[chello + adsl] 2 op 1 netwerk

Pagina: 1
Acties:

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05-2025

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Situatie in studentenpand waar mijn neefje hokt (20 x draadloze pc's) :
Boven-huis chello kabel modem met losse wifi router
Beneden-huis telfort adsl modem zyxel met wifi enabled

Echter de ene modem staat op 10.0.0.x
De ander op 192.168.1.x
Subnets zijn wel hetzelfde, 255.255.255.0

Het gaat er sociaal aan toe :) en ze willen 1 netwerk er van maken ivm gamen en sharen.

Ik _denk_ dat 1 van de 2 modems de zelfde ip range moet hebben als de ander, bijv. 192.168.1.1 (pool van 10) en 192.168.1.21 en ook een pool van 10, of gaan ze elkaar dan juist 'storen'?

Kan het nu ook al, en hoeft alleen de beveiliging op dezelfde soort (wpa met aes en keyphrases) ?

Alle tips welkom.

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• luteijn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-12-2022
Inderdaad, 10.0.0.x veranderen in 192.168.1.x en nummerplan coordineren. Denk nog wel even na over de routering...

Bijv het subnet in twee-en knippen (192.168.1.0-127 en 192.168.1.128-255, zodat het eventueel vrij makkelijk weer is los te koppelen van elkaar), de routers op .1 en .129 zetten. Dan maar op 1 device de DHCP server aan zetten, die je dan zo instelt dat de helft van de clients .1 als default gateway krijgt en de andere helft .129 (kan vaak niet met alles in een doosjes, dus misschien moet je 1 PC dat laten doen, OF gewoon alle pcs een vast ip-address geven en met de hand 1 van de twee gateways als default gateway instellen.) Eventueel nog routes naar bepaalde servers statisch toevoegen, zo dat je b.v. de mailserver van ADSL-provider over ADSL benaderd en die van Chello over de kabelmodem kant.

Chello<--{modem}---[Losse-PAT-router]---192.168.1.x---[ADSL-PAT-router/modem]-->ADSL

P.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-03 09:26

Bergen

Spellingscontroleur

Even mierenneuken: de naam chello bestaat al bijna een jaar niet meer. Het heet al een hele tijd UPC Internet.

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Bergen schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 06:12:
Even mierenneuken: de naam chello bestaat al bijna een jaar niet meer. Het heet al een hele tijd UPC Internet.
Kun je nagaan hoe lang dat daar al ligt dan, ik was al verrast dat er bij dat stelletje rommel makers überhaupt nog documentatie was bij dat modem :)

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
luteijn schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 05:34:
Inderdaad, 10.0.0.x veranderen in 192.168.1.x en nummerplan coordineren. Denk nog wel even na over de routering...
Je snapt er meer van dan ik zie ik al.
Helemaal nieuw ben ik er niet mee, alleen dit snap ik niet:
Bijv het subnet in twee-en knippen (192.168.1.0-127 en 192.168.1.128-255,
Doel je dan op subnets in de routers invullen a la: de ene 255.255.255.127 en de andere 255.255.255.255 ?

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Nee, het subnet mask wordt in beide gevallen 255.255.255.128. Het IP-adres wordt alleen anders.

Vicariously I live while the whole world dies

• luteijn
De vis:
Nee, vul in:
ADSL:
Ip-address: 192.168.1.1, network: 192.168.1.0, mask: 255.255.255.0
Chello:
Ip-address: 192.168.1.129, network: 192.168.1.0, mask: 255.255.255.0

Je wilt natuurlijk wel in hetzelfde netwerk zitten. Maar binnen dat netwerk houden we vast rekening met twee subnetten ('beneden' en 'boven'), zodat het bij ruzie/broadcast problem later gewoon een kwestie is van maskers aanpassen naar 255.255.255.128, en er een router (of lucht) tussen te zetten. Adressen .127 en .128 reserveren we om al broadcast voor 'beneden' en netwerk-adres voor 'boven' te dienen. Op de hosts in 'beneden' stel je .1 in als default gateway, en 'boven' .129.

Kijk ook even naar de access snelheden van de internet providers. Als iedereen even 'zwaar' gebruik maakt van internet, en de access-rates ook allebij 8/1 zijn, dan verdeel je de mensen 50/50 over de sub-netwerken, als er 3 zware uploaders zijn zet je ze er twee in het Chello en 1 in het ADSL deel, etc. etc. Met 20 man, kun je dus in elk subnet 6 ip-addressen aan een huisgenoot toekennen (en houd je er nog een handvol in reserve voor extra routers, shared server etc.).

Eignelijk denk ik dat je helemaal geen DHCP wilt, voor zo'n klein netwerkje is het veel overzichtelijker om 1 keer een coherent nummerplan te maken, dat 20 keer uit te printen en aan iedereen een afschirft te geven.

