in de voeding? Of maakte Denon toen nog geen goede CD-spelers?