Een stok, en ene vishaak (zoek zelf de 30 meter nylon draad maar erbij):
Wat ik wel meer mensen hier fout zie doen, is het verwarren van (sub)net en (sub)netmask. Misschien komt het door brakke vertalingen naar het Nederlands, of slechte FAQs?

Even een kort-door-de-bocht omschrijving (voor volledigere uitleg is er genoeg op inet te vinden):

er zijn twee niveaus in een ip adres: het netwerk deel en het node (host) deel. Alle nodes in het zelfde netwerk kunnen in principe op laag twee direct communiceren, tussen verschillende netwerken moet gerouteerd worden door een gateway (router).
Omdat niet elk netwerk even groot is (op een kantoor van IBM staan vast meer nodes dan bij Piet Snot thuis), is het niet zo dat bijv de eerste 16 bits van je IP adres het netwerk aangeven en de laatste 16 de host binnen dat netwerk; men had redelijk snel door dat dat nogal een verspilling zou zijn.
Oorspronkelijk kon je aan de eerste paar bits van een adres al zien hoe groot het netwerkdeel en het nodedeel waren, en hier komen kreten als klasse (class) A (8 bits voor het netwerk, 24 bits voor host), B (16 om 16), C ( 24 om 8) vandaan.
Een node kijkt bij het verzenden van een IP-pakket of het netwerkdeel van de bestemming hetzelfde is als zijn eigen netwerkdeel, zodat hij het direct naar de bestemming kan sturen, of dat via een gateway moet doen.
De indeling in A,B,C etc werkt niet lekker als er in je inter-netwerk veel point-to-point netwerken zitten, dus de klasse indeling is nu grotendeels achterhaald. Nu werkt men met variabele netwerk:host verdelingen. Je kunt nu aan het IP-adres niet meer zien wat het netwerk en het node deel is, dus is er het nodig een netwerkmasker mee te geven.

Vroeger werdt dat veelal voluit opgeschreven als b.v. 255.255.240.0 of 255.255.255.252 tegenwoordig geeft men vaak alleen aan hoeveel bits er in het netwerkdeel zitten: /20 /30 etc.

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
luteijn schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 13:25:
ADSL: Ip-address: 192.168.1.1, network: 192.168.1.0, mask: 255.255.255.0
Chello: Ip-address: 192.168.1.129, network: 192.168.1.0, mask: 255.255.255.0
Adressen .127 en .128 reserveren we om al broadcast voor 'beneden' en netwerk-adres voor 'boven' te dienen. Op de hosts in 'beneden' stel je .1 in als default gateway, en 'boven' .129.
Simpel, duidelijk, vat ik (denk ik) en ga ik doen.
De pc's geef ik vaste ip nummers, allemaal 1 cijfer anders van .2 tot .12 en van .30 tot .40 boven voor boven gateway en beneden ehhh voor beneden en hun gateway :)
Ontzettend bedankt!

[ Voor 13% gewijzigd door notsonewbie op 10-06-2008 13:50 ]

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Hmm.. ik begrijp het subnetidee prima, maar jij doet iets anders dan wat ik doe. Jij maakt er daadwerkelijk 1 netwerk van, ik zou het gewoon als 2 netwerken laten functioneren en tussen die 2 netwerken routeren. Daarvoor hoef je echter niet de ip-reeksen te veranderen, dat is dan wel weer waar.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-03 09:26

Bergen

Spellingscontroleur

notsonewbie schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 12:21:
[...]

Kun je nagaan hoe lang dat daar al ligt dan,
Hoelang dat daar ligt? Hoe bedoel je? Chello was een naam van UPC he... Indien je bedoelt hoelang chello al 'UPC Internet' heet: sinds juli vorig jaar.

• luteijn
Hmm.. ik begrijp het subnetidee prima, maar jij doet iets anders dan wat ik doe. Jij maakt er daadwerkelijk 1 netwerk van, ik zou het gewoon als 2 netwerken laten functioneren en tussen die 2 netwerken routeren.
TS wilde toch juist ook 1 netwerk? Op zich misschien een leuke discussie: Wat zou hier het voordeel zijn van nog een router in het midden(c.q. welk probleem los je er mee op) ? Welk merk pak je (of zelfbouw??) Hoe richt je de routering in?

Ik zie wel wat nadelen...
Een onnodige router ertussen zou de boel flink kunnen vertragen, zie ook topic over doorvoersnelheid. Evt nog meer spullen nodig: router natuurlijk, misschien, bv een extra switch. Als je het nou over een campus met 1000den studenten had.. maar met 20 man is 1 broadcast domein toch geen probleem?

P.

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Nou, aangezien je in dat geval, omdat hij met wireless werkt, ook die access points aan elkaar moet koppelen. Anders moeten alle clients op 1 access point aanmelden. Dat kun je natuurlijk doen door een fysieke kabel hiertussen aan te leggen, maar ik weet niet of dat daar mogelijk is.

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Vicarious schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 17:34:
Nou, aangezien je in dat geval, omdat hij met wireless werkt, ook die access points aan elkaar moet koppelen.
Want?
De laptops/pc's loggen, hoop ik dan toch, aan bij het opgegeven gateway ip?
Anders moeten alle clients op 1 access point aanmelden.
Mijn neef beweert dat hij op zijn dell laptop op beide netwerken kan.
Hij heeft 2 ID's in zijn wifi software en dus dito ip (auto, dhcp) en gateway.
Hij beweert dat als hij door het gebouw loopt, de laptop de sterkste router (signalsterkte) pakt en afhankelijk van de kamerlocatie of op upc of op telfort aanlogt.
Dat kun je natuurlijk doen door een fysieke kabel hiertussen aan te leggen, maar ik weet niet of dat daar mogelijk is.
En dan ? Dan heb je qua wifi 2 andere routers met andere IP nummers range, wat doet die kabel dan? gewoon met 2 wifi routers een netwerk kan niet zonder een kabel tussen de 2 routers?

Ik begin langzaam meer bomen dan het bos te zien...

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Nou je zal toch een koppeling tussen de 2 netwerken moeten hebben, anders kom je nooit bij elkaar uit. HEt is niet zo dat je eventjes de IP-reeksen op elkaar afstemt en je dan gewoon elkaars pc kan benaderen, terwijl een ieder op een verschillend SSID en dus netwerk zit ingelogd. Anders zou ik nu via ongeveer 20 verschillende ISP's kunnen internetten, ik woon namelijk in een flat.

• luteijn
Hmm, heb je _alleen_ wireless netwerk daar? Ik had, wellicht onterecht, aangenomen dat er ook wel gewoon draden zouden lopen naar de meeste kamers en het wireless deel alleen extra was, voor als je in de GR ofzo wat wilt surfen. Ook omdat er gaming en sharing etc. genoemd wordt. Dat doe je toch niet over een wireless LAN? In iedergeval moet je de accesspoints een beetje met elkaar laten coordineren, zodat als bijv een gebruiker van 'boven' met zijn laptop op de wc beneden gaat zitten, waar (toevallig) het AP boven geen bereik heeft, maar AP beneden wel, de pakketjes toch naar de andere router verstuurd kunnen worden, over de draad (of dedicated point to point wireless link). En ze moeten natuurlijk compatibele lan settings hebben; denk ook aan de 'breedte' en overlap van de wireless kanalen.

P.

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
luteijn schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 01:08:
Hmm, heb je _alleen_ wireless netwerk daar?
Volgens mij wel. Misschien zijn er 2 of 4 met een kabeltje die ooit de modems instelden, maar in principe zijn ze helemaal gek op wifi, laptop gaat overal mee naar toe, en met dit weer zitten ze vaak op de balkons of op de stoep.
Ik had, wellicht onterecht, aangenomen dat er ook wel gewoon draden zouden lopen naar de meeste kamers en het wireless deel alleen extra was, voor als je in de GR ofzo wat wilt surfen. Ook omdat er gaming en sharing etc. genoemd wordt. Dat doe je toch niet over een wireless LAN?
Tja, echt vlot is het niet, maar het is meer dan 'niks', sommigen kennen zelfs alleen maar wifi.
Overigens hebben we het niet over heftige online schietspellen, daar klagen sommigen nu uiteraard al over qua lag.
Volgens mij is het gewoon MP3s overhevelen, bestanden wisselen, en meer de games (is dat nu in of zo?) zoals chess, poker, dammen en ehhh hoe heet het ook al weer, 'je hebt mijn slagschip gezonken'. 1 heeft er jukebox software op een ouwe pc , speakers in de hal/keuken, en via dat netwerkje kan men dan net als vroeger in de usa snackbars op volgorde aanklikken welke muziek er vervolgens gespeeld gaat worden.
In iedergeval moet je de accesspoints een beetje met elkaar laten coordineren, zodat als bijv een gebruiker van 'boven' met zijn laptop op de wc beneden gaat zitten, waar (toevallig) het AP boven geen bereik heeft, maar AP beneden wel, de pakketjes toch naar de andere router verstuurd kunnen worden, over de draad (of dedicated point to point wireless link). En ze moeten natuurlijk compatibele lan settings hebben; denk ook aan de 'breedte' en overlap van de wireless kanalen.
Ik heb inmiddels wel van een van hen een moderne 17" laptop gezien, "xxod" of zo, loeiduur ding met 2 x hdd op raid 0
Zijn 300N usb wifi stick heeft 2 profielen in de software, komt ie boven logt het ding daar aan, komt ie beneden logt ie daar aan, hij pakt gewoon het sterkste signaal. Mijn neef heeft hetzelfde, en dat op een standaard goedkope dell laptop. Is dat niet gewoon 'roaming' zoals GSMs hebben?

Bottomline: die 2 wifi adsl/kabel met 1 netwerk en wisselend toegang op het een of het andere netwerk tot het ene netwerk via router 1 danwel 2 kan niet?(Zonder kabel tussen de 2 routers?)

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Vicarious schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 00:28:
Nou je zal toch een koppeling tussen de 2 netwerken moeten hebben, anders kom je nooit bij elkaar uit. HEt is niet zo dat je eventjes de IP-reeksen op elkaar afstemt en je dan gewoon elkaars pc kan benaderen, terwijl een ieder op een verschillend SSID en dus netwerk zit ingelogd. Anders zou ik nu via ongeveer 20 verschillende ISP's kunnen internetten, ik woon namelijk in een flat.
SSID, die mogen niet allebei op elke router 'wij zijn 1 netwerk' heten?
Of SSID uit-vinken?

Wat betreft die flat, enkele toegang tot welke buren dan ook is geen punt toch, elk profiel in jouw wifi software met de juiste gateway, ip, subnet en encryptie gegevens, en je kan die buren hun internet wifi modem toch gebruiken?

• luteijn
Het is inderdaad vergelijkbaar met GSM. Daar heb je in plaats van wireless accesspoints dan GSM masten, die aan de ene kant een 'access' netwerk van cellen vormen, maar ook onderling aan de 'achterkant' een transport netwerk.
Als je eens goed kijkt naar zo'n GSM mast, dan zie je dat die vaak, naast de rechthoekige antennes die wel wat van smalle, hoge 'speakers' die een beetje schuin staan weghebben, ook een of twee schoteltjes hebben. Die GSM masten praten daarover (en/of over gewone kabels) met elkaar om de boel te coordineren.

En dan heb je ook meerdere netwerken naast elkaar bestaan, Bijvoorbeeld destijds libertel en kpn. Je kunt wel van netwerk wissellen (roamen), maar dat is wat anders dan als wanneer je binnen 1 netwerk van cel wisselt.

Anyway, je accesspoints moeten onderling een transportnetwerk vormen, en dat kan een apart draadloos netwerk zijn, maar ook gewoon een lange kabel of omdat performance kennelijk geen probleem is, over het internet. Maar waarschijnlijk heeft zo'n plug-en-play ding voor 'simpele' consumenten hoogstens de mogelijkheid om dit bedraad te doen. Ook moet tenminste 1 van die accesspoints zo slim zijn dat ie kan samenwerken met de ander.

Ik heb zelf eigenlijk een paar bezwaren tegen het gebruik door de 'ongewassen massa' van radiozenders in het algemeen en wireless (ook mobiele telefoons) in het bijzonder* en dus niet alle nieuwe ontwikkelingen bijgehouden, dus wellicht is het verhaal een beetje kort door de bocht of gewoon fout.

P.

* [zure oude man] Eigenlijk tegen alle techniek-gebruik door 'tovenaarsleerlingen' die met zo'n ingeblikt product uit China los gaan zonder ook maar de (doorgaans slecht vertaalde) pdf met verkorte handleiding te lezen, en dan ook nog allerlei toverdrankjes door elkaar gooien. Helaas zijn 'rijbewijzen' voor de meeste dingen niet praktisch. [/zure oude man] Ach, zelf ben ik ook geen meester-tovenaar en het voordeel is natuurlijk dat de echte tovenaars lekker goedkoop aan hun reagentia kunnen komen.

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
luteijn schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 13:40:
Het is inderdaad vergelijkbaar met GSM. Daar heb je in plaats van wireless accesspoints dan GSM masten, die aan de ene kant een 'access' netwerk van cellen vormen, maar ook onderling aan de 'achterkant' een transport netwerk.
Is dit wat qua te combineren adsl+upc kabel tot 1 netwerk met 2 ISP's?

De ene router achter het kabel modem is een belkin 300N
De 2e een 3COM WL553 (adsl modem router met 64 wifi clients capaciteit) met o.a.: WDS :

WDS = Wireless Distribution System.
A WDS system is a system that can be comprised of a bridging and/or a repeater mode. In wireless bridging,
APs communicate only with each other to bridge together two separate networks. In wireless repeating, APs rebroadcast received signals to extend reach and range, at the expense of throughput. The Router uses wireless repeating.

Repeaten zoeken we niet, dat is meer voor -1- internet > router > netwerk en dan de boel groter en verder weg kunnen maken kwa wifi clients.
Maar dat bridge, kan dat de oplossing zijn, draadloos dus ook?

Pagina: 1